23 agost 2018
Notícies Màlaga

Els museus malaguenys, espais per a l’educació i la integració

bonart

Un total de 143.582 persones van participar en les activitats didàctiques de museus i sales d’exposicions municipals en l’any 2017. Això representa que s’ha multiplicat per prop de 3 la xifra d’assistents amb relació a l’any 2013. Des de llavors, també s’ha incrementat el nombre d’aquests espais museístics a l’incorporar-se el Centre Pompidou Màlaga i la Col·lecció del Museu Rus de Sant Petersburg.

En total són nou centres dependents de l’Ajuntament de Màlaga en diferents modalitats: CAC Màlaga, Fundació Picasso-Museu Casa Natal, Centre Pompidou Màlaga, Museu Carmen Thyssen Màlaga, Museu del Patrimoni Municipal-sales de la Corachan, Col·lecció Museu Rus de Sant Petersburg, Museu Automobilístic i de la Moda, Museu Interactiu de la Música i Museu Revello de Toro. Aquesta línia de treball entorn de la didàctica dels museus és un indicatiu més de la tasca que l’Ajuntament realitza al voltant de l’educació, com a pilar bàsic de la societat. De fet, moltes d’aquestes activitats formen part dels Programes Educatius Municipals que s’ofereixen des de l’Àrea d’Educació.

Les xifres d’assistents a aquestes propostes didàctiques han anat en augment cada any a la major part dels centres. Així, el global el 2013 va ser de 58.037 participants; en 2014, va aconseguir la xifra de 74.115: el 2015, amb la incorporació del Centre Pompidou Màlaga i la Col·lecció del Museu Rus de Sant Petersburg, ja va superar els 100.000 a l’any, amb 106.261; el 2016, van ser 116.4109 participants; i l’any passat, els 143.082 ja esmentats. Destaca especialment l’increment de la Fundació Picasso-Casa Natal en 2017 que va passar de tenir 9.617 a 2.015-21.500 el 2017.

Els diferents programes d’activitats tenen com a objectius donar a conèixer les múltiples proposta museístiques i apropar l’art i els artistes als joves i als ciutadans en general. Alhora, promouen la creativitat entre els diversos sectors de població als quals van destinades les activitats.

Tots els centres museístics municipals mantenen l’activitat didàctica al llarg de l’any, incrementant tallers infantils i propostes familiars en època de vacances, especialment durant l’estiu. Són ofertes d’oci educatiu, cultural i artístic, i d’aprenentatge i comprensió de les arts plàstiques. Els tallers pedagògics i les visites a sales destinats als més petits s’organitzen al voltant de metodologies participatives basades en la col·laboració, la interacció i el desenvolupament artístic actiu, el que permet desenvolupar activitats dinàmiques i divertides que afavoreixen la trobada dels joves amb els museus.

En aquest treball per consolidar i augmentar la participació en les activitats didàctiques l’Ajuntament ha anat de la mà, en alguns casos, d’entitats que aposten també per això com és el cas de l’Obra Social la Caixa. Amb aquesta fundació es realitzen propostes educatives en els espais museístics, dirigides, entre d’altres, a un públic en risc d’exclusió social. Com a mostra de la tasca que s’està realitzant en aquest matèria es troba el guardó a l’Ajuntament de Màlaga per la seva gestió dels museus com a espais per a la integració -Premi Ciutadania- emmarcats en els Premis a la Qualitat i Innovació en la Gestió Pública 2015.

En la memòria presentada al Premi de Ciutadania, l’Ajuntament assenyala l’estratègia seguida en matèria cultural en base a quatre elements: “a- Concebre la política cultural, especialment la museística, com una oportunitat de prendre consciència del valor d’arribar a ser una “ciutat educativa”; b- La política cultural al voltant dels museus és un àmbit especialment propici per a la col·laboració públic-privada i en especial per a la participació ciutadana.

No és aliè a això l’objectiu que la política cultural sigui, a més, un factor essencial de dinamització econòmica, i especialment de l’ocupació a Màlaga i el seu entorn, raó per la qual també és objectiu la consolidació de la ciutat com a destinació de turisme cultural de primer nivell nacional i internacional. d- La cultura i la innovació digital són les millors aliades dels processos creatius del segle XXI “.

A més aquest informe recull que “Com a política pública rellevant de l’Ajuntament en els últims anys, la consecució d’una Màlaga dels museus com a espais per a la integració ha impregnat el quefer diari de l’organització. En els diferents moments pels quals la gestió de la cosa pública ha travessat al llarg de l’última dècada i mitja (amb dents de serra que ens ha portat a mínims nivells pressupostaris difícils de sustentar en l’últim quinquenni molt especialment), sempre s’ha tractat de preservar aquelles partides que garantissin una mínima execució de la planificació realitzada en matèria museística.

Posades fora de perill les partides que sustenten els serveis i les polítiques socials més bàsiques i importants, aquesta dels museus sempre ha aconseguit sostenir la seva presència, fins i tot reforçant el seu caràcter social. Així, les actuacions dutes a terme en els “entorns” de determinats museus plasmen perfectament el per què un museu és molt més que un simple espai expositiu o de contemplació presumptament elitista. En efecte, el “entorn Tabacalera” o el “entorn Thyssen” revitalitzen urbanística, comercial i socialment, de manera emprenedora i innovadora, tot un espai urbà, els visitants i residents es beneficien més enllà del que passa a l’interior dels murs del museu “.

Des del punt de vista es la sostenibilitat, l’informe apunta: “Hem vist com l’aposta de Màlaga per la cultura a través dels museus enfonsa les seves arrels en les acaballes del segle passat. Una aposta com aquesta no és possible que es realitzi en un lapse reduït de temps; requereix un llarg termini d’implementació. El pas de tot just 400m2 expositius a gairebé 35.000 s’ha realitzat en més de dues dècades. Encara que l’eclosió final té lloc en 2015, la progressiva obertura d’espais expositius ha permès anar avaluant en base a resultats mesurables l’èxit de l’aposta municipal per una política pública museística ambiciosa i il·lusionant. Al mig i llarg termini s’hauran d’analitzar els resultats des d’una major perspectiva de temps “.

A la imatge, activitat realizada en el marc dels tallers didàctics.

Etiquetes: ·

Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt

c_Riera d'Oix, 12_17003 Girona_ 034 972 21 84 38 / 677 51 82 96

Avís legal   Política de privacitat   Política de cookies