12 Febrer 2019
Notícies Madrid

El martiri de sant Andreu de Rubens, obra convidada al Museu Thyssen

bonart

El Museu Nacional ThyssenBornemisza presenta El martiri de sant Andreu (c.1638-1639) de Rubens, pertanyent a la Fundació Carlos d’Anvers, que es pot veure com a obra convidada al hall del museu fins el 7 d’abril de el 2019.

Aquest oli sobre llenç va ser encarregat per l’altar major de l’església de l’antic Hospital de Sant Andreu dels Flamencs, origen de l’actual Fundació Carlos d’Anvers, per Jan van Vucht, un flamenc representant de la impremta Plantin-Moretus d’Anvers que residia a Madrid. L’obra ha romàs en poder de la Diputació de l’Hospital de Sant Andreu des que Jan Vucht ho donés a la seva mort en 1639. Al segle XIX, va passar temporades al monestir de Sant Llorenç de l’Escorial i en la Real Fàbrica de Tapissos. Al llarg del segle XX, el llenç va ser objecte deintentos de venda i de compra, va sobreviure a la Guerra Civil i va estar al Museu del Prado fins a 1989.

Des de 1992, és a la Fundació Carlos d’Anvers. Es tracta d’una obra mestra de l’última època de l’artista i en ella s’aprecien les característiques pròpies del seu estil, particularment, la seva excepcional composició, les expressions i els gestos dels personatges, l’exquisit dinamisme barroc i la sorprenent claredat narrativa. Rubens dóna curs a la paleta de color amb pinzellades lliures clarament influenciat per Tiziano. Destaca així mateix el marc original, -realitzat segons els dictats de l’artista- i encarregat a Abraham Lers i Julien Beyma, tots dos al servei de Felip IV. Pel que fa a la iconografia, el pintor recull el moment en què Egeas, procònsol de la província romana d’Acaya, va empresonar i va penjar de la creu a sant Andreu després d’assabentar de la conversió al cristianisme de gran part de la població d’Acaya, entre ells, la seva dona.

Durant el seu martiri mai va deixar de predicar i la multitud no va trigar a amotinar-se contra Egeas, qui va tractar llavors d’alliberar Andreu, però aquest es va negar. El martiri de sant Andreu s’uneix al Museu Thyssen a altres quadres del mestre holandès pertanyents a la col·lecció Thyssen-Bornemisza, com són La ceguesa de Samsó, Venus i Cupido, Retrat d’una jove dama amb rosari i La Verge amb el Nen, santa Isabel i sant Joan Baptista.

A la imarge, Peter Paul Rubens, “El martiri de sant Andreu” (detall), ca. 1638 1639. Fundació Carlos de Amberes,

Etiquetes: ·

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt

c_Riera d'Oix, 12_17003 Girona_ 034 972 21 84 38 / 677 51 82 96

Política de privacitat   Política de cookies