17 abril 2013
Exposicions Barcelona

El MNAC explora “La batalla de Tetuan. De la trinxera al museu” de Marià Fortuny

bonart

La batalla de Tetuan, el quadre nascut fa 150 anys en el fragor d’una trinxera, és una de les grans creacions de la pintura del segle XIX. El Museu Nacional d’Art de Catalunya explora, en aquesta exposició (del 19 d’abril al 15 de setembre del 2013), la dimensió artística, documental i també sentimental d’una obra que Marià Fortuny va deixar inacabada i que desperta una enorme fascinació, tant entre els especialistes com entre el gran públic.

A les sales de la col·lecció, al voltant del gran quadre (9,72 x 3 m) pintat per Fortuny entre 1863 i 1865 al seu taller de Roma, l’exposició aplega dibuixos, aquarel·les, estampes, pintures i diferent material documental; en total més de 130 obres que expliquen el procés de creació, el context històric i les principals fites biogràfiques de La batalla de Tetuan, una de les pintures més emblemàtiques del Museu Nacional d’Art de Catalunya. L’exposició, que treu a la llum el ric fons d’obra sobre paper de Fortuny que conserva el museu, ha comportat un exhaustiu treball d’investigació. Amb ocasió d’aquesta mostra s’ha pogut revisar de manera sistemàtica el catàleg dels dibuixos pertanyents a la sèrie de la guerra. També s’ha pogut completar la localització dels indrets representats per Fortuny i ajustar, amb més exactitud, les datacions de moltes de les seves composicions.  Per primer cop, el Museu Nacional posa a l’abast dels visitants tots els instruments d’interpretació i anàlisi necessaris per entendre la riquesa i complexitat d’aquesta gran composició.

Amb aquesta mostra el Museu Nacional d’Art de Catalunya inicia una línia d’exposicions monogràfiques que, en el marc de les sales de la col·lecció, en dirigeix l’atenció en un obra o un aspecte singular. La mostra, com es farà amb les següents d’aquesta nova sèrie d’exposicions que inaugura La batalla de Tetuan de Fortuny. De la trinxera al museu, va acompanyada d’una publicació monogràfica, que serà el primer llibre de la col·lecció Context.

La batalla de Tetuan de Fortuny. De la trinxera al museu explica el procés de creació de l’obra i el context històric en el qual neix i es desenvolupa la idea artística de Fortuny, coincidint amb el seu primer viatge al Marroc el 1860, en rebre l’encàrrec de la Diputació de Barcelona de plasmar en una sèrie de pintures d’història els fets més destacables de la guerra hispanomarroquina en la qual participava un batalló de voluntaris catalans, que lluitaven al costat del general Prim. Entre les obres que s’exposen, destaca una selecció important dels dibuixos preparatoris i els apunts del natural, en molts dels quals es percep l’interès del pintor pel paisatge i l’arquitectura africans i, sobretot, per la vida quotidiana i els costums dels seus habitants. Fortuny dibuixa els carrers, els edificis més significatius i les defenses de la ciutat. També fa estudis dels tipus humans més característics i incorpora els espanyols en les escenes de la vida quotidiana. Dibuixa soldats fent guàrdia, comprant, parlant o fent la migdiada. Els apunts més acurats són els retrats dels militars de graduació, ja que alguns d’ells havien de protagonitzar les pintures encomanades. També s’interessa per l’aspecte del campament, i fa nombrosos estudis dels uniformes, les armes, les muntures i, en definitiva, de tot allò que li podia servir per construir els quadres posteriors.

L’exposició dedica un espai a La batalla de Wad-Ras, de la qual es conserven importants realitzacions pictòriques i gràfiques a Reus, al Museo Nacional del Prado i a la Fundación Rodríguez Acosta de Granada. Aquest àmbit és d’una gran rellevància, ja que mostra la quasi totalitat dels estudis i treballs preparatoris de l’obra, amb la inclusió de la composició que, provinent de Granada, el públic barceloní no ha pogut contemplar des de l’any 1940.

La mostra també dedica un àmbit a Salvador Dalí, autor d’una versió de La batalla de Tetuan, de grans dimensions, que va ser exhibida, al costat de la pintura homònima de Fortuny, en una exposició que va tenir lloc al Saló del Tinell l’any 1962. El record d’aquest esdeveniment cultural i de l’admiració de Dalí envers l’obra de Fortuny és evocat amb un grup de fotografies del treball dalinià, de l’acte d’inauguració i d’algun dels dibuixos preparatoris del pintor empordanès. El conjunt permet veure la influència que l’obra de Fortuny va exercir sobre el mestre del surrealisme. El sentiment d’admiració de Dalí vers Fortuny es posa també de manifest en la presència de dues obres de Fortuny, que pertanyen a la col·lecció de la Fundació Gala-Salvador Dalí i que van formar part de la col·lecció personal del pintor empordanès. En concret, una d’elles, El tribunal de l’Alhambra, va ser presentada per primer cop al públic amb motiu de la mostra celebrada a Barcelona l’any 1962.

 

Etiquetes: · ·

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt
Política de privacitat   Política de cookies