28 octubre 2011
Notícies

Besalú: Performance permament en un entorn medieval, projecte de Kel Doménech

bonart

Kel Domènech ha realitzat una performance permanent en el cas antic de Besalú. Ell mateix explica les raons d’aquesta proposta artística: “Aquesta idea parteix del punt de vista de l’observació permanent de l’arquitectura i els objectes. Estem acostumats a veure la mateixa obra arquitectònica una i altre vegada en el mateix punt físic durant tota la nostra vida, (catedrals, ponts, cases emblemàtiques……). Aquestes obres arquitectòniques es converteixen en referents enmig de moltes altres edificacions anònimes i comunes igual que personatges il·lustres de l’art i la cultura enmig de la societat general. També estem acostumats a veure parcs d’escultures en pobles sense cap altre pretext que el conjunt per el conjunt, per no parlar de les escultures en rotondes i places públiques totalment deshumanitzades com a tòtems descontextualitzats, instaurats en temps de bogeria econòmica. Per altre banda tenim els mobles instaurats com a peça d’us, relegada en els seus millors exemplars, a ésser contemplat dins dels edificis. Tal i com diu el propi nom, (moble ve de mobile , per tant que es pot moure) peces efímeres en quan a ubicació. Catalunya és terra de castells i castellers, un bon castell s’aguanta per la pinya. La pinya és el poble, les cases anònimes. Aquestes aguanten a les singulars, les catedrals, els museus, els teatres, que no deixen d’ésser les anxanetes dels castells. Sense pinya el castell no s’aguanta, sense visitants no tenen cabuda els museus, sense educació de base no es pot arribar a entendre i gaudir de l’art. La proposta és una performance permanent. Fer interactuar als residents al casc històric medieval convertint les façanes de les seves cases en ubicació d’art de forma permanent. Creant un circuit d’escultures clavades a les façanes d’aquestes cases anònimes que formen el teixit urbà. No son peces descontextualitzades, sinó que es demanarà als artistes que hi participin que reflexionin sobre una peça que ha servit durant l’Historia per a exemplificar el descans i l’observació de la cultura: els seients. Cada autor podrà reflexionar lliurement sobre aquest moble i actuar pensant que és una peça ubicada a l’exterior permanentment. El fet de condicionar a l’artista a pensar en un objecte concret pot semblar que frena la seva llibertat, però s’ha de veure com a fil conductor. Per exemple Andy warhol en els seus diaris escriu que li agradava que li suggerissin que havia de pintar, només era la idea inicial, la seva creativitat podia derivar a finals il·limitats i no el condicionava en absolut. És la mateixa idea d’aquells concursos de pintura d’infantesa, a on et donaven un paper i colors i et deien pinta aquesta església. Els resultats en 10 nens eren 10 propostes radicalment diferents…..imagineu-se el mateix edifici pintat per Dalí, Warhol, vermeer o Picasso. Només és un patró que crea coherència en el discurs. Amb això es converteix en part de l’obra la pròpia façana, es crea un circuit físicament realitzable i es contraposen públics en un mateix espai. Amants de l’art medieval circulen enmig d’art contemporani i els amants d’aquest últim el veuen ubicat en un entorn històric. A la vegada es creen uns llaços familiars (artísticament parlant) entre propietari de façana i autor de l’obra ubicada, que es poden arribar a establir abans de la creació per arribar a integrar-la encara més en el projecte. L’execució del projecte va començar fa 17 anys, un intercanvi amb joves artistes italians i catalans va deixar a Besalú un pòsit d’obres col·locades en façanes, d’aquestes quatre eren unes cadires d’Ester Baulida que et fan reflexionar sobre aquest descans i repòs dins el context medieval de la Vila i obliguen a pujar en altura per a tenir una visió més amplia del conjunt arquitectònic. Fa un any se’n hi va afegir una altre de l’artista colombià Duvan que reflexiona sobre la pau i la llibertat en el món. Aquest mes l’artista local Kel Domènech ha col·locat la seva peça a la façana del carrer del Forn nº 1, la casa a on hi té la galeria – estudi, una casa anònima…. Aquest és l’inici del circuit, 6 obres en 6 punts que teixeixen un primer itinerari que s’anirà ampliant anual o bianualment amb una nova incorporació mitjançant una proposta de concurs en el que s’està treballant amb ajuntament i no es descarta l’incorporació d’una fundació i entitat privada. Es tracta d’humanitzar art involucrant públics diversos i escenaris diversos teixint llaços artístics i divulgatius. Fugir de les grans escultures unitàries i crear xarxa intercomunicada amb discurs global”. Foto Vadó Buch.

 

Etiquetes:

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt
Política de privacitat   Política de cookies