23 setembre 2014
Exposicions Granollers

“Uclés art+poesia+sexe+política 1978-1985” al Museu de Granollers i Centre el Carme

bonart

Ara fa un any ens va deixar Josep Uclés, un dels pintors més significatius de l’art català. El Museu de Granollers i el Centre Cultural el Carme de Badalona presenten l’exposició Uclés art+poesia+sexe+política 1978-1985. Les inauguracions tindran lloc, consecutivament i complementària, a Granollers, el 10 d’octubre, i a Badalona, el 16 d’octubre, a 2/4 de 8 del vespre.

Aquesta exposició és alhora un homenatge, una reivindicació i una ocasió per conèixer el període germinatiu de l’artista, a través d’una seixantena d’obres ubicades en els dos espais expositius.

Josep Uclés (Badalona, 1952 – La Roca del Vallès, 2013) és un dels pintors més particulars, fantasiosos i radicals de l’art que es donà als anys vuitanta amb la represa de la pintura, després de la pretesa mort de l’art. Aquest fenomen, que s’esdevingué simultàniament en diverses cultures europees –el neoexpresionisme alemany, la transvantguarda italiana, la nova escultura anglesa, el nou objectualisme francès- i en la vessant nordamericana amb l’apropiacionisme, inicià un esclatant renaixement de l’art en l’inici de l’anomenada Postmodernitat.

Amb un llenguatge pictòric molt personal i original, Uclés trencà amb la línia dominant de l’avantguarda catalana. A més, apartant- se de l’abstració “bon gust” i de les experiències lingüístiques i sociològiques de l’art conceptual, Uclés excel·lí en un seguit de cicles pictòrics i narratius ben provocatius: Seny i rauxa, La cambra de l’autoritat, La dona és Uclés, En pecat permanent i Kaos postindustrial.

Aquesta exposició, a cura de l’escriptor i investigador cultural Vicenç Altaió, se centra en els anys de la transició política reformista, del 1978-1985, quan Uclés, independentista i d’esquerres, se’n desmarcà i retratà amb sarcasme i erotisme la doble moral. En creà el seu androgin: el bé i el mal en un.

Uclés. art + poesia + sexe + política 1978-1985 és també un relat il·lustrat de l’època, dels artistes, del paper de les galeries d’art i de la projecció internacional; així com de les idees polítiques i estètiques properes a una de les obres més encisadores, fosques i lascivioses de l’art del moment.

S’ha editat un catàleg a cura de Vicenç Altaió que, contextualitzat en l’època de la postmodernitat, està profusament il·lustrat i recull la relació de l’artista en diferents projectes culturals i esdeveniments artístics del moment.

A la imatge, detall de Les Rambles, 1980. Tècnica mixta sobre tela, 162×390 cm (tríptic) Col·lecció particular.

Etiquetes: · ·

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt

c_Riera d'Oix, 12_17003 Girona_ 034 972 21 84 38 / 677 51 82 96

Avís legal   Política de privacitat   Política de cookies