1 Abril 2019
Exposicions Màlaga

L’evolució de la identitat femenina a través de més de mig segle d’imatges, al Museu Carmen Thyssen

bonart

El Museu Carmen Thyssen Màlaga, carrer Companyia 10, presenta la nova exposició temporal Perversitat. Dones fatals en l’art modern (1880-1950). La mostra, que es podrà visitar fins al 8 de setembre, plasma l’evolució de la identitat femenina a través de més de mig segle d’imatges d’artistes com Klimt, Modigliani, Van Dongen, Man Ray, Picasso, Dalí, Gargallo, Zuloaga o Romero de Torres, entre d’altres.

La Fundació Unicaja renova el seu compromís amb el Museu Carmen Thyssen Màlaga i amplia la seva col·laboració per a aquest exercici 2019, ja que el patrocini a aquesta temporal s’estén també a la Col·lecció Carmen Thyssen.

Perversitat. Dones fatals en l’art modern (1880-1950) es podrà visitar fins el proper 8 de setembre i recorre més de mig segle d’imatges protagonitzades per dones, en un període, entre finals del XIX i mitjan segle XX, en què la seva representació en l’art mostrarà, com a reflex de les realitats socials contemporànies, un canvi de paradigma, ja que el punt de vista exclusivament “masculí i misogin” s’enfrontarà al plantejat per la mirada femenina sobre la seva pròpia identitat.

Les 70 obres reunides en l’exposició posen rostre a altres tantes dones, anònimes o amb nom propi, reals o fictícies, mundanes o idealitzades que mostren la riquesa de punts de vista sobre el femení en l’art d’avantguarda. La mostra porta així a l’espectador des d’una imatge de l’actriu Sarah Bernhardt fins a les pintores de la Generació del 27 Maruja Mallo i Delhy Tejero, passant per femmes fatals bíbliques i literàries, muses d’artistes, com Gala Dalí o Kiki de Montparnasse, extravagants socialités (la marquesa Luisa Casati), maques espanyoles, dames burgeses, models inventades d’inquietants mirades, referents d’una nova moda en femení, com Coco Chanel, estudiants universitàries i unes terrenals venus dels baixos fons de la societat moderna.

Todas elles es presenten sota el signe d’una perversitat polisèmica: vinculada al pecat, la fatalitat i una sexualitat destructora en les femmes fatals finiseculars i de començaments del XX, ia la subversió de l’ordre patriarcal i hegemònic que des dels anys 20 es veu com una “amenaça”, des de l’òptica masculina, i com una reivindicació conscient i emancipadora des de la de les noves dones que trenquen amb els estereotips i reclamen un espai propi a la societat i l’art.

De la bellesa perversa i maleïda la representació de la dona deixarà pas, doncs, a artistes que reivindiquen una nova forma de mirar i ser vistes. Així en la mostra és fonamental la presència de dones artistes com Suzanne Valadon, Olga Sacharoff, Maruja Mallo i Delhy Tejero, i de figures femenines trencadores i que van encarnar un tipus de dona avançada, autoafirmada i protagonista activa del seu temps, com les actrius Sarah Bernhardt i Greta Garbo, la dissenyadora Coco Chanel, i les artistes i muses Kiki de Montparnasse i Gala Dalí. Totes elles aporten noves visions de la dona des d’un punt de vista propi i femení o representen icones de modernitat i sentin les bases de la construcció d’una nova identitat femenina.

La selecció d’artistes compta amb alguns dels principals noms de l’avantguarda espanyola i internacional com Klimt, Modigliani, Van Dongen, Man Ray, Grosz, Picasso, Dalí, Gargallo, Valadon, Mallo, Zuloaga, Anglada-Camarasa i Romero de Torres, entre d’altres, que són presents a través d’una àmplia varietat de gèneres artístics: pintura, escultura, dibuix, gravat, fotografia i il·lustració gràfica; i de nombrosos estils que van des del simbolisme i l’art déco a les avantguardes internacionals (fauvisme, expressionisme, surrealisme) i l’art nou espanyol.

Des d’una mirada aliena a la pròpia, aquest relat coral que reuneix visions múltiples de la dona i el femení des de finals del XIX fins a mitjans del XX, es divideix en tres seccions que aborden, respectivament, la revisió del mite de la “dona fatal” , la representació de les dones de la nit i de la vida moderna ia una nova dona, activa, creativa i independent.

Les obres de la nova exposició provenen d’institucions i col·leccions franceses, suïsses i alemanyes com són el Centre Pompidou, el Nouveau Musée National de Mònaco; el MUba Eugène Leroy (Tourcoing), el Wallraf-Richartz Museum & Fondation Corboud (Colònia), l’Association des Amis du Petit Palais (Ginebra) o el Musée de Grenoble.

A la imatge, vista d’una de les sales de la mostra.

Etiquetes: · · · ·

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt

c_Riera d'Oix, 12_17003 Girona_ 034 972 21 84 38 / 677 51 82 96

Política de privacitat   Política de cookies