1 març 2013
Exposicions Madrid

Obres mestres del Museu d’Orsay i “Llums de Bohèmia” a la Fundació Mapfre

maria blanco conde

La Fundació Mapfre inaugura el seu calendari d’exposicions en el 2013 amb dues excel·lents exposicions a les sales del carrer Recoletos de Madrid: Impressionistes i Postimpressionistes. Obres mestres del Museu d’Orsay i Llums de Bohèmia. Artistes, gitanos i la definició del món modern. Es podran visitar fins al 5 de maig del 2013.

És pot gaudir de pintures emblemàtiques d’artistes com Monet, Degas, Renoir, Cezanne, Gauguin, Toulouse-Lautrec, Pissarro, Van Gogh, Emile Bernard, Sérusier, entre uns altres. Els impressionistes van trencar amb l’art acadèmic, pintar a l’aire lliure i els temes de la vida quotidiana. Varen utilitzar pinzellades petites i colors purs, donant com resultat una pintura vibrant de llum i color. Contemplant les obres de Monet, un té la sensació de que els seus olis són com un paper assecant que absorbeix tota la llum i té en comú amb la resta dels seus coetanis que la pintura és més important que l’assumpte representat. Aquí està el món modern abans que Picasso. Veiem exemples de les seves primeres sèries dedicades als almiars (1890), els àlbers ( 1891) i la catedral de Rouan (1892-93). Tornant-se gairebé abstracte i més poètic quan admirem una de les Vistes del Parlament de Londres amb llum de vesprejar i embolicat en boirina (1904). A la següent sala podem gaudir d’obres de Renoir, i com a obra destacada les seves famoses Banyistes (1918-19) que enllacen amb la pintura del segle XVII. També de Cezanne, nexe d’unió entre l’impressionisme i el postimpresionisme. El pintor escrivia en una carta al seu amic i col·lega Emile Bernard ”Tot en la naturalesa pren la seva forma de l’esfera, el con i el cilindre”. Obres també de Degas, pintor que va influir en uns altres com Hopper. En una petita estada circular es poden contemplar obres d’Henry Toulouse-Lautrec, artista que aconsegueix que la il·lustració i el cartell es transformin i adquireixin el rang de pintura, plasmant amb les seves ceres el Montmatre més canalla i sòrdid. Per a ell només existeix la figura, menyspreant altres gèneres com el paisatge.

Donem el salt al Neoimpresionisme de la mà de Camille Pisarro, terme inventat per Félix Feneón l’any 1886. Pisarro havia insistit als seus amics George Seurat i Paul Signac, també representats en aquesta exhibició, que participessin en l’última exposició impressionista, l’octava.

Finalment, Van Gogh, entre els olis, dos autoretrats. Recordem que la tradició de l’autoretrat estava establerta als Països Baixos, d’on procedeix l’artista, des de Jan Van Eyck, passant per Van Dyck, Rubens o Jordaens.

A la imatge, “Les banyistes” de Renoir.

Etiquetes: · ·

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt
Política de privacitat   Política de cookies