28 Octubre 2018
Exposicions València

Uiso Alemany qüestiona el format de la pintura a la Fundació Bancaixa

bonart

Fundació Bancaixa,  plaça Tetuan 23 de València, presenta fins el 24 de febrer l’exposició Uiso. El suïcidi de la pintura, que reuneix l’obra més recent de Uiso Alemany concebuda majoritàriament expressament per a la mostra i realitzada durant els tres últims anys. L’exposició, comissariada per Fernando Castro, revela l’actitud creativa de l’artista valencià sempre a la recerca de les possibilitats extremes de la pintura des de la contemporaneïtat i, al mateix temps, rescatant trets característics del primitivisme. Integrada per 23 pintures de gran format i 160 dibuixos de petit format procedents de la col·lecció de l’artista, la mostra reflecteix la torsió de l’informalisme que realitza Uiso Alemany, des d’una perspectiva estètica postmoderna sense perdre la seva fidelitat a la gestualitat radical. La seva gestualisme no es presenta com a mer desordre o caos sinó que implica una voluntat compositiva i una determinació figurativa.

L’exposició mostra el qüestionament del format de la pintura que Uiso porta realitzant des de fa dècades, trencant els marcs, introduint materials heterodoxos i ondulant la superfície de la tela. “En les peces recents apareixen no solament estranys subjectes pasturant a les ovelles, sinó que també trobem elements que semblen maons, com si es barregés l’al·legoria de la societat aborrallonada amb el ‘poder de la bombolla’ constructiva”, assenyala el comissari al catàleg de l’exposició. Uiso Alemany desmantella la pintura sense deixar mai de banda la seva preocupació per les formes. L’artista dóna compte de la dislocació de la cara en les figures representades en els seus quadres, especula sobre la identitat per deformar-la.

El format gran és una altra de les característiques de l’obra present a la mostra. “Uiso està lliurat a la realització d’una obra descomunal … aquesta descomunalidad té a veure amb un desbordament de l’escala, amb una tendència al gegantisme o cap a una territorialitat pictòrica habitable”, destaca Fernando Castro. L’exposició revela també la connexió existent entre el pictòric i l’escultura en l’obra de l’artista.

Uiso Alemany (València, 1941) va ser un dels fundadors del Grup Bult. Amb una trajectòria vital caracteritzada per les seves estades tant en països europeus com americans, la pintura de Uiso Alemany s’ha exhibit en les principals ciutats espanyoles i en països com la Xina, el Brasil, Cuba, Argentina, Uruguai, Mèxic, Portugal, Itàlia, Alemanya, Bèlgica, Suïssa, el Marroc o Israel.

El reconeixement de la seva obra li ha merescut la seva incorporació a col·leccions com les de l’IVAM, Cercle de Belles Arts de Madrid, Col·lecció BBVA, Fundació AENA, Museu Afro Brasil, Museu de la Solidaritat Salvador Allende (Xile), Institut de Belles Arts de Sichuan (Xina), Museu Oscar Niemeyer (Brasil), així com la de la Fundació Bancaixa, entre d’altres. Amb motiu de l’exposició s’ha editat un catàleg amb la reproducció de les obres i un text crític del comissari.

A la imatge, obra de Uiso Alemany.

Etiquetes: ·

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt

c_Riera d'Oix, 12_17003 Girona_ 034 972 21 84 38 / 677 51 82 96

Política de privacitat   Política de cookies