BONART_1280x150

Exposicions

Cristina Mejías a la Blueproject Foundation

Cristina Mejías a la Blueproject Foundation
bonart barcelona - 19/07/20
La Blueproject Foundation va inaugurar el dia 17 de juliol una nova exposició, You Can't Leave Fingerprints on Stone, de Cristina Mejías, que es podrà veure fins al 4 d'octubre. Cristina Mejías (Jerez de la Frontera, 1986) va ser seleccionada com a artista resident de la fundació a la passada convocatòria oberta i desenvolupa la seva proposta creativa a partir d'una experiència arqueològica viscuda l'any 2015 a l'illa grega de Gavdos, a través d'objectes, escultures i videoinstal·lacions, alguns inèdits i presentats per primera vegada en una mateixa exposició. Jesús Alcaide, comissari independent, ens explica que l'any 2015 Cristina Mejías coneix a Berlín Efthimis Theou, performer i arqueòleg i una de les persones a càrrec de l'excavació de Katalymata, a l'illa grega de Gavdos, que diversos relats identifiquen amb l'illa mítica d'Ogígia, on la nimfa Calipso va retenir Ulisses en el seu viatge de tornada a Ítaca. Gavdos és el punt més meridional d'Europa, un lloc habitat des del període neolític que alberga al seu territori testimonis arqueològics des de l'Edat del Bronze fins a la civilització minoica, passant per la Grècia clàssica i hel·lenística, els assentaments romans i una fortificació que podria pertànyer al període venecià. "Quan passejàvem per la platja amb l'Efthimis, ens anàvem trobant fragments de pedra que potser distaven quatre mil anys l'un de l'altre i ara convivien en un mateix espai i temps. Els agafava entre les mans i després l'Efthimis em deia: 'Ara deixa-ho a la sorra.'" You Can't Leave Fingerprints on Stone recull una sèrie de treballs realitzats per Cristina Mejías des de 2018 fins a 2020 en què la memòria viscuda de la seva experiència a l'illa de Gavdos i la relació pròpia amb el context de l'arqueologia li serveixen per transitar per les maneres i els gestos amb què la producció artística s'acosta a la construcció de la història i la memòria. Des de la presència mateixa del paisatge de l'illa, abstret en els diversos elements escultòrics que apareixen a l'exposició, fins a les videoinstal·lacions que se centren en la mateixa disciplina arqueològica i la història oral que configura els mites i les llegendes de l'illa, You Can't Leave Fingerprints on Stone es proposa com una projecció d'allò que va ser el "llavors-allí" i no és l'"aquí-ara", la possible utopia futurible d'allò que encara ha d'arribar i es troba a manera de fantasma en el nostre propi passat. Jesús Alcaide ens explica també que dintre de l'exposició es pot veure From Things to Flows, on el paisatge de Gavdos, la sorra de la platja, la foscor de la nit i els objectes ceràmics, construïts amb el fang local a coccions diverses a manera de testimonis, es projecten en un temps que no és sinó el de la memòria i els records, una construcció en procés, impossible de fixar, que com l'arc de color groc i coure es projecta en un temps-altre, un possible futur. Concebuda a manera de diàleg, An Other History es presenta com una instal·lació bicanal en què totes dues pantalles s'antropomorfitzen per donar veu i esdevenir canals a través dels quals circulen els diferents modes d'acostament a la història i a la memòria, des de l'objectivitat de la ciència a la transmissió oral dels mites i les llegendes que circulen per l'illa, com a reflex dels processos que construeixen la nostra experiència del que és real. Mentre que You Can't Leave a Fingerprint on Stone (2020), la peça de la qual prové el títol de l'exposició, subverteix el model d'assaig documental per apropar-se al treball de l'arqueòleg a partir d'aquells gestos que ens conviden a performativitzar la història.
canal-mnactec-180-180SS_Bonart-180x180-Online

Et poden
Interessar
...

banner_aire_bonart_horitzontal