8 Octubre 2019
Exposicions Madrid

La Galeria Marlborough presenta “Santiago Calatrava. Escultures / ceràmiques / dibuixos”

bonart

La Galeria Marlborough inaugura el 9 d’octubre l’exposició Santiago Calatrava. Escultures / ceràmiques / dibuixosSantiago Calatrava, un dels grans exponents internacionals de l’arquitectura, desplega la seva faceta d’artista en aquesta mostra, la primera celebrada en una galeria privada a Espanya. L’exposició reuneix 18 escultures realitzades en diversos materials com bronze, marbre, acer inoxidable o banús, al voltant d’una dotzena de peces de ceràmica (terracotes i majòliques) i un conjunt d’aquarel·les.

La primera exposició exclusivament dedicada a l’escultura de Santiago Calatrava es va celebrar a l’IVAM en l’any 2001. Des de llavors s’han succeït altres en institucions internacionals com la celebrada el 2005 al Metropolitan Museum de Nova York que li va obrir les portes al Wallace Wing mostrant 24 escultures en marbre i bronze, dibuixos i 12 maquetes d’arquitectura. El 2012 la sala Nikoláyevski del museu de l’Hermitage de Sant Petersburg va albergar l’exposició titulada La recerca del moviment, i el 2013 l’exposició The Metamorphosis of Space es va celebrar al Museu del Vaticà a Roma.

La inspiració en la naturalesa, les formes orgàniques i el diàleg amb l’art actual de les seves obres arquitectòniques repartides per tot el món, són presents en l’escultura de Calatrava d’una manera perfectament reconeixible. En paraules de Kosme de Barañano, comissari de l’exposició i autor del text que acompanya el catàleg: “L’arquitectura i l’escultura en Calatrava són dues activitats que corporeitzen dos acostaments a la realitat creativa diferents. Hi ha elements en la seva arquitectura que juguen un gran paper escultòric, d’ordenació i confrontació espacial. Per exemple en la forma general de l’aeroport de Bilbao i de la seva torre de control. La seva estructura formal i edilícia, fregant la imatge fàcil del colom oberta o del voltor tancat a la torre de control, resulta inoblidable i es fixa a la retina de l’passatger com a memòria construïda fermament. O a l’intercanviador de transport a la Zona Zero de Nova York (el Path Terminal i el Transportation Hub del World Trade Center), amb un projecte realment catedralici i acollidor “.

Però el pas previ a tota construcció escultòrica o arquitectònica són els dibuixos, que en aquesta exposició juguen un paper essencial i s’articulen al voltant de dues temàtiques: els toros i els arbres. En els primers el protagonista és el moviment, el dinamisme dels animals cap a una direcció. L’artista fa servir les banyes com focus de llum blanca sobre una imprimació gris o negra. En el cas dels arbres, aquest moviment és vertical, de ramificacions i fractals que recorden a les sinapsis neuronals, l’estructura biològica subjacent sota tot pensament i tota creació.

Etiquetes: ·

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt

c_Riera d'Oix, 12_17003 Girona_ 034 972 21 84 38 / 677 51 82 96

Política de privacitat   Política de cookies