9 Agost 2019
Notícies Madrid

Matadero: nous festivals, projectes consolidats i arts visuals per arrencar el curs 2019-2020

bonart
Durant els mesos de setembre a desembre, Matadero Madrid presentarà una intensa programació vertebrada al voltant de les arts visuals i la programació musical i els festivals de cultura digital. Noves exposicions, concerts, experimentació sonora, pensament crític, electrònica visual i molt més.

El nou curs arrencarà amb música a l’aire lliure a Matadero Madrid. El cap de setmana del 13 i 14 de setembre, tornarà un clàssic de la programació estival del centre, els concerts gratuïts a la Plaça Escorxador, sota el nom de La Plaça Rentrée, amb una programació comissariada per José Luis Villalobos. Divendres 13, comptarà amb les actuacions de l’eclèctica Dj Titi Calor, el col·lectiu londinenc multidisciplinari CURL i el productor i Dj Parris, un dels secrets més ben guardats de l’escena club londinenca. Dissabte 14, tindrem a la productora BFlecha en directe i al productor californià Dam-Funk, un dels reis indiscutibles del Modern-Funk.

El 21 i 22 de setembre, torna també a Matadero Festival Consciència Afro, un espai per a la trobada, l’afectivitat, el pensament i acció política de la comunitat afrodescendent, africana i negra a Espanya a través de les seves cultures. Aquest any celebrarà la seva quarta edició amb el ‘pensament’ com a eix vertebrador i comptarà amb la presència de personalitats com Kemi Seba, Saari Bibang, Kumar Sublevao, Odome Angome o Elisa Rues, entre d’altres.

Del 26 al 29 de setembre, arribarà la segona edició de Animario. Festival Internacional d’Animació Contemporània de Madrid. Organitzat per Matadero Madrid i Cineteca amb el patrocini del centre comercial Plaza Riu 2, el festival referma la seva aposta presentant novetats internacionals i revisitant a grans autors contemporanis.

Com a novetat, Animario incorporarà, per primer cop, una Secció Competitiva internacional. L’animació basada en la realitat, amb temes com el colonialisme, visions de gènere, emigració i ecologia, al costat de ficcions personals i insòlites, algunes basades en obres literàries o de còmic ja existents i un cicle especial sobre animals en l’animació, es donaran cita en aquest festival que porta a Madrid algunes de les propostes més sorprenents de l’escena internacional actual, sense oblidar a creadors i creadores veteranes l’obra segueix vigent.

Transitant entre els camps del visual i el sonor, i les seves múltiples interseccions, Cineteca i Escorxador Madrid presentaran RAIG. Festival d’Arts Visuals expandides, del 3 al 6 d’octubre, amb el suport de l’Ambaixada de Portugal i l’Ambaixada del Canadà a Espanya. El festival busca provocar i produir hibridacions audiovisuals en què artistes de diferents disciplines treballen junts per crear noves peces escèniques.

Un dels plats forts del festival serà la col·laboració de la performer i músic berlinesa Peaches amb el col·lectiu 3D establert a Nova York Pussykrew, que escanejarà -literalment- a l’artista per crear el seu alter ego virtual en directe sobre l’escenari. En RAYO participaran també l’artista visual italiana Rosa Barba, el cineasta portuguès Pedro Costa costat de Us Músics do Teixeixo, el vj i artista visual portuguès Pedro Maia en col·laboració amb el músic berlinès Robert Lippok; o l’artista Bruce McClure, entre d’altres.

La celebració del festival RAIG no serà l’única cita de la tardor per als amants de l’experimentació sonora i visual. Del 17 al 20 d’octubre, després de tretze edicions a Gijón, el Laboratori d’Electrònica Visual (L.E.V.) arriba a Madrid per oferir quatre jornades plenes d’experiències de creació audiovisual úniques i avantguardistes en un nou projecte amb vocació de continuïtat: L.E.V. Escorxador. Organitzat per Escorxador Madrid en coproducció amb Cineteca Madrid i la plataforma Datatron, el festival oferirà espectacles audiovisuals, concerts, performances, instal·lacions i experiències sonores. Al cartell, trobem artistes internacionals com Morton Subotnick acompanyat d’Alec Empire i Lillevan, Francisco López, Aixa Devi, Ryoichi Kurokawa, Plaid, SPIME.IM, Sega Celler, Tensal, HP, emptyset, Nkisi, Charlie Hope, Kelly Moran, Alessandro Cortini, Eli Keszler i Nate Boyce.

