7 febrer 2019
Exposicions Londres

La Tate Britain dedica una exposició a la relació de Van Gogh amb la Gran Bretanya

bonart
La Tate Britain oferirà del 27 de març a l’11 d’agost una important exposició sobre la relació que va mantenir Vincent Van Gogh (1853-1890) amb la Gran Bretanya.

The EY Exhibition: Van Gogh i Gran Bretanya constituirà la primera exhibició dedicada a la gran influència que va tenir aquesta relació en l’obra de Van Gogh. S’hi destacarà com es va inspirar l’artista en l’art, la literatura i la cultura britànics al llarg de tota la seva carrera i, al seu torn, com va influir Van Gogh en els artistes de la Gran Bretanya, de Walter Sickert a Francis Bacon.

En reunir el major nombre d’obres de Van Gogh exposades al Regne Unit des de fa un decenni, The EY Exhibition: Van Gogh i Gran Bretanya ofereix la possibilitat de gaudir de les més de 45 pintures procedents de col·leccions públiques i privades de tot el món . Entre elles, es podrà contemplar Autoretrat (Galeria Nacional d’Art de Washington, 1889), La arlesiana (Museu d’Art de São Paulo, 1890), Nit estrellada (Museu d’Orsay, París, 1888), un parell de sabates (Museu Van Gogh d’Amsterdam, 1886), així com Els gira-sols (Galeria Nacional de Londres, 1888). L’exposició presentarà, a més d’aquest préstec excepcional, obres tardanes, entre les quals es podran contemplar dues d’elles realitzades durant la seva estada a l’asil Sant Pau de Mausole, a Saint-Rémy-de-Provence: Ancià en pena o A les portes de l’eternitat (Museu Kröller-Müller d’Otterlo, Països Baixos, 1890) i la ronda dels presos (Museu de Belles Arts Pushkin de Moscou, 1890).

Entre 1873 et 1876, Van Gogh passa a Londres diversos anys crucials, i en una carta enviada al seu germà Theo, afirma: ‘I love London’. Va arribar com un jove aprenent de marxant d’art, i la gran metròpoli moderna que el va rebre anava a obrir-li nous horitzons tant en l’art, com en la seva pròpia existència i en l’amor. L’exposició mostrarà l’entusiasme que sent l’artista per la cultura britànica tant durant la seva estada com, posteriorment, al llarg de tota la seva carrera artística. Molt especialment, l’exhibició destaca la reacció del jove Van Gogh davant les obres que anava descobrint, com les de John Constable i John Everett Millais així com la seva devoció per escriptors britànics, de William Shakespeare a Christina Rossetti. Charles Dickens va influir notablement en el seu estil i en els temes que després plasmaria al llarg de la seva carrera. Així es pot veure fins i tot en detalls del final la mateixa, en el quadre La arlesiana, pintat en 1890, el seu últim any de vida, al sud de França, es troba representat un dels seus llibres preferits de Dickens.

A l’exposició es recordarà també la passió de Van Gogh pel gravat i l’estampa britànics. Malgrat la seva pobresa, va buscar gangues a les botigues d’antiguitats, i va aconseguir una col·lecció de més de 2.000 gravats, la major part d’ells trets en revises angleses, com Illustrated London News. «L’objectiu de la meva vida és mostrar la vida quotidiana, tal com la descriu Dickens i tal com la representen aquests artistes», va escriure durant els seus difícils primers anys com a pintor. En els seus últims mesos de vida, es va inspirar per pintar en una imatge de Londres, extreta d’un gravat de Gustave Doré, La presó de Newgate: el pati d’exercicis.

Des dels seus foscos dies londinencs fins l’extraordinari renom que va adquirir Van Gogh a Gran Bretanya, ja en els anys 50 del segle passat, l’exposició mostrarà com el seu art i la seva vida sense concessions van obrir la via per la qual transitarien després artistes britànics moderns com Matthew Smith, Christopher Wood i David Bomberg. L’exhibició culmina amb un important conjunt de retrats de Francis Bacon realitzats a partir d’un autoretrat de l’artista holandès, destruïts durant la Segona Guerra Mundial i dels que avui només subsisteixen fotografies. L’exposició pretengui més oferir una nova mirada a les més cèlebres obres de Van Gogh a través de les obres d’artistes britànics als que va inspirar. Per Francis Bacon, i per al públic britànic en general, Van Gogh encarna la idea de l’artista rebel i incomprès, al marge de la societat.

The EY Exhibition: Van Gogh i Gran Bretanya s’ha realitzat sota la direcció de Carol Jacobi, conservadora-directora del Departament d’Art britànic (1850-1915), i de Chris Stephens, director del Museu Holburne de Bath en col·laboració amb Martin Bailey, especialista en Van Gogh d’Hattie Spires, conservadora adjunta del Departament d’Art britànic de la Tate Britain. Un catàleg completament il·lustrat, editat per Tate Publishing, així com un programa de conferències i esdeveniments completaran la mostra.

A la imatge, obra de Van Gogh (detall).

Etiquetes: ·

Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt

c_Riera d'Oix, 12_17003 Girona_ 034 972 21 84 38 / 677 51 82 96

Avís legal   Política de privacitat   Política de cookies