13 juny 2018
Notícies Girona

Pere Portabella protagonitza una nova edició del Memorial Tomàs Mallol

bonart

Primer va ser Albert Serra, després Christophe Farnarier i aquest any és el torn de Pere Portabella. Tots tres són cineastes que han participat o participaran en el cicle de converses “El cinema que agradava a Tomàs Mallol”, un cicle serveix com a homenatge a Mallol en la seva faceta de cineasta.

L’acte es realitzarà el divendres 15 de juny a les 7 de la tarda al Museu del Cinema i consistirà en una conversa entre el cineasta figuerenc Pere Portabella i el crític de cinema Àngel Quintana. Durant el diàleg es repassarà la carrera de Portabella, es parlarà de la seva trajectòria i es repassarà la idea de cinema d’aquest cineasta avantguardista, compromès i lliure, un artista dels que agradaven a Mallol i amb el qual tenien molts punts en comú.

Tomàs Mallol va ser un cineasta incansable que va conformar una obra immensa que cal reivindicar com una de les millors filmografies del cinema amateur a Catalunya. Tots els seus films es van realitzar des dels marges de la indústria, des de la més absoluta llibertat, amb una clara vocació artística i un perfeccionisme formal evident. Aquesta idea de cinema el va acompanyar sempre, també quan era espectador i anava al cinema i els directors que més li agradaven van ser sempre aquells que van practicar aquesta idea de cinema. Pere Portabellaera un d’ells i és per això que des del Museu del Cinema es proposa aquesta conversa com a homenatge a les dues trajectòries i com a reivindicació d’una manera de fer cinema lliure i independent.

Pere Portabella sempre s’ha caracteritzat pel seu compromís social, polític i artístic. Amb la seva productora, Films 59, va fer possible que cintes espanyoles emblemàtiques com Los golfos, de Carlos Saura (1959); El cochecito, de Marco Ferreri (1960), i Viridiana, de Luis Buñuel (1961), es poguessin rodar en temps difícils.

Com a cineasta, Portabella s’ha caracteritzat per les seves produccions, que combinen l’herència de la cultura d’avantguarda amb els llenguatges de ruptura. Les seves pel·lícules Vampir-Cuadecuc (1970) i Umbracle (1972) constitueixen dues intervencions radicals en les institucions cinematogràfiques i artístiques de l’època.

Després de l’estrena d‘Informe general (1976), inicia un llarg parèntesi, marcat per la seva dedicació a l’àmbit polític i institucional durant la transició, que el fa abandonar la pràctica cinematogràfica. L’any 1989 emprèn de nou la carrera com a director amb El pont de Varsòvia i després vindrien els curtmetratges Art a Catalunya (1992), La tempesta (2003), Lectura Brossa(2003), el fragment de la pel·lícula coral ¡Hay motivo! (2004), El pla hidrològic i No al no, Visca el piano! (2006).

L’any 2001 la seva obra passa a formar part del fons artístic del Macba (Museu d’Art Contemporani de Barcelona). El 2002 és convidat com a únic artista espanyol a la Documenta11 que se celebra a Kassel. El 2003 el Centre George Pompidou de París li ret un homenatge i adquireix per al seu fons Nocturn 29. Die Stille vor Bach (“El silenci abans de Bach”), que és seleccionada per a la 64a Mostra Internacional d’Art Cinematogràfic de Venècia en la secció Orizzonti. Rep també el premi especial del jurat en el 45è Festival Internacional de Cinema de Gijón, i s’estrena en primícia per a Amèrica del Nord a la tardor de 2007 en el MoMA de Nova York formant part de la retrospectiva de la seva obra.

L’any 2008 Portabella roda Mudanza, un homenatge a Federico García Lorca, creada per a l’exposició internacional Everstill, estrenada a La Huerta de San Vicente, Casa-Museu de Federico García Lorca a Granada. Per aquesta pel·lícula rep el Premi Nacional de Cinematografia. El 2015 Portabella va proposar una segona part d’Informe general sobre algunes qüestions d’interès per a una projecció pública. En aquest segon informe es parla de la greu crisi sistèmica, d’ordre cultural, econòmic, financer, polític i energètic i aborda el tema del nou protagonisme ciutadà, la recuperació de la política per la gent comuna.

L’entrada a l’acte és  lliure i l’aforament limitat. L’assignació de places es farà per estricte ordre d’arribada.

A la imatge, Pere Portabella.

Etiquetes: · ·

Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt

c_Riera d'Oix, 12_17003 Girona_ 034 972 21 84 38 / 677 51 82 96

Avís legal   Política de privacitat   Política de cookies