9 juny 2020
Notícies Barcelona

Nou cicle de projeccions en línia: ‘Pantalla oberta. Obres de la col·lecció Macba’

bonart

‘Pantalla oberta. Obres de la Col·lecció MACBA’ és un cicle de cinema inèdit que convida cada dijous a gaudir en obert de les obres de la Col·lecció MACBA. Durant 24 hores es podran veure a la web del MACBA vídeos i pel·lícules seleccionades dels artistes Albert Serra, Pedro G. Romero, Muntadas, Adrian Melis, Itziar Okariz, Pere Portabella, The Otolith Group, Vídeo-Nou, Cabello/Carceller i María Ruido.

El cicle, iniciat el passat Dia Internacional dels Museus amb l’emissió de “Singularity” d’Albert Serra, aborda temes associats a la immediatesa del present i a la necessitat de repensar alguns dels reptes col·lectius que afecten la humanitat: les formes de treball i el règim de producció en el món contemporani, el lloc del cos en la construcció del subjecte, els diferents tipus de malestar en la societat de la informació, l’aliança entre poder i coneixement o els nous reptes planetaris del segle XXI.

Programa

Pedro G. Romero Archivo F.X.: Entrada: La casa
«Per a La casa vam decidir treballar en un cas particular en la dinàmica de la competitivitat a Badia del Vallès: l’únic pis “alliberat” en una ciutat on el cent per cent dels pisos són habitatge social». Ciutat Badia, prop de Barcelona, és una ciutat nascuda amb l’obrerisme que, als anys seixanta, va arribar procedent del sud peninsular. Pedro G. Romero convida el «bailaor» Israel Galván a transitar per tots els espais de l’únic pis de la zona que, arran d’un frau de llei en temps de Jordi Pujol, va deixar de ser habitatge social per convertir-se en propietat privada.
Data: Dijous 4 de juny Hora: A partir de les 10h – disponible 24h

Muntadas TVE: primer intento
L’any 1988, el programa de Televisió Espanyola Metrópolis va proposar a Muntadas realitzar un monogràfic sobre la seva obra. Com a resposta, l’artista els va oferir produir un film sobre TVE. Durant dos anys, es va submergir en els arxius de la televisió, on va trobar una col·lecció de material fílmic de la història recent d’Espanya en pèssimes condicions de conservació. El resultat va ser TVE: primer intento, amb imatges televisives del passat i d’altres que mostraven l’abandó d’aquells materials. Veient aquest contingut, Metrópolis es va desentendre de l’encàrrec i Muntadas va incloure en el film aquest gest de censura.
Data: Dijous 11 de juny Hora: A partir de les 10h – disponible 24h

Adrian Melis: Elaboración de cuarenta piezas rectangulares para la construcción de un piso. El valor de la ausencia: excusas para ausentarse de su centro laboral
Melis reflexiona sobre el sistema de producció del seu país d’origen, Cuba. En la primera d’aquestes dues obres enregistra una jornada en una planta de construcció estatal, lloc on sovint hi manquen materials i els treballadors passen hores sense fer res. Melis els va demanar que, durant una jornada completa, reproduïssin guturalment els sorolls que se senten durant el procés de producció. En la segona obra l’artista recupera els pretextos que donen els treballadors per no anar a la feina. Melis els va demanar d’enregistrar les converses en què comunicaven la baixa a canvi de pagar-los el que deixaven de cobrar per no treballar.
Data: Dijous 18 de juny Hora: A partir de les 10h – disponible 24h

Itziar Okariz Mear en espacios públicos o privados
L’accionisme d’Itziar Okariz gira entorn del llenguatge i el cos com a dispositius ideològics imposats que configuren la nostra identitat. En aquesta sèrie d’accions, iniciades l’any 2000 i realitzades fins al 2004, l’artista va orinar a peu dret, com acostumen a fer els homes, i vestida de negre, en diferents espais tant privats com públics. La idea de repetició i el simbolisme dels llocs escollits hi tenen un paper destacat: el 167 Greenpoint Landing, a Greenpoint Avenue, el luxós Soho Grand Hotel
Data: Dijous 25 de juny Hora: A partir de les 10h – disponible 24h

