19 Març 2018
Fires Maastricht

TEFAF Maastricht 2018: Més de 68.000 visitants

bonart

El sentiment generalitzat en tancar les portes de TEFAF Maastricht 2018 -celebrada del 10 al 18 de març, amb una jornada d’accés anticipat el 8 de març i una de preinauguració el dia 9 de març- va ser que la Fira ha estat un èxit rotund, amb vendes en totes les seccions de la Fira, tant a col·leccionistes privats com institucionals. L’edició de 2018 ha donat la benvinguda a 100 nous museus, a més dels museus que ja són visitants habituals de la Fira. El prestigi internacional de TEFAF Maastricht per la seva oferta d’obres de qualitat excepcional i inigualable implica que aquest esdeveniment continua sent un eix central per a col·leccionistes de tot el món. Més de 68.000 visitants van creuar les portes de TEFAF Maastricht durant el transcurs de la Fira.

Christian Hemmerle, el membre més jove i un dels més recents del Patronat de TEFAF, comenta: «Els expositors realitzen tots els anys un esforç enorme amb les seves presentacions, però aquest any, l’estàndard de comissariat artístic i la qualitat dels objectes oferts han estat excepcionalment alts, la qual cosa ha tingut com a resultat una Fira uniformement optimista i positiva».

Les exhibicions acuradament comissariades i amb un enfocament clar al llarg de la Fira han conduït a resultats excepcionals per als expositors. Un d’aquests expositors a TEFAF Paintings és un nou participant, Lullo · Pampoulides (estand 368). Aquesta jove galeria, dirigida per Andreas Pampoulides i Andrea Lullo, ha venut principalment a nous col·leccionistes durant la Fira i va haver de tornar a col·locar obres en el seu estand en dues ocasions. Entre les vendes realitzades es troben L’Assumpció de Santa Maria Magdalena, de Francesco Albani (1578 – 1660), oli sobre coure, datat ca. 1630-1640, adquirit per una institució pública nord-americana, i una de les peces més destacades del seu estand, Sant Francesc Paola, oli sobre llenç, ca.1625-1626, de Simon Vouet (1590-1649), el preu de venda era de 250 000 €. Aquesta última obra es va vendre divendres a un col·leccionista privat i quatre museus havien mostrat així mateix autèntic interès en ella.

Stoppenbach & Delestre (estand 333) va presentar una exposició especial anomenada Brittany from the Pont-Aven school to Post-Impressionism, que va demostrar ser extremadament atractiva per als col·leccionistes nord-americans que han visitat la Fira. La galeria va vendre dues obres d’aquesta exposició al mateix col·leccionista privat d’EE. UU: Pont Aven, Sortie de la messe à sept heures, 1923, oli sobre llenç, de Gustave Loiseu (1865-1935), i La Moisson, ca.1890, oli sobre taula, d’Émile Bernard (1868-1941).

Jorge Coll i Nicolás Cortés, els directors de Colnaghi (Estand 306) han comunicat 19 vendes fins a la data, destacant la gran demanda d’obres d’Antics Mestres per part dels col·leccionistes. La galeria s’ha mostrat especialment animada pel nivell de vendes tant a compradors nous com més joves. Entre les vendes s’inclou Bust d’una dona gran, marbre blanc blavós, probablement de Lluna (Carrara), del Període Juliol – Claudia, a mitjan segle I d. C. L’obra es va vendre a una col·lecció americana privada i el seu preu de venda era de 700 000 €.

