9 abril 2018
Exposicions Milà

Art Contemporani d’Orient Mitjà i Nord d’Àfrica a la Galleria d’Art Modern

bonart

La Galleria d’Art Modern de Milano (GAM), Villa Reale a Via Palestro 16 de Milà, presenta del 11 d’abril al 17 de juny de 2018 la mostra But a Storm Is Blowing from Paradise: Art Contemporani d’Orient Mitjà i Nord d’Àfrica.

L’exposició és la presentació final de la Guggenheim UBS MAP Global Art Initiative, una col·laboració històrica entre el Guggenheim i la UBS que representa la iniciativa internacional de recerca, recopilació i presentació del museu fins al moment. El programa personalitzat del MAP, que va començar el 2012, va subratllar un compromís mutu entre Guggenheim i UBS per recolzar l’art contemporani i l’educació a través d’un total de vuit exposicions internacionals, més de 125 adquisicions, beques curatorials de tres regions globals i una extensa programació pública.

Organitzat per Sara Raza, comissària de Guggenheim UBS MAP, Orient Mitjà i Àfrica del Nord, en col·laboració amb Paola Zatti, comissària en cap, Galleria d’Art Modern, i Omar Cucciniello, comissària de la Galleria d’Art Modern, l’exposició compta amb una àmplia gamma artística veus i inquietuds crítiques d’una regió en ràpida evolució i la seva diàspora internacional. Les obres de tretze artistes exploren els interseccions de la migració, el desplaçament, l’arquitectura, la geometria i la història a través d’una sèrie de mitjans, incloent-hi obres en paper, instal·lació, fotografia, escultura i vídeo. Però una tempesta que està bufant des del paradís es va mostrar per primera vegada al Museu Guggenheim l’abril de 2016.

“Aquesta exposició presenta idees desafiants i estratègies artístiques intransigents, que ens ajuden a reflexionar sobre una regió vital del món actual”, va dir Richard Armstrong, director del Museu i Fundació Solomon R. Guggenheim. “La culminació de la presentació de Milà celebra l’extraordinària influència d’un grup d’artistes les obres i les idees han contribuït a donar forma a l’art contemporani. Esperem que l’impacte dels propis treballs, les relacions impulsades a través del projecte MAP i les idees articulades en les seves presentacions múltiples segueixin ressonant gràcies a l’abast sense precedents del MAP. Agraïm al nostre visionari col·laborador UBS i als nostres companys d’institucions col·laboradores de tot el món, inclosos els nostres amics al GAM. Al treballar a terra amb artistes, professionals de les arts i públics, podem dir una història més rica i expansiva de l’art modern i representar més fidelment l’art del nostre temps “.

“L’Orient Mitjà i el nord d’Àfrica estan al centre d’un canvi global”, va declarar Fabio Innocenzi, cap de país d’UBS Itàlia. “Ens sentim orgullosos de poder portar aquesta exposició a la Galleria d’Art Modern perquè els nostres clients, empleats i públic puguin participar en converses interculturals a través de l’art contemporani sobre la societat i els temes globals. Tenim una llarga trajectòria de suport esforços culturals arreu del món, i durant molts anys a Itàlia, i continuen utilitzant l’art contemporani per reunir idees, inspiració i opinió per donar vida més rica “.

El títol de l’exposició prové d’una obra d’art de Rokni Haerizadeh, que fa referència a un passatge d’un assaig del filòsof alemany Walter Benjamin. Haerizadeh’s But a Storm Is Blowing from Paradise (2010) és un conjunt d’obres sobre paper basades en imatges apropiades de les fonts de notícies principals. En transmetre fotografies de tertúlies col·lectives amb gesso, tinta i aquarel·la, l’artista transforma els individus en híbrids animals-humans, i fa una visió grotesca dels esdeveniments contemporanis descendents descendents promulgats pels mitjans de comunicació.