Del 21 al 23 de novembre, la segona edició de Tentacular. Festival de Tecnologies Crítiques i Aventures Digitals, comissariat per Julia Kaganskiy i José Luis de Vicente, es configurarà com un espai per a reflexions incòmodes, projectes creatius impredictibles i investigacions no acadèmiques per explorar les implicacions de la ‘extremofilia’, aquest amor pel extrem tan característic de la societat actual. Tres dies de conferències, xerrades, debats i altres activitats per a reflexionar sobre els límits de la possibilitat, els valors atípics i les oportunitats inimaginables que poden portar perquè la vida floreixi.

El programa Profunditat de Camp, destinat a la producció, mostra i estudi de la pràctica audiovisual contemporània, acollirà tres retrospectives d’Ana Vaz (Brasil, 1986), Laida Lertxundi (Bilbao, 1981) i Manon de Boer (Índia, 1966).

Fins al 6 d’octubre, la mostra amb el treball d’Ana Vaz, entre l’etnografia i l’especulació, explorarà les relacions entre mite i història, cultura i natura, el “jo” i “allò altre”, els paisatges salvatges i els paisatges civilitzats. Del 25 d’octubre al 15 de desembre, es presentaran les pel·lícules de l’artista bilbaïna amb seu a Los Angeles Laida Lertxundi, treballs que combinen el rigor conceptual amb el plaer sensorial i suposen exploracions seductores i autoreflexives dels llocs que grava. Per a això recorre a la pel·lícula de 16mm, l’ús de la fotografia, la música i imatges en moviment generades per l’atzar. L’última mostra de l’any reunirà els treballs de l’artista Manon de Boer, del 18 de desembre al 16 de febrer, que qüestionen el poder de les imatges en la seva capacitat d’experimentar les coordenades espai-temporals. Les seves últimes obres prenen com a punt de partida el seu interès pels processos d’aprenentatge, tant col·lectius com individuals, per aprofundir en la potència transformadora de les pràctiques artístiques.

Fins al 6 d’octubre, la Nau 16 acull l’exposició Eco-visionaris. Art per a un planeta en emergència. En un moment en què el canvi climàtic es fa sentir de manera més patent i comencen a ser moltes i fortes les veus que exigeixen mesures radicals, aquest projecte expositiu internacional presenta visions crítiques i creatives des de les pràctiques artístiques contemporànies per explicar històries, obrir discussions i construir estratègies per sobreviure en el món que ve.

En paral·lel a la mostra, la Nau 16 es converteix també en seu de l’Institut Mutante de Narratives Ambientals, una nova línia de treball que aborda la crisi climàtica a través de la investigació i la producció artística. Entre les seves propostes, destaca la creació d’un Jardí Cyborg per Matadero Madrid, que pretén pal·liar les temperatures extremes del centre en els mesos d’estiu i actualment presenta els seus primers prototips.

El 29 de novembre obrirà les seves portes a la Nau 16 una exposició col·lectiva comissariada per Mònica Hoff i Andrea Pacheco González que reuneix el treball de 45 artistes, col·lectius i investigadors que han format part dels diferents programes del Centre de residències artístiques d’Escorxador durant el any 2019. Des de les arts visuals, la música, la filosofia, el cinema, la literatura, l’experimentació sonora, l’ecologia i els nous formats de mediació i educació artística, passant per iniciatives d’inclusió social o de caràcter activista, els processos de investigació dels residents han generat un contundent cos d’obres i idees, la particularitat ha estat una compromesa i singular atenció a les problemàtiques del present. En paral·lel a l’exposició es desenvoluparà un programa públic d’activitats els dies 30 de novembre, i 2, 3 i 4 de desembre.
Des del 20 de novembre, la nau de Intermediae acollirà un nou playground dissenyat per l’artista Leonor Serrano Rivas. L’espai s’inspira en els aparells pre-cinematogràfics -des del teatre d’ombres als dioramas- com a marc conceptual i fil narratiu. L’objectiu és construir un truc de màgia analògic jugant amb la llum, els reflexos i els cossos dels participants com a elements necessaris per a l’activació del dispositiu. Aquest joc de reflexos propicia l’aparició d’un espai liminal on el perceptiu i altres sabers diferents a la raó conserven la seva legitimitat.
A la imatge, Matadero.

Etiquetes:

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt

c_Riera d'Oix, 12_17003 Girona_ 034 972 21 84 38 / 677 51 82 96

Política de privacitat   Política de cookies