11 Maig 2018
Notícies Santander

Jaime Botín cedeix part de la seva col·lecció d’art a la Fundació Botín

bonart

A partir del proper dia 23 de juny de 2018 el Centre Botín, Moll d’Albareda s/n als Jardins de Pereda, de Santander, exposarà de forma permanent, en una sala de la seva primera planta, una selecció d’obres mestres del segle XX provinents de la col·lecció d’art de Jaime Botín.

Les obres que Jaime Botín ha cedit a la Fundació Botín, de la qual és Patró, són: Femme espagnole (1917) d’Henri Matisse; Self Portrait with Injured eye (1972) de Francis Bacon; Arlequí (1918) de Juan Gris; Al bany. València (1908) de Joaquim Sorolla; Dona de vermell (1931) de Daniel Vázquez Díaz; Figura de mig cos (1907) d’Isidre Nonell; El constructor de caretes (1944) de José Gutiérrez Solana i Retrat de la meva mare (1942) de Pancho Cossío. A més, associada a aquesta cessió, que té una durada inicial de cinc anys renovables, Jaime Botín també donarà 1M € anuals per cobrir les despeses de manteniment i conservació de les obres, així com per contribuir al programa artístic ia la missió social del Centre Botín .

María José Salazar, membre de la Comissió Assessora d’Arts Plàstiques de la Fundació Botín i experta en art del segle XX, ha treballat estretament amb el propietari per interpretar aquest conjunt d’obres i escriure el text introductori de la nova sala, així com els textos explicatius de cadascuna de les obres. “Retrats: Essència i Expressió” serà el títol del conjunt.

Cronològicament, aquesta selecció d’obres reflecteix gairebé íntegrament l’art del segle XX, iniciant-se amb Figura de mig cos, creada per Nonell el 1907, i tancant-amb Self Portrait with Injured eye, pintada per Francis Bacon en 1972. A més, uneix obres d’artistes espanyols de molt alt valor plàstic però d’escàs reconeixement fora de les nostres fronteres amb altres de creadors internacionals considerats capdavanters en el desenvolupament de l’art del segle XX. Així, conformada al voltant del gust personal del seu propietari, ens trobem davant d’un selecte conjunt amb evidents nexes de connexió que ens permeten endinsar-nos en la seva particular microcosmos.

Tots els artistes es van formar en els anys finals del segle XIX i principis del segle XX, un període complex per la seva ruptura amb la tradició i en el qual es genera una rica activitat artística, amb un ampli ventall d’estils que estan presents en aquesta col·lecció : el modernisme amb Nonell, el fauvisme amb Matisse, el cubisme amb Juan Gris, la figuració lírica amb Cossio, el realisme amb Solana, el neocubismo amb Vázquez Díaz, l’il·luminisme postimpressionista amb Sorolla o la nova figuració, de fort caràcter expressionista, de Bacon.

Les obres seleccionades presenten tres trets comuns que defineixen i personalitzen el conjunt: màxima expressió a través del color i la llum, utilització de la figura com a mitjà de comunicació i fil conductor i, finalment, el retrat, que constitueix l’essència del conjunt.La paleta és la nota dominant en totes les obres i el que millor les defineix: en totes elles les tonalitats i els jocs de llums, utilitzats per traçar la figura, estan al servei d’una manera magistral de l’expressió, que és l’element que unifica la col·lecció.

El retrat és el tema preferit del col·leccionista, que considera que en la seva execució és on s’aprecia millor la capacitat de l’artista, que ha de posar en joc la seva pròpia sensibilitat per mostrar-nos al personatge i el seu estat d’ànim, a més del seu aspecte físic.

La Fundació Botín està convençuda que aquesta nova sala, l’obertura és possible gràcies al compromís d’un dels seus patrons, potenciarà de forma molt significativa el projecte del Centre Botín just quan es compleix un any de la seva obertura. Serà una fita important que sens dubte contribuirà al fet que el centre d’art segueixi complint la seva missió social: despertar l’actitud i la capacitat creadora, facilitant a tots els públics l’accés i la convivència amb les arts, utilitzant el seu enorme potencial per desenvolupar la seva intel·ligència emocional i la seva creativitat.

A més, aquesta obertura coincideix amb una nova presentació de la col·lecció de la Fundació Botín, que sota el títol “El Paisatge reconfigurat”, també es podrà visitar a partir del 23 de juny en aquesta primera planta de l’volum expositiu del nou centre d’art de Santander. Aquesta mostra acollirà una àmplia selecció d’obres de la col·lecció de la Fundació Botín, convivint tant treballs d’artistes de rellevància internacional que han dirigit un dels Tallers d’Arts Plàstiques de la Fundació Botín a Santander, com obres d’aquells que des de fa 25 anys s’han beneficiat d’una de les Beques d’Arts Plàstiques de la Fundació Botín.

A la imatge, Daniel Vázquez Díaz, “Mujer de rojo”, 1931 .

Etiquetes: ·

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt

c_Riera d'Oix, 12_17003 Girona_ 034 972 21 84 38 / 677 51 82 96

Política de privacitat   Política de cookies