banner-1280x150-gene

Exposicions

"Reproductibilitat 1.2" a Es Baluard

\
Aina Mercader palma - 05/01/14
Una branca que es ramifica i de la qual broten petits arbres. Aquesta instantània en blanc i negre (Sense títol, 2009) de Chema Madoz és el punt de partida de la mostra Reproductibilitat 1.2, que serveix per desencadenar el discurs curatorial de Nekane Aramburu, directora d’Es Baluard, i Ángeles Imaña, directora de conservació i projectes culturals de la Fundació Aena. La peça, d’una intensa potència evocadora, té la particularitat que, amb diferents números de sèrie, forma part dels dos centres, els quals han posat els seus fons en diàleg per donar forma a aquesta exhibició que pretén aprofundir en les pautes del col·leccionisme contemporani. El relat plantejat per les dues comissàries bascula entre el debat encetat pel pensador Walter Benjamin a l’entorn de la reproductibilitat de l’obra d’art, el valor de les obres seriades, de l’original i la còpia, que ha marcat l’escena artística del segle XX –i que, és evident, encara cueja– i la fotografia com a símbol interpretatiu de la realitat, tot bevent dels escrits de Susan Sontag i John Berger. En total, el recorregut recull prop d’una quarantena de peces de vint-i-dos artistes, entre els quals destaquen Daniel Canogar (amb la sèrie Gravedad cero, 2009), Cristina Iglesias (amb Sense títol. Políptico Tres, 2000) o Santiago Sierra (amb No Global Tour, Bernburf, Alemanya, 2010). Aramburu remarca, al seu text Còpia i símbol, que, “tot i que les obres es presenten com a fotografies, a excepció de Pep Bonet, Chema Madoz o Raúl Belinchón, gairebé cap dels autors es poden considerar fotògrafs purs, la qual cosa ens permet que, a partir de la tècnica i les seves decisions de format-enquadrament, puguem analitzar la manera de pensar l’obra per part del creador”. La mostra, que es podrà visitar fins al 22 de febrer del 2015, forma part del projecte Reproductibilitat, una sèrie d’exposicions que el museu Es Baluard va iniciar durant l’any 2013 i que es presenta com una aproximació a l’entorn de l’evolució de la imatge a partir de la fotografia. A més, seguint amb la idea de museu que la directora d’Es Baluard va explicar a aquesta revista (número febrer-març del 2014), segons el qual la seva tasca se centraria a “prioritzar el treball d’investigació per sobre de l’espectacle i acostar-los a la gent local”, entre les activitats complementàries, Madoz oferirà, el 23 de gener, la classe magistral La mirada y el objeto. La xerrada forma part d’Image Research, “un programa estable del museu com a escola formativa amb la proposta d’investigar, formar i interrogar sobre què és avui imatge”. A la imatge, Marina Núñez. Sense títol (Ciència ficció). 2003. Es Baluard Museu d’Art Modern i Contemporani de Palma. © de l’obra, Marina Núñez, 2014.
inclassificablesJP_Bonart-180x180-Online_

Et poden
Interessar
...

banner_aire_bonart_horitzontal