Pere Portabella: Informe general
Realitzat durant els mesos posteriors a la mort de Franco, Pere Portabella recull les filmacions sobre la situació social i política del moment. Fidel al seu posicionament cinematogràfic, utilitza tècniques d’un film de ficció per construir un document plenament històric. Polítics, representants del sindicalisme obrer, republicans, monàrquics i exiliats reflexionen sobre com passar de la dictadura a un estat democràtic de dret. El film traça un mosaic sobre l’esdevenir del postfranquisme o l’anomenada Transició, en paral·lel a una reflexió sobre què ha de ser el cinema.
Data: Dijous 2 de juliol Hora: A partir de les 10h – disponible 24h

The Otolith: Group The Radiant
The Radiant explora els efectes de l’11 de març del 2011, quan el terratrèmol de Tohoku va provocar un tsunami a la costa oest del Japó que va matar milers de persones i va causar l’enfonsament parcial de la planta d’energia nuclear Fukushima Daiichi. Construït a partir de metratges històrics i també d’enregistraments dels fets del 2011, el film recupera les promeses de l’arribada de l’energia nuclear i el perill real de la radioactivitat. Amb una banda sonora que evoca les pel·lícules de ciència-ficció de la newwave, The Radiant crea el clima d’una amenaça invisible però d’efectes incommensurables.
Data: Dijous 9 de juliol Hora: A partir de les 10h – disponible 24h

Video-Nou Telediario MontesolOnliyou
Creat el 1977 i actiu fins al 1983, Vídeo-Nou (des del 1979, Servei de Vídeo Comunitari) va ser un col·lectiu pioner a Espanya en la utilització d’equips portàtils de vídeo que, entre d’altres, volia ser una alternativa informativa i activista a la televisió única. Format per professionals procedents d’àmbits molt diversos, impulsava l’ús del vídeo com a mitjà de comunicació i dinamització social, cultural i educativa. Entre els seus projectes, Telediario MontesolOnliyou parodia el format de telenotícies televisiu emulant el llenguatge irònic i humorístic del programa radiofònic El show de Montesol y Onliyú, realitzat pel periodista Javier Montesol a Radio Juventud.
Data: Dijous 16 de juliol Hora: A partir de les 10h – disponible 24h

Cabello/Carceller A/O (Caso Céspedes)
Elena/o de Céspedes va ser una/un granadí del segle XVI que va viure entre Andalusia i Castella. Nascuda com a dona mulata i esclava, va viure com un home, es va casar per l’església amb una dona i va exercir de cirurgià. Helena Cabello i Ana Carceller construeixen una ficció visual contemporània a l’entorn d’aquest personatge històric. Un protagonista actual de gènere indefinit que, a vegades, funciona com a alter ego del personatge històric els serveix per obrir debat sobre les sexualitats transgènere i el paper que van tenir la raça i l’esclavatge en la identitat col·lectiva espanyola.
Data: Dijous 23 de juliol Hora: A partir de les 10h – disponible 24h

María Ruido: Estado de malestar
Malestar i malaltia a la societat de la informació és el tema que aborda María Ruido en aquest assaig visual. A partir de textos de pensament contemporani de Mark Fisher, Franco Berardi «Bifo» i Santiago López Petit, i de converses amb intel·lectuals, sanitaris i usuaris del sistema de salut mental, l’artista reflexiona sobre el patiment mental en temps del capitalisme. Ruido posa l’accent en la condició social de la tristesa crònica, una forma de dolor que es viu com a privada però que té a veure amb la precarietat laboral, l’eterna incertesa i l’individualisme extrem al qual estem abocats a viure.
Data: Dijous 30 de juliol Hora: A partir de les 10h – disponible 24h

A la imatge, Pedro G. Romero Archivo F.X.: Entrada: La casa

Etiquetes: ·

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt

c_Riera d'Oix, 12_17003 Girona_ 034 972 21 84 38 / 677 51 82 96

Avís legal   Política de privacitat   Política de cookies