Bonart_banner-1280x150_FONS-AVUI-90

Notícies

Francisca Niell creu que "s'ha volgut potenciar la marca Palma com a destinació cultural"

Francisca Niell creu que \
Jordi Garrido palma - 06/07/19
Francisca Niell és coordinadora general de l’àrea de Cultura de l’Ajuntament de Palma. Va ser directora del centre de cultura Sa Nostra entre el 2001 i el 2012 i ha participat en múltiples projectes de gestió cultural. Niell considera que l’estat actual de l’art a Palma “segurament és comparable al d’altres ciutats. Tot i els esforços, també hem de dir que hi manquen propostes potents, exposicions de gran format i, sobretot, una política clara d’ajuts per a la producció artística. Tanmateix, l’art a Palma és viu; tots els agents implicats, públics i privats, no escatimen energies per sobreviure en un moment de canvi de paradigma social i econòmic”. La interrelació entre les diferents institucions culturales de la ciutat (Fundació Miró, Es Baluard, Casal Solleric), segons Niell, és positiva perquè “aquestes tres institucions són els centres de referència no només de Palma, sinó de Mallorca i les Illes. El Casal Solleric és un centre d’art municipal, mentre que la Fundació Miró rep fons de l’Ajuntament (l’únic capital que rep a part dels ingressos propis) i la Fundació Es Baluard té el consistori al patronat. És a dir, l’Ajuntament de Palma dedica quasi el 50% del pressupost de l’àrea de Cultura al camp de les arts visuals. Tot i la dependència orgànica d’aquests tres centres de l’Ajuntament, funcionen de manera autònoma i es regeixen per projectes de direcció diferents per tenir una oferta diversa que beneficiï la ciutadania, tant visitants com artistes”. “Es necessita millorar molt el pressupost destinat a programació perquè les despeses en personal i manteniment dels centres ho absorbeixen tot. A les Illes hi ha un problema de finançament per part de l’Estat i s’han de fer apostes fortes per aconseguir que la possible millora repercuteixi també en la cultura. En el cas del Museu Es Baluard s’ha de poder disposar de pressupost per a adquisició d’obra; la col·lecció no només pot créixer amb cessions i dipòsits”. També ens parla de la situació de les galeries d’art a la ciutat: “Actualment hi ha l’associació Art Palma, que aglutina nou galeries que treballen conjuntament en projectes per fer-les més visibles i guanyar en públic. Cal recordar que la Nit de l’Art va ser pionera a l’Estat, una iniciativa que amb altres noms va ser seguida per diferents ciutats. Com és obvi, cada galeria té la seva línia i els seus artistes, algunes treballen més amb artistes locals mentre que d’altres han optat per prioritzar artistes de fora. Les galeries tenen molt clara la projecció cap a fora, la participació en fires importants, sobretot a Madrid, i les relacions amb altres galeries.” La incidència de l’art en el turisme de les Illes queda reflectida en “el treball que s’ha fet des de l’àrea de Turisme. S’ha volgut potenciar la marca de Palma com a destinació cultural i s’ha millorat molt el turisme durant la temporada baixa. S’ha aconseguit un turisme de qualitat, que visita les galeries i els centres. Els visitants de la Fundació Miró són pràcticament tots turistes i Es Baluard incrementa considerablement el públic durant els mesos de més afluència turística”. De totes maneres, Niell considera que “així i tot, manca implicació del sector turístic en la cultura. És un valor afegit i s’ha d’exigir corresponsabilitat i participació en els projectes culturals”. Francisca Niell (tercera de l’esquerra), al Casal Solleric de Palma.  
JP_Bonart-180x180-Online_thumbnail_arranzbravo. general 04-2014

Et poden
Interessar
...

GC_Banner_TotArreu_Bonart_817x88