Parlant de l’atractiu únic de TEFAF Maastricht, Rupert Maas, de The Maas Gallery (estand 335), va comentar el següent «… pel que jo sé, aquesta és l’única Fira del món en què veus que els museus conflueixen amb el desig (els conservadors), la decisió (els directors) i els diners (els patrons i patrocinadors) en un sol lloc per optimitzar el procés d’adquisició».
Passant a TEFAF Modern, una de les obres de més valor venudes a la Fira ha estat Liles, 1887, del mestre holandès Vincent Van Gogh (1853-1890), oli sobre llenç, venut per Hammer Galleries (Stand 406). La pintura, amb un preu de venda de 9,5 milions d’euros, es va vendre a un col·leccionista privat, un nou client per a la galeria. Es tracta d’una venda molt emotiva per a la galeria, que enguany celebra el seu 90 aniversari i el seu novè any en TEFAF Maastricht. És també el tercer Van Gogh que el president de la galeria, Howard Shaw, ha gestionat durant la seva carrera.

Thomas Salis (Estand 404) va comunicar així mateix que totes les seves vendes van ser a nous clients, tant institucionals com privats. L’allée Cavalière, Tour Eifel, 1898, oli sobre llenç, de Pierre Bonnard (1867-1947) va passar a mans d’una col·lecció suïssa privada, mentre que l’escultura de bronze Cardinale seduto, modelada el 1975 per Giacomo Manzù (1908-1991), va ser adquirida per una important col·lecció espanyola. Dues importants institucions nord-americanes estan considerant l’adquisició de tres obres d’Édouard Vuillard (1868-1940): Portrait de Misia Natansson, oli sobre taula; Modèle es déshabillant, boulevard Malesherbes, pintura al tremp sobre paper muntada en llenç, i Les tasses noires, pintura al tremp sobre tela.

El nou expositor Mazzoleni (estand 500) ha tingut una primera incursió molt reeixida en TEFAF Maastricht, comunicant nombroses vendes durant els primers dies de la Fira, incloent-hi la venda d’una obra de 1918 de Gino Severini (1883 – 1966). Luigi Mazzoleni va afirmar que el públic europeu ha tingut una notable participació i que els visitants van fer gala d’una excel·lent educació i sabien molt bé el que buscaven.

J. Kugel (estand 200) va portar a la Fira un dels exemples més extraordinaris d’arts decoratives: el Rellotge Bulgari, un rellotge astronòmic d’ivori i plata daurada realitzat a Augsburg en 1637-1639, venut per una suma no divulgada a un col·leccionista privat europeu. Es van comunicar així mateix vendes a diverses institucions en TEFAF Antiques; així, per exemple, Christophe de Quénetain (Stand 108) va vendre sis plats signats i dues fonts de grans dimensions «amb archittetura dell’Africa», del taller de Carlo Giuseppe Rampini o d’Antonio Francesco Imbres i pintats per Siro Antonio Àfrica, ceràmica amb vidriat estannífer, ca.1700, al Metropolitan Museum of Art, EE. UU. A més, una escultura de marbre blanc anomenada Jeanne d’Arc, ca.1840, d’Auguste Trouchaud segons el model de S.A.R. la Princesa Maria d’Orleans (1813-1839), ha estat reservada per al Musée des Beaux-Arts d’Orléans.

Els prestigiosos galeristes londinencs d’antiguitats de plata Koopman Rare Art (estand 156) van comunicar diverses vendes durant la Fira, el que per ells ha suposat una continuació de les importants vendes realitzades durant els últims sis mesos i és indicatiu de l’impuls experimentat en el mercat de la plata antiga. Entre les vendes tancades en TEFAF Maastricht s’inclou la d’un parell d’aguamanils d’argent daurat, creats per Edward Farrell per al Duc de York (1763-1827), amb un preu de venda de 175 000 £, i un joc de quatre canelobres d’argent daurat estil Jordi II, dissenyats per William Kent i realitzats en plata per Paul Crespin, amb un preu de venda de 450 000 £.

Rupert Wace Ancient Art (Estand 428) va comunicar fortes vendes durant tota la Fira, incloent-hi la venda d’una tapa de Villanova amb escena de caça, segles VIII-VII aC, bronze, a una col·lecció pública per un preu de 150 000 €. D’altra banda, Sycomore Ancient Art (Stand 436) va vendre la seva peça més important a un col·leccionista privat de l’Orient Mitjà per una quantitat de sis xifres. La peça egípcia es tractava d’un cap incrustat de vidre blau, representant probablement a Nut, la deessa del cel, Imperi Nou, de data 1570-1085 aC.

