7 març 2013
Exposicions Barcelona

En primícia mundial, l’obra desconeguda de Lawrence Weiner, al MACBA

bonart

En primícia mundial el Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA) dedica la primera exposició monogràfica a les obres sobre paper d’un dels artistes més emblemàtics de la segona meitat del segle XX, Lawrence Weiner (Nova York, 1942). Escrit en el vent és un recorregut exhaustiu per la trajectòria de Weiner a través de gairebé tres-cents dibuixos realitzats al llarg de cinquanta anys. L’exposició es planteja com un dibuix en si mateixa i ha estat el mateix Weiner l’artífex de la imatge gràfica. Els diferents suports dissenyats per l’artista, com pòsters i banderoles, es distribuiran per tota Barcelona, ocupant l’espai públic de la ciutat. La mostra presenta per primera vegada els apunts, dibuixos i quaderns de notes de l’artista, que conformen l’origen i són la base de tota la seva producció. Aquests dibuixos contenen els pensaments inicials, les primeres idees que es van transformant fins a convertir-se en nota i, sovint, en obra. Es podrà visitar del 8 de març al 24 de juny del 2013.

Escrit en el vent aplega dibuixos realitzats en plànols de ciutats, en embolcalls de tabac o en fusta, entre d’altres suports diversos. Són per tant, obres amb paper alhora que sobre paper. Si bé en les seves escultures, Weiner utilitza el llenguatge amb la màxima objectivitat i d’una forma rigorosa, els seus dibuixos denoten una gran llibertat creativa. El dibuix és allò més proper, immediat i sincer que fa l’artista. En aquest sentit, posa de manifest la subjectivitat de Weiner, quelcom que sempre ha evitat mostrar. Els dibuixos són una forma de representar les seves obsessions, però també el context i el procés de creació.

Lawrence Weiner va néixer al Bronx de Nova York el 1942 i viu entre aquesta ciutat i el seu vaixell a Amsterdam. Després de cursar estudis de Filosofia i Literatura al Hunter College de Nova York, va deixar-los al cap d’un any per viatjar pels Estats Units, Mèxic i el Canadà. Precursor de l’art conceptual als anys seixanta, va fer pública la coneguda declaració d’intencions: «L’artista pot construir l’obra. L’obra pot ser fabricada. L’obra no té per què ser construïda». Aquests tres aforismes rotunds, de gran simplicitat, han regit el seu treball fins a dia d’avui i han marcat un abans i un després en la història de l’art contemporani. Així doncs, segons Weiner, l’art no necessita cap suport físic, n’hi ha prou a comunicar una idea. En aquest sentit, associa el dibuix a l’articulació del pensament, dues coses que esdevenen a la mateixa superfície. Lawrence Weiner ha dibuixat sempre però fins ara, els seus dibuixos, no han tingut un estudi específic malgrat ser un mitjà estructural en la seva producció.

Escrit en el vent és una exposició pionera, en tant que mostra per primera vegada l’obra en paper reunida en una exposició. El dibuix, a banda del seu valor com a material visual permet un accés directe a l’evolució creativa de qui ha fet que el llenguatge constitueixi matèria primera per l’art. L’exposició del MACBA renuncia a la cronologia o a una línia temàtica, i fa saltar a les parets del Museu els gestos que Weiner inscriu en els seus dibuixos. Així, s’inicia una conversa entre l’artista i l’espectador que mostra bona part de les dèries del mateix Weiner, així com els seus llocs recurrents i aquella part processual i més íntima que no sempre recull l’obra escultòrica. Si les seves escultures converteixen la visualitat en un acte lingüístic, en els seus quaderns de treball és la paraula la que fa el gest.

L’exposició al MACBA presenta una gran varietat de dibuixos, agrupats en dues categories: les sèries, que són una història en si mateixes, i els materials, que acoten aquestes històries. Les obres corresponen a diferents moments de la trajectòria de Weiner. Des dels primers anys de trajecte, quan l’artista pinta sobre llenços retallats i prova formes diferents d’automatisme, fins que incorpora el llenguatge com un element central en les seves escultures, un fet que, contra el què pugui semblar, encara reforça més la pràctica del dibuix. Escrit en el vent presenta dibuixos realitzats en diferents suports més enllà dels habituals. Si bé en les seves escultures, Weiner utilitza el llenguatge amb la màxima objectivitat i d’una forma rigorosa, els seus dibuixos denoten una gran llibertat creativa. Són dibuixos que incorporen escriptures, tipografies, signes, collages, color, recursos d’estampació i altres elements en un diàleg que fluctua entre la precisió del concepte i la llibertat del gest.

A la imatge, Lawrence Weiner, untitled (Water in milk exists). 2008. Magazine cut-outs, standard playing cards, Xerox, Inkjet, staples, ink, gouache, Faber-Castell colored pencil on pasted paper. 51.5 x 82.4 cm. Private Collection. Lawrence Weiner, VEGAP, 2013. © photography: Courtesy of Moved Pictures Archive, NYC

Etiquetes: ·

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt
Política de privacitat   Política de cookies