20 Juliol 2018
Opinió Barcelona

Parlem d’Art: Damià Caus Musons

francesc mestre bas

(Damià Caus Musons, Barcelona 1915-2011)

L’aportació de Damià Caus en el camp de la litografia ha estat molt important, de la qual n’ha estat un mestre indiscutible. A mitjans del segle passat, va crear el seu taller Litografías Artísticas a Esplugues del Llobregat, que es va convertir en un lloc de pelegrinatge per a molts artistes i des d’on va exercir el seu mestratge.

No tinc record d’haver-lo conegut personalment, potser ens havíem saludat en alguna ocasió pero sí que vaig tenir una bona relació amb el seu gendre José Luís Morcillo, que era el director comercial i, també amb la seva filia. En tot cas, tinc molt present que Josep Pla va escriure una biografia de Joaquim Mir sense haver-lo conegut. Ja m’agradaria saber descriure el personatge la meitat de bé que el gran escriptor.

Costaria trobar algun artista rellevant que no hagués passat pel seu taller. En Damià Caus, no havia fet cap litografia seva, la qual cosa li va permetre posar tot el seu talent al servei d’altres artistes com Alvar, Argimón, Artigau, Arroyo, Barce/ó, Bechtold, Broto, Cardona Torrandell, Clavé, Chancho, Chillido, Guinovart, Hernández Pijuán, Hurtuna, Jbarz, Llimós, Picasso, Pruna, Rafols Casamada, Rebull, Roca Sastre, Gerard Sala, Saura, Subirachs, Tharrats, Todó, Vi/acasos, Villelia, pero n’hi ha dos pels quals va ser un col·laborador fonamental: Tapies i Miró.

El treball creatiu que va representar la realització d’obres tan importants com els llibres El pa a la barca o bé Frégoli de Tapies ­Brossa, plens de collages, són un exemple de la superació de dificultats tècniques. Sembla impossible que s’hagin pogut editar llibres amb aquesta complexitat, però Damià Caus, sempre amb el seu puret als llavis, fou capaç; de realitzar tota una edició de llibres, cada un amb els seus collages fets amb papers molts d’ells estripats i rebregats.

La majoria dels artistes plantejaven la realització de litografies convencionals, però on ell excel·lia era fent possible allò que semblava presentar aspectes de molt difícil resolució, com la utilització de relleus amb l’Alvar, Tapies i Joan Miró, o bé les edicions que va fer amb el mateix Tapies de litografies damunt de cartró gruixut d’embalatge, de vegades amb collages com algun dels que il·lustren aquest text.

Tant Joan Miró com Antoni Tapies varen incorporar Damià Caus al Patronat de les seves respectives Fundacions i el van distingir amb el seu reconeixement i amb la seva amistat.

Etiquetes: · ·

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt

c_Riera d'Oix, 12_17003 Girona_ 034 972 21 84 38 / 677 51 82 96

Política de privacitat   Política de cookies