2 maig 2014
Exposicions Palma

La porcellana de Kira Ball al Casal Solleric

ramon casalé

A la Zona Base del Casal Solleric es presenta la cinquena i darrera mostra del cicle Transferències, sota el comissariat d’Asun Clar i Carles Jover. Transferències és un programa d’exposicions en què l’art conceptual té un paper preponderant. El cicle el va iniciar una col·lectiva de tres videoartistes de nivell internacional i posteriorment altres creadors s’han endinsat plenament en el món de les idees i dels conceptes més contemporanis. Ara hi podem contemplar el treball de l’artista Kira Ball, de pare alemany i mare russa, però nascuda a Palma (1976) i formada a Camberwell College of Arts, University of Arts London, especialitzada en ceràmica contemporània. Precisament la instal·lació que es pot veure al Casal Solleric tracta aquesta tècnica, amb la qual busca la relació existent entre dos mons moltes vegades enfrontats, com són l’occident i l’orient.

Vaig entrar en contacte per primera vegada amb la seva obra amb motiu d’una exposició que va fer l’any 2008 a La Caja Blanca de Palma, on el públic va poder observar un bosc de làmines de porcellana de Llemotges de diferents mides col·locades damunt d’unes varetes com una mena de paraigua, que d’alguna manera recordava les instal·lacions fetes per Christo, encara que l’artista búlgar ho sol fer en espais més grans. Pilar Ribal assenyalava que l’obra de Kira Ball és “intimista, delicada, impecable en la seva concepció i resolució”.

Ara, al Casal Solleric i fins al 18 de maig, Kira Ball ofereix, a través d’un material fràgil i sensible, dotat d’una gran força estètica, com és la porcellana de Llemotges, una instal·lació en què la matèria –la porcellana i l’aram–, la llum i l’espai formen el nucli principal de l’exposició. El mateix espai de la sala crea el clima propici perquè la instal·lació tingui el protagonisme que l’artista persegueix, en què la idea de comunicar-se amb l’espectador sorgeix a mesura que es va passejant per dins o es rodeja l’obra, que en lloc de mantenir-se estàtica continua en moviment. Aquest dinamisme el produeix la lleugeresa i fragilitat dels materials emprats.

No és gaire habitual que hi hagi artistes que solament treballin la porcellana, això reforça encara més el compromís adquirit per l’artista mallorquina per mostrar un treball amb una tècnica difícil i complexa, en què no se sap ben bé quin serà el resultat final. Per altra banda, disposa les peces d’una manera conceptual, cercant infinitat de lectures possibles, sobretot si tenim en compte que la porcellana en èpoques pretèrites era una font de prestigi social, amb un fort contingut estètic. En canvi, el que pretén Kira Ball és expressar aspectes més íntims, més interiors, com són les emocions, els sentiments i les sensacions, que d’alguna manera només poden experimentar les ments més sensibles, i l’art de la porcellana exerceix un poder magnetitzant excepcional.

A la imatge, detall de “Feel II” de Kira Ball.

Etiquetes: ·

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt

c_Riera d'Oix, 12_17003 Girona_ 034 972 21 84 38 / 677 51 82 96

Política de privacitat   Política de cookies