4 abril 2012
Notícies Girona

El Tapís de la Creació ha tornat a la Catedral de Girona

bonart

El Tapís de la Creació ha tornat avui dia 4 d’abril a la Catedral de Girona després de la seva restauració al Centre de Restauració de Béns Mobles (CRBMC) del Departament de Cultura. El tapís es presenta en un nou bastidor metàl·lic, una vegada dut a terme l’estudi exhaustiu de l’obra i finalitzats els tractaments de neteja i de consolidació. El conseller de Cultura, Ferran Mascarell; el bisbe de Girona, Francesc Pardo; l’alcalde de Girona, Carles Puigdemont; i el director general de la Fundació la Caixa, Jaume Lanaspa han presentat avui el retorn del tapís a la catedral.

Aquest projecte s’ha pogut dur a terme gràcies a l’aportació de l’Obra Social la Caixa, que ha finançat els 136.000 euros dels treballs de restauració del Tapís de la Creació de Girona i el condicionament de la sala on s’exposa. Aquesta intervenció està inclosa en el programa Romànic Obert que impulsen conjuntament l’Obra Social la Caixa i el departament de Cultura de la Generalitat amb l’objectiu de promoure la conservació i la restauració del patrimoni de Catalunya.

El Tapís de la Creació de la Catedral de Girona torna a la catedral després d’una intervenció complexa a nivell de conservació duta a terme des de mitjan novembre de 2011, en la qual s’han eliminat els elements que li eren nocius i s’han alleujat les tensions que causaven les restauracions prèvies de l’obra. La restauració del brodat ha proporcionat informació nova sobre la seva constitució interna i el seu estat de conservació. Després d’un ampli reportatge fotogràfic i radiogràfic i de l’estudi de fotos d’arxius històrics, el Centre de Restauració de Béns Mobles va iniciar els treballs pel revers de l’obra, un cop retirada l’arpillera que el cobria des de 1975. Aquesta primera actuació va deixar al descobert els colors originals i es van poder localitzar i documentar, en una detallada cartografia, inscripcions que s’havien descolorit i desgastat, que no es podien veure per la part del davant, així com 265 pedaços de 12 tipologies diferents i d’èpoques diverses. Aquesta documentació ha ajudat a conèixer una part de la història de la peça fins avui dia desconeguda, i ha servit per saber quines són les parts originals i quines es van afegir amb posterioritat. A més, a partir de la lectura d’algunes inscripcions s’han pogut extreure noves dades iconogràfiques. Per exemple, s’ha descobert una inscripció gràcies a la qual ha estat possible confirmar que el personatge que fins avui es pensava que era Abel és en realitat la constel·lació d’Hèrcules.

A les imatges, a dalt el Tapís de la Creació i a sota, el tapís a Girona.

 

 

 

 

 

Etiquetes: · ·

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt

c_Riera d'Oix, 12_17003 Girona_ 034 972 21 84 38 / 677 51 82 96

Política de privacitat   Política de cookies