22 febrer 2017
Exposicions Sant Cugat del Vallès

La Galeria de Sant Cugat exposa “Pretexts”, la pintura lenta de Sok Kan Lai

aina mercader

Sok Kan Lai (Hong Kong, 1959), per referir-se a la seva obra, defuig d’etiquetes previsibles com ara realista o hiperrealista i, segons defensa: “Tot i que no sóc capaç de fer abstracció, el meu plantejament és completament abstracte.” En l’exposició Pretexts, que presenta a La Galeria de Sant Cugat del Vallès, del 24 de febrer a mitjan abril, es mostren una vintena de peces, entre dibuixos a llapis i aquarel·les. Hi proliferen les natures mortes de fruites i verdures o amb altres estris (un auricular amb un CD a sobre d’un tamboret, una càmera fotogràfica, un pot de xinxetes, entre altres coses que pul·lulen pel seu taller). Els vegetals i objectes que retrata “són el pretext –subratlla– per treballar allò que m’interessa: les composicions i els colors, els tons i la llum; no té cap importància que pareguin reals”. L’artista, que resideix a Catalunya des de principis dels vuitanta, s’entreté en els matisos, a encertar el to, el color, els contrastos de llums, grisos i ombres. “Necessito tots aquests objectes –s’explica– per crear les meves composicions però no els miro com el que són (un plat, una raqueta), sinó com a formes i colors. És un joc d’abstracció: una colflori, per exemple, m’ofereix una taca blanca al quadre, un ganivet al costat fa de vector i equilibra el pes d’aquesta taca, i un mantell és molt més, es converteix en un grapat de línies que m’ajuden a compensar la composició.” El seu univers creatiu és d’interior i està format per allò que té a l’abast. Diu que no fa paisatge perquè hi ha massa detalls i se sent segura en les figures clares, definides; i només ha experimentat amb el retrat amb la seva filla en un parell d’ocasions. Sok Kan Lai es refereix al llapis i l’aquarel·la com unes extensions de la seva mirada. El seu procés de treball per capes i gairebé sempre amb llum natural és lent i laboriós: “Cal una extrema disciplina i paciència.” L’artista autodidacta reconeix que dedica mesos a fer cada una de les peces i que per mor d’això té una producció petita. Cada un dels quadres de Pretexts funciona com a fragment del seu món tancat, una finestra d’entrada a la seva cambra, on tot passa a poc a poc i de manera tranquil·la. “La meva obra –afirma– és una construcció de mi mateixa”. Estem davant d’una pintura lenta, sense estridències, que reclama una contemplació pausada i detinguda.

A la imatge, Sok Kan Lai. Aina en ombra, 2015. Llapis sobre cartó. 28×25,3 cm.  La Galeria de Sant Cugat del Vallès.

Etiquetes: ·

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt

c_Riera d'Oix, 12_17003 Girona_ 034 972 21 84 38 / 677 51 82 96

Política de privacitat   Política de cookies