25 juny 2018
Notícies Barcelona

Berenar a Bombon Projects amb els còmplices del No-Res

bonart

Bombon Projects, carrer Trafalgar 45 local 3 de Barcelona,  convida el dijous 28 de juny de 2018 a les 19.00h a un berenar amb els còmplices del No-Res. Maite Muñoz i Alicia Escobio (Vista Oral, BCN-LA), Mauro Cerqueira (Uma Certa Falta de Coerência, Porto), Bombon projects (Bernat Daviu i Joana Roda) i la participació especial de Victoria Combalia.

Aquesta activitat vinculada a l’exposició Una cosa a fondo que probablemente no existe, d’Enric Farrés Duran.

Com explica Nick Riviera, “l’exposició completa la trilogia iniciada per Enric Farrés Duran on el protagonista de l’exposició és el no-res. Si fem una mica de memòria –o consultem l’espai de documentació de l’exposició– trobem que a propostes com Paper playing a part: Make Nothing Out of Somethingrealitzada a la ciutat de Los Angeles l’artista generava a través de la col·lecció Los papeles del Siglo una sèrie d’expectatives per després convidar-nos a visitar una sala d’exposicions totalment buida posant èmfasi en el connotat espai del garatge californià –l’espai de l’emprenedor per antonomàsia on tot és possible– presentat en aquella ocasió com un mastodòntic bluf. Aquesta mena de decepció es repetia mesos després a la ciutat de Porto, on a l’espai Uma Certa Falta de Coerência Farrés va organitzar Restregar-se amb un mort per fer-se invisible, una exposició per gossos. En aquest cas, l’exposició no estava buida, de fet estava plena d’obres però degut als materials emprats –olors, feromones, microsons–, només eren capaços de percebre-les els gossos i esdevenien invisibles per a nosaltres, els humans.

Sovint aquesta característica d’invisibilitat ha estat present en les pràctiques artístiques de l’artista i de fet, a Una cosa a fondo que probablemente no existe n´és la protagonista. Ara fa un any, l’Enric va conèixer un artista que es dedica a la pintura. De visita al seu taller l’artista li va explicar que es guanyava la vida a través d’un negoci peculiar. Es tractava de pintar fondos de fusta de 60cm x 60cm perquè els Instagrammers dedicats a la fotografia gastronòmica els lloguessin i els utilitzessin com a fons del seus suculents plats. Uns fons que permetien que alguna cosa es veiés millor, que ressaltaven les seves característiques visuals i que, en definitiva, aconseguien una major visibilitat a les xarxes en forma de likes. Gastronomia col·locada sobre una pintura que circulava a través d’una fotografia casualment calculada. Un cop explicat el negoci, aquest artista va fer jurar a l’Enric que sota cap concepte desvelaria la seva identitat –és curiós com un mestre de les veladures pot arribar a prohibir un desvelament–. La invisibilitat aquí doncs, esdevé doble: Allò que no hi ha sobre els fons i aquell que vol romandre ocult com a productor secret de les condicions idònies per a que alguna cosa és vegi.

Són precisament aquestes condicions les que posa en joc Enric Farrés en aquesta exposició, subratllant l’artificialitat de la construcció del mur que permet col·locar la pintura a l’alçada de la gent que passa pel carrer (Estructura empàtica, 2018) o simplement col·locant correctament aquestes superfícies pictòriques de lloguer (Fons I, II, III, IV, 2018) que mentre siguin aquí, faran de pintures abstractes, i quan acabi l’exposició és possible que siguin tornades al seu propietari. Aquest fet assenyala la performativitat de l’exposició i del mercat, ja que d’ell depèn que les peces romanguin o desapareixen. Finalment ens adonem que aquestes superfícies col·locades de manera estratègica, –i tenint en compte els exercicis de prestidigitació que ens té acostumats Enric Farrés com a Una exposició de mirar al Centre d’Art La Panera o a Res és meu al Bòlit de Girona– poden semblar una cosa que no és, però, de fet, si mirem bé l’exposició, no podem negar que la proposta és, com a mínim –en termes Planians– summament intel·ligible i superficial: Si aquests fons ens possibiliten com a figures, només ens resta tornar a l’inici actualitzant la pregunta: Què hem de fer?”

A la imatge, vista de la mostra.

Etiquetes: · · · ·

Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt

c_Riera d'Oix, 12_17003 Girona_ 034 972 21 84 38 / 677 51 82 96

Avís legal   Política de privacitat   Política de cookies