25 abril 2018
Mercat de l'art Nova York

Sotheby’s subhasta un dels millors nus de Modigliani

bonart

Sotheby’s subhasta l’obra estrella de la col·lecció de nus de Modigliani. Nu ajagut (sobre el costat esquerre) liderarà la subhasta d’Art Modern i Impressionista que se celebrarà el 14 de maig a Nova York. El preu estimat de la peça, exposada al públic per primera vegada aquest mes a Àsia, se situa en els 150 milions de dòlars.

Pintat fa un segle, Nu ajagut (sobre el costat esquerre)és el treball més gran de la sèrie icònica en què Modigliani va reinventar el nu per a l’era moderna. Després de la seva exposició de debut el 1917, aquestes imatges sorprenents i sensuals van deixar el trànsit, literalment, i van obligar a la policia a tancar l’espectacle. Avui, la sèrie és reconeguda com un dels èxits fonamentals de la pintura moderna. El xoc i l’estupor que continuen produint els nus de Modigliani va ser evident recentment durant la celebrada retrospectiva de Tate Modern de l’obra d’artista que incloïa Nu ajagut .

A més de ser l’exemple més bonic de la sèrie, Nu ajagut (sobre el costat esquerre) es distingeix encara més com la pintura més gran de l’obra completa de Modigliani -més de 58 centímetres / 147 centímetres d’amplada- i l’únic dels seus nus horitzontals per contenir tota la figura dins del llenç .

La majoria dels 22 nus reclinables de la sèrie es troben als museus, amb una profunditat especial als Estats Units: el Museu Solomon R. Guggenheim, el Museu d’Art Modern i el Metropolitan Museum of Art de Nova York tenen tres exemples. Fora dels Estats Units, les institucions amb nus reclinables inclouen el Long Museum de Xangai i la Galeria Courtauld de Londres.

Nu ajagut (sobre el costat esquerre) va ser adquirit per l’actual propietari en una subhasta el 2003 per $ 26,9 milions. El 2015, un nou nu reclinat de la sèrie es va vendre en una subhasta per 170,4 milions de dòlars, al mateix temps que marca el segon preu més alt que mai s’hagi pagat per una obra d’art en una subhasta.

Simon Shaw, co-director mundial del departament d’art modernista i modernista de Sotheby, va comentar: “Aquesta pintura reimagina el nu per a l’era moderna. Modigliani va representar els seus models tan confiats i autosuficients en la seva sexualitat. Nu couché és una imatge increïblement sensual, amb la mirada de la sembradora que es troba al capdavant de l’espectador de manera veritablement hipnotitzadora. Mentre se situa dins d’un cànon clàssic de pintura nua, l’obra té un estil radicalment innovador: Modigliani assimila un món de cultures visuals al llarg dels segles, des de l’escultura egípcia, japonesa, africana, índia i iberica, des dels frescos del Renaixement a través del romanticisme fins al tall -el costat del cubisme. Junts, aquestes imatges indiquen una conca hidrogràfica, potser la més gran tradició artística: hi ha el nu abans de Modigliani, i hi ha el nu després de Modigliani “.

Modigliani va començar a pintar nus el 1908, però va ser només després que va abandonar l’escultura el 1914 que va desenvolupar l’únic llenguatge evident en Nu ajagut (sobre el costat esquerre). La seva estètica va ser recollida pels precedents artístics de la pintura renaixentista i manierista italiana, la simplicitat lineal de les talles africanes i la paleta en tons terra i la modelització geomètrica del cubisme, tot això en el present treball.

La major part de la producció de Modigliani es va basar en el retrat, que, amb més freqüència, va representar els que el van envoltar: companys artistes, poetes, amants i mecenes. A part d’un veritable qui és qui dels cercles artístics més bohemi a París, Modigliani també aprofitava les possibilitats de trobar altres participants, encara que les possibilitats dels models no pagats eren pocs i distants.

No va ser fins que el distribuïdor de Modigliani, Léopold Zborowski, va avançar amb els models d’espai i de pagament que Modigliani va emprendre en la seva gran sèrie de nus. Zborowski va proporcionar a l’artista un estic de 15 francs al dia i va pagar els models que cinc francs van plantar en un apartament just per sobre dels seus propis a 3 Rue Joseph Bara.

Enquadrats en llençols, posats sobre cadires, reclinats en sofàs o llits, els models són relativament anònims: Modigliani no va pintar els seus primers paramants en el nu. Però, tot i que va poder haver tingut una distància emocional de les banquetes, segurament no tenia distància física: les dones dominaven el seu espai, omplint el marc amb estiraments de mans i peus, avantbraços i vedells literalment fora de les vores del llenç. La seva nuesa està segura i orgullosa, no embolcada en el mite ni en l’al·legoria.

En total, Modigliani va completar 22 nus reclinables i 13 nus asseguts entre 1916 i 1919, amb la majoria, inclòs el treball actual, pintat el 1917. I des del primer moment es van mostrar les obres aquest any, van aturar el trànsit.

A petició de Zborowski, el distribuïdor parisenc Berthe Weill va organitzar una exposició sobre les pintures i els treballs sobre paper de Modigliani. A la finestra de la seva galeria -per alguns comptes penjava directament a la finestra, i d’altres clarament visibles a través d’ell- eren alguns dels nus.

A la imatge, “Nu ajagut (sobre el costat esquerre)” d’Amedeo Modigliani.

Etiquetes: ·

Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt

c_Riera d'Oix, 12_17003 Girona_ 034 972 21 84 38 / 677 51 82 96

Avís legal   Política de privacitat   Política de cookies