Bonart_banner-1280x150_FONS-AVUI-90

Exposicions

L'IVAM ret homenatge al pintor i poeta holandés Lucebert en el 25é aniversari de la seva mort.

L\'IVAM ret homenatge al pintor i poeta holandés Lucebert en el 25é aniversari de la seva mort.
bonart valència - 31/01/19
L'IVAM, carrer Guillem de Castro 118 de València, organitza en col·laboració amb l'Ajuntament de Xàbia l'exposició Alles van waarde is weerloos (Tot això de valor està indefens) que mostra totes les facetes artístiques del pintor i poeta holandés Lubertus Jacobus Swaanswijk, conegut com Lucebert (Amsterdam, 1924-Alkmaar, Holanda, 1994), en el 25é aniversari de la seua mort. L'exposició, que es presenta de manera simultània a la Casa del Cable, Ca Lambert i el Museu Arqueològic i Etnogràfic Municipal 'Soler Blasco' de Xàbia, inclou pintures, dibuixos, ceràmiques, poemes i obra seriada datades entre 1957 i 1994, oferint una visió multidisciplinària de Lucebert que al llarg de la seua vida va combinar les seues facetes literàries i artístiques. La majoria de les obres procedeixen de la donació i el depòsit que la vídua de l'artista, Tony Lucebert Swaanswijk, va fer a l'IVAM l'any 2003.
El títol de l'exposició és part d'un poema de l'artista que, realitzat en neó, està instal·lat en la plaça Blaak de la ciutat de Rotterdam des de 1978. Es tracta d'una expressió molt utilitzada a Holanda que parla de la feblesa del valuós, de la indefensió de tot el que té valor, i que serveix de fil argumental per a mostrar la figura de Lucebert en l'exposició com l'artista polifacètic que va ser: un artista total. La mostra recorre les diferents etapes de l'artista mitjançant obres realitzades, en part, a Espanya entre 1970 i 1994, quan va residir durant llargues estades en la localitat alacantina de Benitatxell, concentrat en la seua obra i vivint en un relatiu aïllament. Solament va mantindre contacte amb alguns amics, com Antonio Saura, que considerava a Lucebert la seua ànima bessona del nord. Especialment reconegut per la seu faceta literària, com a figura clau de la poesia holandesa de postguerra, Lucebert va desenvolupar, així mateix, un destacat paper com a pintor. Vinculat al grup CoBrA, del qual va ser membre fundador, en els seus inicis com a artista plàstic es va sentir atret per l'obra de Picasso, Arp i Joan Miró, així com per la d'altres artistes avantguardistes. A la fi dels 40 va començar a realitzar els seus dibuixos i gouaches d'éssers mítics que presenten similituds amb els quals apareixen en els quadres d'alguns components del grup CoBrA.
Entorn de 1960 va començar a imposar-se en la seua obra el llenguatge mitologitzant de CoBrA, inspirat en una figuració que li fascinava i li recordava de prop el dibuix dels xiquets i el dels malalts mentals. L'obra de Lucebert ens mostra un món deforme i caricaturesc, visió demoníaca del nostre i poblat d'éssers estranys, animals i monstres. Al llarg dels anys seixanta, els seus traços lineals evolucionen fent-se cada vegada més durs i agressius. Lucebert retrata en aquest període, amb crueltat implacable, un ésser humà dominat per les seues passions, les seues pors i les seues obsessions.
A la Casa del Cable del Port de Xàbia es presenten dos tipus de treballs; d'una banda poemes i dibuixos inclosos en la carpeta de litografies Lucebert the Tired Lovers They Are Machines, i per un altre, huit escultures de ceràmica que l'artista va realitzar a Berlín en 1994, en els últims anys de la seua vida. A la imatge, Lucebert, "Triomfador", 1968. Donació Tony Swaanswijk, Col. de l'IVAM
Banner-Camara-domestica-180x180px_v1-cat-1canal-mnactec-180-180

Et poden
Interessar
...

GC_Banner_TotArreu_Bonart_817x88