11 març 2016
Exposicions Barcelona

“Incendis” d’Abraham Lacalle a la Galeria Marlborough

bonart

Del 17 de març al 30 d’abril la Galeria Marlborough del carrer Enric Granados, 68 de Barclona presenta l’exposició Incendis d’Abraham Lacalle. La inauguració s’ha previst a les 19.30 h. del dia 17 de març del 2016.

A la mostra presentem un conjunt d’olis i aquarel·les, en diferents formats, de l’artista. Són pintures que oscil·len entre el figuratiu i l’abstracte i connecten amb el neo-expressionisme alemany així com amb l’etapa més compromesa i caricaturesca de Philip Guston. Abraham Lacalle ens apropa a la seva visió del món mitjançant un llenguatge pictòric gestual, de pinzellades generoses i nodrides de sarcasme i ironia.

El pintor d’Almeria sent el compromís de donar la seva
opinió a través de l’art i transmet una crítica punyent que
s’obre pas cap a l’espectador mitjançant la temàtica
representada. Una denúncia de la realitat social que vivim
a conseqüència de la crisi econòmica. El treball que es mostra en aquesta exposició pertany a la sèrie Campos de Batalla, es tracta d’obres en què es poden observar dinàmics paisatges bèl·lics, desolats i desproveïts de pau, reflex del que queda posteriorment a la catàstrofe. Però el tema d’aquestes creacions va més enllà dels enfrontaments en combat sent un reflex de les disputes internes que manté dia a dia l’ésser humà en relació amb el seu entorn. La situació actual, comenta l’artista, “no és un camp de batalla, és una guerra, el camp de batalla és la petjada d’aquesta guerra”.

Malgrat les preocupants reflexions que plantegen aquestes peces, el vibrant cromatisme i l’humor que contenen donen lloc a l’esperança i fan que oblidem el seu terrible rerefons. Les seves creacions impacten i sedueixen a parts iguals. L’espectador s’endinsa amb cert hipnotisme en la narrativitat de les obres de què emergeixen una multiplicitat de referències: el discurs pictòric de l’artista està, des dels seus inicis, àmpliament estimulat per la literatura, la filosofia i la història.

Tal com ho observa Omar-Pascual Castillo en el text introductori del catàleg de l’exposició, el pintor es centra en els escenaris com a propis protagonistes de la seva obra: “[…] Lacalle fuig de la presència del subjecte, deixant-nos davant del testimoni de la seva petjada arrasadora. La qual cosa el col·loca lluny de l’univers urbà, immiscuït en el rural univers campestre, fosc i misteriós, del bosc i la selva, però on el subjecte és amb prou feines percebut, únicament insinuat.”

Abraham Lacalle (Almeria, 1962) es va formar a Sevilla i actualment resideix a Madrid. La seva trajectòria s’inicia a finals dels anys vuitanta, després de la seva beca a la Casa de Velázquez el 1995, ha participat en nombroses exposicions individuals i col·lectives en galeries i centres d’art de tot el món, entre les quals cal destacar: El despertar (Landscapes after the battle) a la Nova Invaliden Galerie, Berlín (2016); El Tríptico de Málaga al CAC (Centro de Arte Contemporáneo), Màlaga (2015); Pintura bélica al CAAM (Centro Atlántico de Arte Moderno), Las Palmas deGran Canaria (2015); Tiempo de guerra a la Galeria Marlborough, Madrid (2015); Spanish Modern & Contemporary Art Exhibition al Seognam Arts Center, Corea (2013); Bandini Baker, The Spanish Sindicate a la Track 16 Gallery, Santa Mónica, Califòrnia (2011); El cielo que se repite a Marlborough Chelsea, Nova York (2008) o Abraham Lacalle, Un lugar donde nunca sucede nada a l’Espacio Uno del MNCARS (Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía), Madrid (2005), entre d’altres. La seva obra forma part de nombroses col·leccions públiques, entre les quals cal destacar: la Casa de Velázquez (Madrid), el Centro Andaluz de Arte Contemporáneo (Sevilla), la Colección L’Oreal (Madrid), la Col·lecció Testimoni (Caixa de Pensions, Barcelona), la Colección del Consejo Superior de Deportes (Madrid), la Fundación Coca-Cola España (Madrid), la Fundación Prosegur (Madrid), la Fundación Santander Central Hispano (Madrid), el Museo de Bellas Artes de Asturias (Oviedo), el Museo Municipal (Madrid), el Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía (Madrid), entre d’altres.

Amb motiu de la mostra, la Galeria Marlborough ha editat un catàleg amb text introductori d’Omar-Pascual Castillo.


Etiquetes: ·

Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt

c_Riera d'Oix, 12_17003 Girona_ 034 972 21 84 38 / 677 51 82 96

Avís legal   Política de privacitat   Política de cookies