2 Març 2018
Exposicions La Corunya

Les grans pintures de Muntean / Rosenblum entren al MAC

bonart

El Museu d’Art Contemporani Gas Natural Fenosa (MAC), avinguda d’Arteixo 176, inaugura avui l’exposició This Is Not An Exit (Això no és una sortida), la nova proposta expositiva de la parella artística Muntean / Rosenblum, formada per l’austríac Markus Muntean i la israeliana Adi Rosenblum.

El MAC presentarà, fins al 16 de setembre de 2018, les obres més recents de la parella artística, entre les quals es troben dues sèries noves: la primera, Cases de (ie) Sèries, es compon de diferents retrats fets a partir de selfies dels protagonistes, i confronta conceptualment dues actituds diferents. La segona sèrie utilitza imatges extretes de vídeos que tenen més de cent mil visites a Youtube, coneguts com Viral Videos.

El títol de l’exposició, This is not an exit, prové de l’última frase de la novel·la de Brest Easton Ellis, American Psycho (1991), i al·ludeix al propòsit del corredor de parkour – una pràctica esportiva que consisteix a desplaçar-se, superant obstacles , pel mitjà urbà o natural – de trobar un camí. Muntean / Rosenblum veuen en el parkour un equivalent al treball dels artistes contemporanis, que també imaginen solucions per travessar i superar contextos determinats, reflexionar i prendre decisions.

Markus Muntean (Graz, Àustria, 1962) i Adi Ronsenblum (Haifa, Israel, 1962) formen parella artística des de 1992. Viuen i treballen entre Viena, Londres i Tel Aviv. El 1995 van fundar Bricks & Kicks, un dels primers espais expositius regentats per artistes a Viena, que va funcionar fins a 1998. Muntean / Rosenblum són reconeguts internacionalment per una obra de naturalesa conceptual que barreja referències a la història de l’art amb altres a la cultura popular . L’any 2001, el binomi artístic va rebre el prestigiós Premi Ciutat de Viena d’Arts Visuals.

Després d’exposar en algunes de les sales més prestigioses del món, com la Tate Britain de Londres o el MoMA (Museum of Modern Art) de Nova York, Markus Muntean i Adi Rosenblum arriben al MAC a la Corunya amb el seu nou projecte que enfronta raó i imaginació: contempla les coses d’una forma lògica i equilibrada, mentre que les contraposa a un present caòtic i dolorós.

Segons explica la directora del MAC, Carmen Fernández Rivera, “aquests artistes, que han desenvolupat un estil únic amb una única signatura, representen els personatges de les seves obres buscant l’ambigüitat entre la banalitat absoluta i el pathos espiritual apropiant-se d’un llenguatge clàssic.”

La pintura constitueix un dels aspectes centrals del treball de Muntean / Rosenblum, però la seva pràctica és més complexa, incloent grans instal·lacions amb elements escultòrics, on succeeixen performances i es projecten pel·lícules, a més de realitzar també dibuixos, collages amb textos, o fotografies. Les seves pintures presenten majoritàriament grups de personatges joves en situacions ocioses i aparentment avorrits o melancòlics, que oscil·len entre la quotidianitat i familiar, i el misteriós i ambigu. Aquestes situacions succeeixen en habitacions, espais públics o paisatges. Les postures que adopten els seus personatges provenen tant de revistes de moda com de la història de la pintura europea, del Renaixement al segle XIX, pel que la seva aparença final, en presentar situacions en transcurs i no finalitzades, és teatral, com un fotograma de una pel·lícula.

Les seves pintures estan emmarcades per vores blanques com si fossin les vinyetes d’un còmic i, a la part inferior, i de nou atorgant-li també un aire de còmic en incorporar textos, situen frases no relacionades directament amb l’escena que acompanyen, suggerint nous nivells de significació. Aquestes frases o aforismes han estat extretes de llibres d’autors prestigiosos, i de les que posseeixen un gran arxiu. Això, a més de subratllar també, literalment, que la imatge ha de llegir-se o interpretar-se, fa que el representat no sigui jeràrquicament el més important de l’obra, de la mateixa manera que ho és, que aquesta es presenti, de vegades, en el context de instal·lacions específiques.

Les pintures de Muntean / Rosenblum no ostenten títol, tot i que porten entre parèntesis el principi de les frases que incorporen, el que suggereix ser una mera forma d’identificació. Aquesta manca de títols més explicatius subratlla de nou l’ambigüitat perseguida. D’altra banda, hi ha pintures a color, no del tot naturalistes, i altres en blanc i negre. Això a més d’una nova referència al cinema ia la fotografia, atorga a les imatges, donada la seva artificialitat, una ambigüitat temporal.

L’obra de Muntean / Rosenblum constitueix una mena de ciència de la imatge aliena a simplificacions historiogràfics, formalistes o iconològiques. Es preocupen més pel sentit de les coses, considerant el poder de les imatges i com aquestes es transformen al llarg del temps per constituir de forma laberíntica una mena de memòria col·lectiva. Muntean / Rosenblum contemplen les coses d’una manera racional i equilibrada, però compaginen aquesta actitud amb una identificació completa amb el present que pot ser caòtica i dolorosa, tensant així raó i imaginació. Està tensió, que dóna a la seva obra una característica de irresolució, i malestar fins i tot, és el que les fa tan atractives i estimulants.

El Museu d’Art Contemporani Gas Natural Fenosa (MAC) és un centre multidisciplinari de cultura contemporània, un espai dinàmic, flexible i obert, que combina l’activitat expositiva amb la integració i participació ciutadana, per tal d’estimular la creació artística dins de tots els àmbits culturals.

Al llarg dels anys, el MAC s’ha consolidat no només com a seu expositiva, sinó també com un lloc de trobada per a artistes, aficionats i públic, oferint un ampli programa d’activitats culturals, educatives, socials i artístiques que inclouen exposicions temporals, cicles de conferències, tallers per a escolars i per a professionals.
La Fundació Gas Natural Fenosa ha reorientat la seva activitat cap a temes més socials i per això l’empresa ha agrupat totes les activitats culturals i les ha integrat a l’entitat. Així, el Museu d’Art Contemporani passa a formar part de la Fundació Gas Natural Fenosa, que ja compta amb el Museu del Gas, a Sabadell, i el Museu de la Central Hidroelèctrica de Bolarque, a Guadalajara.

A la imatge, obre de Markus Muntean i Adi Rosenblum.

Etiquetes: ·

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt

c_Riera d'Oix, 12_17003 Girona_ 034 972 21 84 38 / 677 51 82 96

Política de privacitat   Política de cookies