8 març 2018
Exposicions València

El Museu Nacional de Ceràmica recorda la lluita pel sufragi femení

bonart

El Museu Nacional de Ceràmica i Arts Sumptuàries González Martí, carrer Poeta Querol 2 de València, presenta a partir del 8 de març i fins al 10 de juny, la microexposició La lluita pel vot femení a Anglaterra. Dues obres de Hilary Brock.

La mostra exhibeix dues obres de gres i porcellana del ceramista anglès Hilary Brock que posen en escena sufragistes demanant el vot per a les dones a Anglaterra, enfrontant-se a policies sota el lema “Votes for women”.

El 1897, es va crear la National Union of Women ‘s Suffrage Societies (NUWSS) sota el comandament de Millicent Garret-Fawcett amb l’objectiu d’unir forces per aconseguir el vot de les dones dins el marc constitucional. Es considera com el naixement del moviment estrictament sufragista, que es va caracteritzar per l’ocupació de l’espai públic i l’apel·lació a l’opinió pública, mitjançant manifestacions, mítings, propaganda, desfilades, taules de carrer d’informació, i fins i tot marxandatge amb el lema “Votes for women “.

En 1903, Emmeline Pankhurst va fundar la Women ‘s Social and Political Union (WSPU) com a reacció al fracàs de les “constitucionalistes”. Les dones que integraven aquest grup van ser anomenades “militants” o “suffragettes”, terme encunyat despectivament pel Daily Mirror que les dones van adoptar amb orgull. Les tàctiques utilitzades per les suffragettes van ser més radicals, va créixer la violència en els enfrontaments amb les forces de l’ordre i les dones van ser empresonades al que van protestar amb vagues de fam.
Després de llargs anys de lluita, el 1918, fa exactament un segle, les sufragistes angleses van aconseguir el vot per a les dones majors de 30 anys. Deu anys més tard, el 1928, es va aprovar el sufragi universal femení a Anglaterra.

Amb motiu del Dia Internacional de la Dona, el Museu ret també homenatge a la que va ser l’esposa de Manuel González Martí, Amelia Cuñat Monleón (València, 10 de març de 1878-8 de juny de 1946). Per a això s’exhibeix al pati de la font, al costat del bust de González Martí, una medalla commemorativa de la instal·lació del Museu el 1954 a la seva actual seu, el palau de Dos Aigües. Representa en el seu anvers els bustos de perfil d’Amelia Cuñat i de González Martí i en el seu revers, la façana del Museu.

De família burgesa i amb relacions en el món artístic, va ajudar al seu marit a crear i incrementar la seva col·lecció de ceràmica. Va ser ella mateixa ceramista i va col·laborar en la publicació Ceràmica del Llevant Espanyol. A la seva mort el 1946 i al no tenir descendència, González Martí va decidir donar la seva col·lecció a l’Estat espanyol amb la condició que no sortís de València. La donació es va fer efectiva el 7 de febrer de a 1947.

Amb aquest petit homenatge, el Museu vol treure a la llum aquesta dona, essencial en la formació de les col·leccions del Museu, que ha estat durant molt de temps a l’ombra del seu marit.

A la imatge, Hilary Brock, “Sense títol (Votes for women)”. Porcellana i gres. Museu Nacional de Ceràmica i Arts Sumptuàries “González Martí”.

Etiquetes: ·

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt

c_Riera d'Oix, 12_17003 Girona_ 034 972 21 84 38 / 677 51 82 96

Política de privacitat   Política de cookies