12 setembre 2021
Notícies La Pobla de Cérvoles

“Món” d’ Antoni Llena protagonista de l’any 10 a La Vinya dels Artistes de Mas Blanch i Jové

bonart

“Món” és una obra que evoca la idea que el món sempre està en construcció: destruint-se i construint-se constantment. En moviment, en catarsi. Llena és pioner de l’art conceptual i l’art povera a Espanya i és Premi Ciutat de Barcelona d’Arts Plàstiques (1989) i Premi Espais a la Crítica d’Art (1997). L’obra havia de ser instal·lada a La Vinya dels Artistes el juliol del 2020.

La Vinya dels Artistes de Mas Blanch i Jové fou concebuda per Josep Guinovart i inaugurada l’any 2010 celebra enguany la seva onzena edició (és l’any 10 perquè l’any del començament dedicat a Guinovart va ser batejat com a Any 0). Actualment, compta amb 12 obres exposades de forma permanent enmig del pintoresc paisatge de La Pobla de Cérvoles i a partir d’aquest 19 de setembre comptarà amb una nova adquisició.

Llena (1942), pioner en l’art conceptual i povera a Espanya, defensa, des del començament de la seva carrera, la idea que el món contemporani és un món fràgil on les grans proclames –polítiques i estètiques- han deixat de tenir consistència. Anuncia que el mercat deixarà de ser intercanvi per esdevenir especulació i que la informació es convertirà en desinformació. Una perspectiva que segueix essent plenament vigent en el context actual.

De fet, la seva obra “Món” consisteix en una cinta d’alumini que conté un fragment escrit en català (traducció JemCabanes) d’un poema en alemany de Robert Walser: “D’entre el vagareig del món sorgeixen, del tot cofois, uns mons que són molt profunds, que fugen com vagabunds vers uns altres mons que, diuen, són d’allò més preciós. S’ofereixen bo i corrent, se saginen bo i fugint, el viure els és un migrar-se, ara, a mi, no em preocupen, perquè així puc aspirar al món que. És un simple món encara per demolir”.

L’escrit de Walser evoca la idea que el món sempre està en construcció: destruint-se i construint-se constantment. En moviment, en catarsi. Walser fou un dels autors suïsos més importants del segle XX, i la literatura del qual s’endinsava en la quotidianitat i en els petits detalls de la vida, amb una expressió formal innovadora que va influir a autors com FrankKafka, Susan Sontag, John Maxwell Coetzee o Elfriede Jelinek.

Ja a finals del 2019 s’estava treballant amb l’artista per cercar l’indret de la vinya on és pogués instal·lar aquesta peça. L’Antoni Llena cercava un lloc que el cridés. Aquest espai fou la part de darrere de la Cabana del Guino, una petita cabana de volta de finals del segle XIX i que en Llena va rebatejar com La Barraqueta. Un lloc salvatge, com un pessebre, per poder parar-se, veure el cel i llegir. El seu espai, dins de l’espai de La Vinya dels Artistes.

En aquest indret l’obra de Llena s’arrapa com un cep a les parets velles de la ruïna. Un poema ocult, com allò viscut durant la infància, que no mor mai i sempre t’ho tornes a trobar i et permet reviure emocions amagades entre les pedres de la memòria.

Antoni Llena ha estat professor de literatura artística a la Universitat de Girona i ha dirigit tallers d’art per a la School ofVisual Arts de Nova York i també a l’escola Eina de Barcelona. Ha comissariat l’exposició “Tàpies vist per Llena. L’ansietat de les influències” per a la Fundació Tàpies (1991). També col·labora habitualment a la premsa escrita i és autor dels llibres La gana de l’artista (1999) i Per l’ull de l’art (2008), així com d’escultures públiques com David i Goliat (Barcelona, 1992) i Homenatge als castellers (Barcelona, 2011), entre d’altres.

La inauguració que es celebrarà el 19 de setembre comptarà amb uns 350 assistents que també podran visitar altres escultures que es troben a La Vinya dels Artistes, així com la impressionant obra de 60 m. “Entre el Cel i la Terra” que el pintor Gregorio Iglesias va crear durant dos mesos enmig de La Vinya dels Artistes i que actualment recobreix les quatre parets de la sala de bótes del celler.

La festa totalment a l’aire lliure comptarà amb l’espectacle del Col·lectiu Free‘t “Cuirasses i Nius” i un berenar-sopar maridat amb vins del celler i música de Bach.

Les entrades, molt limitades, es van posar a disposició del públic a 35 euros i també es pot participar en els concursos d’Instagram i de Facebook del celler Mas Blanch i Jové per aconseguir algunes de les invitacions que se sortegen.

Història
Guinovart, un dels grans pintors catalans contemporanis, reconegut a tot el món, té exposada l’última obra que va crear abans de morir (un increïble mural de 10 metres dedicat al vi) donant la benvinguda als visitants del celler Mas Blanch i Jové, a la DO Costers del Segre. Guinovart, gran amic de la família, també va ser l’ideòleg de la “Vinya dels Artistes”: una iniciativa única i pionera que integra plenament al vi en l’univers artístic. Una sala d’exposicions a l’aire lliure, enmig de la vinya, on escultures magistrals són testimonis del creixement dels ceps.

La Vinya dels Artistes es va inaugurar oficialment el 2010*, i com a homenatge a l’esperit que la va concebre es va dedicar l’Any 0 a Guinovart, inaugurant de forma pòstuma la seva escultura “L’Orgue de Camp”.