Altres treballs que desafien implícitament les representacions existents de l’Orient Mitjà i el nord d’Àfrica inclouen imatges latents, diari d’un fotògraf, 177 dies d’espectacles (2015) de Joana Hadjithomas i Khalil Joreige, una instal·lació de 354 llibres que es mostren en 177 prestatges metàl·lics que pretenen contenen descripcions escrites de fotografies fetes per un fotògraf fictici, Abdallah Farah, durant la Guerra Civil del Líban, per il·lustrar la línia fina entre la miteta i la realitat.

Entre els treballs que aborden el tema urgent de la migració de persones i idees, es crea la seva pròpia història de Gülsün Karamustafa amb el material donat (1997), que compta amb una disposició de trenta camises blanques de cotó per a nens que l’artista ha cosit amb fil negre. El treball és una meditació sobre la difícil situació dels nens immigrants a Turquia, per als quals es pot qüestionar el pas segur al país i la posterior llibertat de circulació. Les narratives de ficció i la història s’introdueixen en un vídeo de Lida Abdul, titulada In Transit (2008).

Les narratives de ficció i la història s’introdueixen en un vídeo de Lida Abdul, titulada In Transit (2008). En aquest treball, un grup de nois a prop de Kabul juga a la intempèrie d’un avió soviètic bombardejat, involucrat en l’acte inútil però sense límits optimistes d’intentar reparar-lo amb cotó i corda. Junts, els nens es converteixen en una al·legoria per la impossibilitat percebuda de reconstruir l’Afganistan, però també per la idea d’Abdul de que “tot és possible quan tot està perdut”.

Una visió hibridada del passat i el present es mostra a Disarm 1-10 de l’Ahmed Mater (2013), deu caixes de llum amb fotografies preses per l’artista de la cabina d’un helicòpter militar saudita explorant per als pelegrins no autoritzats que s’aproximen a la Meca, destacant un paisatge urbà que es troba ràpidament canvi estructural i social. En Iman Issa’s Heritage Studies # 10 (2015), un model de coure d’una columna i un títol adjunt que diu “Columna de la Gran Columnata de la Capital Samarra” recentment reinterpretat l’objecte històric a escala íntima.

L’arquitectura apareix com un element clau en la formació del modernisme a la regió i és prevalent en diversos treballs, incloent Untitled (Ghardaia) (2009) de Kader Attia, una maqueta a la primitiva Patrimoni de la Humanitat de Ghardaia, Algèria, la Els edificis tradicionals van influir en el modernista Le Corbusier; Edifici (2009) de Susan Hefuna, nou dibuixos que suggereixen diagrames cartogràfics i esbossos d’elements arquitectònics com el Mashrabiya, una finestra de enreixat tradicional; i Bank Bannister (Banque Bannister, 2010) d’Hassan Khan, una reproducció escultòrica del passamans fora de la Banque Misr, el primer banc egipci d’Egipte.

L’estudi de Abbas Akhavan per a un monument (2013-16), una sèrie de castes de bronze de plantes originàries del sistema del riu Tigris i Eufrates disposades sobre el sòl sobre fulles blanques, proposen idees alternatives al voltant de la cultura i la difusió dels monuments públics. En la seva sèrie Trembling Landscapes (Paysages Tremblants, 2014-16), Ali Cherri presenta mapes aèries amb marcs en tinta d’Alger, Damasc, Erbil, Makkah i Teheran, destacant línies de falles que han donat lloc a terratrèmols catastròfics, iuxtaposant-los amb instàncies de disturbis polítics i desenvolupament arquitectònic. Ergin Çavuşoğlu convida els visitants a recórrer un sòam anamòrfic a la seva instal·lació específica del lloc Dust Breeding (2011). L’obra d’art es basa en un model de fàbrica de ciment a Turquia; Els moviments dels visitants són capturats en un monitor proper, on semblen situar-se dins d’una escultura tridimensional.

A la imatge, obra de Joana Hadjithomas i Khalil Joreige.

Etiquetes: · ·

Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt

c_Riera d'Oix, 12_17003 Girona_ 034 972 21 84 38 / 677 51 82 96

Avís legal   Política de privacitat   Política de cookies