Els col·leccionistes privats van ser una presència important en TEFAF Tribal, amb vendes comunicades a tota la secció. La Galerie MeyerOceanic & Eskimo Art (Estand 135) va vendre una importantíssima escultura Yipwon del riu Korewori durant la jornada d’inauguració a uns col·leccionistes privats procedents de França, mentre que Bernard de Grunne Tribal Fine Arts (Stand 121) va vendre una de les obres més destacades de la secció, una figura Uli negra de Nova Irlanda, així com una Kota Janus, un reliquiari amb la figura d’un guardià, del Gabon, ambdues a col·leccionistes privats.

Les exposicions enfocades a un sol artista van aconseguir també un gran èxit en la secció TEFAF Paper. El marxant amb seu al Regne Unit James Butterwick (estand 725) es va centrar exclusivament en el treball de Boris Kosarev (1897-1994). L’exposició portava el nom de «The Kharkov Laboratory (1918-1929)», que era el sobrenom amb el qual l’artista es referia al seu taller, i Butterwick vendre set obres, totes a diferents col·leccionistes europeus privats. Els preus van oscil·lar entre els 1000 € i els 25 000 €.

La Galerie Tanakaya (estand 727) també va centrar la seva exposició en un artista seleccionat, Foujita Tsuguharu (1886-1968). És el 50 aniversari de la mort de l’artista i actualment se celebren dues exposicions a Tòquio i Kyoto, Japó, així com una tercera recentment inaugurada al Musée Maillol, París, França. Durant TEFAF Maastricht, la Galerie Tanakaya va vendre 23 obres de Foujita, incloent-hi Young girl holding three buttercups, tinta negra i aquarel·la sobre paper, per un preu de 180 000 €.

El disseny escandinau ha demostrat ser molt popular a la Fira d’aquest any. La Dansk Møbelkunst Gallery (Estand 600) ha tingut una bona fira, venent diverses peces, principalment a nous clients. Entre les seves vendes destaquen una catifa teixida amb tècnica de tapís «Park, Grön», 1957, elaborada per Märta MaasFjetterström AB per Barbro Nilsson (1899-1983), a un nou client americà, i dos llums úniques de Poul Henningsen (1894 -1967), realitzades per Louis Poulsen, una és un llum de peu de coure pintat, llautó i ferro pintat i l’altra un llum penjant de llautó i coure pintat, 1926, totes dues en el seu estat original, a un nou client alemany.

La secció TEFAF Showcase d’aquest any era molt fort, amb cada un dels cinc expositors participants realitzant grans esforços per crear estands bellament presentats. Aquest afany es va veure recompensat per vendes a nous clients i els elogis de visitants i expositors per igual. La Kallos Gallery (estand 3) va vendre únicament a nous col·leccionistes i entre les vendes s’inclou un anell mesopotàmic a un col·leccionista privat amb un interès particular en joieria bizantina, per un preu de 14 000 €.

TEFAF Maastricht 2019 tindrà lloc del 16 al 24 de març de 2019, amb una jornada d’accés anticipat i una jornada de preinauguració el 14 i el 15 de març de 2019 respectivament.

La propera Fira TEFAF és TEFAF New York Spring 2018, que se celebrarà al Park Avenue Armory, a la ciutat de Nova York, del 4 al 8 de maig de 2018, amb una jornada d’accés anticipat el dia 3 de maig. La llista d’expositors en aquesta edició de 2018 així com entrades per a la Fira estan disponibles a www.tefaf.com.

A la imatge, Lilas, 1887, de Vincent van Gogh (1853- 1890). Venut per Hammer Galleries (estand 406).

Etiquetes:

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt

c_Riera d'Oix, 12_17003 Girona_ 034 972 21 84 38 / 677 51 82 96

Política de privacitat   Política de cookies