10 juny 2019
Exposicions València

L’IVAM dedica una gran retrospectiva a Susana Solano

bonart

L’Institut Valencià d’Art Modern, carrer Guillem de Castro 118 de València exposa 90 obres de l’artista Susana Solano (Barcelona 1946) en l’exhibició titulada Susana Solano. Acta. L’artista barcelonina, àmpliament reconeguda fins a finals dels anys 90, ha tingut una trajectòria més silenciosa des del final d’aquella dècada fins avui.

Amb aquesta exposició retrospectiva de l’artista, el museu valencià reconeix el treball al llarg de la seva trajectòria posant en valor una de les veus femenines fonamentals en l’escultura a Espanya i en l’àmbit internacional de l’art.

Del 6 de juny al 13 d’octubre es podrà veure a la galeria 7 del IVAM els dibuixos, vídeos, escultures i maquetes de l’autora que va guanyar el 1988 el Premi Nacional d’Arts Plàstiques. Alguns dels treballs que es mostren és el primer cop que surten del seu estudi, principalment els pertanyents a les dues últimes dècades, període menys conegut de Susana Solano en què ha anat utilitzant nous materials com el Ratan, l’alumini magnesi o l’acer polit, que contrasten amb el característic ús del ferro en bona part de la seva obra.

El director de l’IVAM, José Miguel G. Cortés, ha ressaltat el currículum de l’artista, que va participar en biennals com Documenta de Kassel o la de Venècia i ha assenyalat que en la història de l’art de vegades la memòria és molt fina i es resol oblidant a grans artistes, Susana Solano va exposar per última vegada el 1999 al Museu d’Art Contemporàni de Barcelona (MACBA).

Cortés ha afegit que l’important no és l’origen o l’edat del creador, sinó la seva feina i ha destacat que: «jo crec que és una obra molt important per oblidar-la. És un acte de justícia el recuperar la memòria d’artistes que s’han vist silenciats». El director ha comentat que per als més joves, que són a la facultat, Solano serà un descobriment.

En la seva presentació, el director del museu, ha indicat que el centre compleix dos objectius amb aquesta exhibició: d’una banda saber qui són els artistes que formen part de la història de l’art, i, d’altra banda, mostrar que l’obra de Susana Solano no és part del passat, sinó del present.

L’artista ha explicat que en aquesta exposició el comissari, Ramon Escrivà, ha aportat una mirada diferent a la seva obra per l’elecció de les peces i la col·locació d’elles i ha afegit que l’exhibició està basada en la pell de les obres i les textures .

Solano ha emfatitzat que la marginalitat li interessa perquè en haver de mirar a tota la seva trajectòria per a aquesta retrospectiva ha trobat que ha tingut moments molt energètics i per tant s’ha alimentat també dels moments de més solitud i marginalitat, cosa que no li hagués passat si sempre li haguessin aplaudit.

El comissari de l’exposició, Ramon Escrivà, ha comentat que en l’exposició mostra el que ha passat en l’imaginari de l’artista a 40 anys i que es tracta d’una oportunitat per veure una retrospectiva del seu treball.

La mostra es divideix en dues seccions i consisteix en rescatar dels seus arxius obres que no s’han vist i posar-les al costat d’altres conegudes, de manera que en articular les peces en l’espai hi ha una continuïtat en la qual es veuen algunes ruptures i contrastos en Pel que fa a ús de materials o discursos formals que fan que l’exposició coure sentit i coherència.

Escrivà ha ressaltat les obres de petit format com són les maquetes i Susana Solano ha explicat en relació a aquestes peces que ella no projecta sobre paper sinó directament sobre la maqueta.

El comissari ha postil·lat que les maquetes s’han ubicat a la part central de l’exposició per donar-los major rellevància, ja que es tracta d ‘ «una retrospectiva dins d’una retrospectiva». A més, algunes d’aquestes maquetes s’exposen a mida real en diferents ciutats del món.

Per Escrivà les escultures són una narrativa en si mateixes, en elles es veu la continuïtat de la trajectòria de la creadora, així com els moments de ruptura. Referent a això, Susana Solano prefereix considerar que els seus objectes es resisteixen a qualsevol interpretació narrativa i mantinguin l’emoció de desxifrar un enigma.

Moltes de les peces exposades procedeixen de col·leccions privades de particulars, fundacions, entitats bancàries o centres culturals.

(Spain)
Tel. +34.963176644

Etiquetes: ·

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt

c_Riera d'Oix, 12_17003 Girona_ 034 972 21 84 38 / 677 51 82 96

Política de privacitat   Política de cookies