PASQUAL MARAGALL (MIRA)

joan solà

“Fa un parell d’anys vaig descobrir la ‘fotografia amb mòbil’. Crec que és una manera de fixar en imatges allò que està passant al teu entorn, de vegades esdeveniments importants i a voltes elements fugissers, i també detalls que passarien desapercebuts sense l’ull de la càmera.” Pasqual Maragall. 18 d’octubre del 2010. Fins al 31 de desembre l’Espai Isern de la Fundació Lluís Coromina de Barcelona presenta l’eposició Pasqual Maragall (Mira), 10 anys després. La memòria feta fotografia i ara revisitada, podria ser perfectament el resum de l’exposició Pasqual Maragall (Mira), 10 anys després”; una nova aproximació, deu anys més tard, de la mostra que es va poder veure a l’Arts Santa Mònica de Barcelona. Un projecte singular que incloïa –i inclou en la proposta actual– el foto llibre (editat per Blume) i l’exposició de reproduccions mida Polaroid de petit format de les imatges que Pasqual Maragall va realitzar amb el seu petit telèfon mòbil Nokia –present en una vitrina– entre el 2008 i el 2010. La qualitat de les fotografies d’aquell moment també serveix per visibilitzar l’evolució de la tecnologia de les càmeres als mòbils. En aquesta mostra, sota la coordinació del fotògraf Rafa Badia i del crític d’art Ricard Planas, s’inclouen imatges inèdites que amplien i completen el projecte original ideat per Caro Garcia –que també ha participat en l’actual acció–, com ara jornades de treball o reunions familiars. Són el registre visual d’un home d’idees, i una mostra del seu talent per expressar-les amb imatges. Així doncs, estem davant de dos àmbits expositius ben diferenciats: mentre que en el primer les imatges físiques de petit format, que estan presentades de dues en dues –generant associacions visuals intel·ligentment buscades–, conviuen amb una vitrina amb totes les reproduccions no seleccionades –amb minicaixes de Pandora–, en el segon àmbit, per contrast, una pantalla gegant s’ofereix rutilant per donar-nos a conèixer una mostra de 128 imatges. Dos projectors van reproduint en loop i de manera atzarosa les fotografies i trobant agermanaments visuals, alguns cops surrealitzants i, d’altres, més ben coordinats conceptualment. L’atzar, com la memòria, una caixa de sorpreses constants. Potser aquests dos projectors són el que més s’apropa a la metàfora del funcionament del nostre cervell. Així mateix, aquestes imatges són una selecció de les centenars que, per raó d’espai, no es van incloure en l’edició final del llibre i exposició Pasqual Maragall (Mira) de fa una dècada. S’ha procedit a escanejar una mostra representativa d’aquestes imatges inèdites, petites impressions de treball en paper utilitzades per Pasqual Maragall i Caro Garcia. Quasi totes porten anotacions fetes a mà del president; unes altres tenen comentaris de l’autor transcrits per la seva col·laboradora. Aquestes fotografies mostren, ja sigui amb curiositat, sentit de l’humor o fina ironia, tot allò que despertava l’interès de l’autor durant els seus viatges i trobades. L’actual exposició, organitzada per la Fundació Lluís Coromina, la Fundació Pasqual Maragall i el Llegat Pasqual Maragall, ha tingut la col·laboració del Brain Film Fest, el CCCB, l’Escola de Fotografia Grisart i Bonart Cultural. A la imatge, Tercer trio calaveras. Una de les fotografies de l’eposició.



Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt

c_Riera d'Oix, 12_17003 Girona_ 034 972 21 84 38 / 677 51 82 96

Avís legal   Política de privacitat   Política de cookies