L’Any 1 va ser dedicat al músic, compositor i creador Carles Santos, qui va crear l’obra “Vi Sonor”, un gran espectacle musical, un passeig per la història de la música i la gastronomia que va reunir més de 400 persones. Cinc pianistes, un violí i un cor, en aquell indret únic van aconseguir transportar als convidats i fer-los viure una nit inoblidable. Com a testimoni del seu pas per la Vinya dels Artistes, Carles Santos hi va deixar la seva llegendària barca “La Sargantaneta” navegant a sobre d’una de les alzineres.

Esteve Casanoves va ser l’artista convidat durant Any 2. Casanoves dissenyà un amfiteatre que es va inaugurar amb l’espectacle “A la Molla de l’Os, l’Olivera” de la directora teatral Maria Vera: una combinació de música, dansa i poesia que va crear un sentiment d’amor entre l’espai i els espectadors i que va servir com preàmbul de “La Llum Planant Damunt la Terra”, la impressionant escultura de més de 8 metres d’altura d’Esteve Casanoves que, presidint la vinya, integra el ferro, el vidre i la llum perquè es fusionin amb La Terra.

L’any 3 i va estar dedicat al gran poeta Joan Brossa. La festa organitzada per Mas Blanch i Jové i la Fundació Joan Brossa va ser de l’estil brossià més pur. Es va emplenar de poesia visual el municipi de La Pobla de Cérvoles, es va fer sortir màgia de darrere les bótes, òpera al mirador de La Pobla de Cérvoles, Commedia del Arte a la Cabana del Guinovart, riures nostàlgics a sota d’una alzinera i capgrossos d’enmig les oliveres per inaugurar l’escultura “Cap de Bou”, inspirada en el poema visual de Brossa.

Paral·lelament, el pintor borgenc Gregorio Iglesias va pintar enmig el camí de La Vinya dels Artistes, la seva obra ‘Entre el Cel i la Terra’ un impressionant mural de 60 metres, creat durant gairebé dos mesos a l’aire lliure amb tintes xinesa i colors naturals i que, des del dia 22 de juny de 2013 folra de forma permanent les quatre parets de la sala de bótes.

L’any 4 fou dedicat a Susanna Solano que va crear una nit enigmàtica i màgica per la presentació de la seva instal·lació “Signatures núm. 1” amb un espectacle eteri del Pep Bou. Amb la seva obra, Solano va fer un homenatge a les feines del camp. Una obra dinàmica que s’integra plenament en el camp d’oliveres on està situada.

L’any 5 va ser dansa i espectacle eqüestre creat per Lu Arroyo per inaugurar “Emmarcant el Somni: Diàleg” d’Assumpció Mateu. Un diàleg del món real i el dels somnis tot fixant la mirada de l’espectador en un sol punt.

L’any 6 Frederic Amat va mostrar-nos el seu “Esclat” una obra íntima dedicada a la seva mare que va morir quan ell tenia quatre mesos i que va omplir de llum les pedres seques de La Pobla de Cérvoles mentre un emocionat Paco Ibáñez va dedicar unes quantes cançons al seu amic.

L’any 7 Evru va instal·lar la seva Dogda, La Gran Campana, enmig d’un bosc. L’Evru amb la Dongda vol recuperar la tradició de fer repicar les campanes. Així l’observador mai és passiu en presència de La Gran Campana: pot intervenir en l’acció de fer-la vibrar o en el procés de recepció del missatge acústic. El seu estímul sensorial pot tant congregar la comunitat propera com promoure la unió espiritual d’un amb si mateix, amb la humanitat i amb l’univers.

L’any 8 Carlos Pazos va fer un homenatge a Duchamp i al seu “Eriçó” amb un conjunt escultòric de gran format compost per far-atalaia i unes lletres de neó clavades en la pedra seca del marge que exposen el desesperançat títol de l’obra: “No et Prometo Res”.

I la passada edició, celebrada l’any 2019, va ser dedicada a l’austríaca establerta a Madrid, Eva Lootz que va presentar la seva obra “La Huella“, una gran petjada que parla de la presència i d’allò absent, de la memòria, del temps i a l’era digital ens recorda que no només tenim una petjada digital sinó que el nostre cos té una materialitat, l’empremta del qual s’inscriu en l’entorn immediat.

Enguany ja s’ha presentat La Guillotina del Iago Pericot, amb un viacrucis gamberro, inèdit i irrepetible. La Guillotina s’erigeix a La Vinya dels Artistes com una proposta catàrtica d’alliberament col·lectiu, punt final d’un recorregut “especialitzat” irreverent.

El celler Mas Blanch i Jové va guanyar l’any 2015 el premi d’enoturisme de Catalunya en la categoria Art i Cultura.

I és que pels responsables de Mas Blanch i Jové, “L’art i el vi mariden molt bé, de fet considerem cada ampolla de vi una petita obra d’art, tot i que efímera perquè està destinada a ser gaudida i desaparèixer”. Mas Blanch i Jové, elabora 8 vins -el Petit Blanc Saó, el Saó Blanc, el Saó Rosat, el Petit Saó, el Saó Abrivat i el Saó Expressiu i les microvinificacionsexperimentals Troballa blanca i Troballa àmfora- que no paren d’acumular premis (Decanter World Wine Awards, Concours Mondiel de Bruxelles…) i altes puntuacions en les més prestigioses guies espanyoles i internacionals (WineEnthusiast, Guía Peñín, Guia Gourmets, Stephen Tanzer…) i tots ells amb una relació qualitat / preu excel·lents.

A la imatge, obra d’Assumpció Mateu a la Vinya dels Artistes.

Etiquetes: · · ·

Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt

c_Riera d'Oix, 12_17003 Girona_ 034 972 21 84 38 / 677 51 82 96

Avís legal   Política de privacitat   Política de cookies