BONART_1280x150

Exposicions

Exiliats dels nazisme, fotografies de Jacques Léonard al MUME

Exiliats dels nazisme, fotografies de Jacques Léonard al MUME
bonart la jonquera - 21/03/18
El MUME, carrer Major 43-47 de La Jonquera, presenta del 24 de març a l’1 de juliol de 2018 Évadés. 29 décembre 1943, una exposició de petit format que recull imatges relacionades amb el pas de persones desplaçades durant la Segona Guerra Mundial per territori de l’Estat espanyol. Amb una qualitat artística remarcable i una sensibilitat humanista corprenedora, les imatges de Jacques Léonard són, segurament, un dels pocs testimonis gràfics de què es disposen en relació amb el posicionament ambigu del règim franquista vers els fugitius del nazisme. L’any 2017, durant la realització d’un inventari exhaustiu de l’Arxiu Jacques Léonard, es varen descobrir trenta-dos negatius i vint còpies originals. Aquest material fotogràfic capta l’arribada i la concentració d’un contingent d’evadits francesos a la plaça de braus de Màlaga el desembre de 1943. Majoritàriament es tracta d’ homes en edat militar, just uns dies abans de ser embarcats cap al nord d’Àfrica. Havien arribat a Màlaga procedents de diferents punts de la geografia peninsular com Barcelona, Madrid i Miranda de Ebro entre altres. Finalment, després d’uns dies d’espera, el 29 de desembre de 1943 salparen vers l’Alger i Casablanca. Segons l’historiador Josep Calvet, especialista en l’estudi del pas de refugiats a través del Pirineus durant la Segona Guerra Mundial, a l’entorn de 80.000 persones haurien emprès aquest camí de manera legal i il·legal. La tipologia dels fugitius era ben diversa. Per exemple, les primeres xarxes d’evasió les va organitzar el bàndol Aliat a fi de rescatar pilots d’aviació britànics, canadencs o americans que havien estat abatuts en territori francès. Es tractava d’un col·lectiu d’un alt valor militar, però relativament reduït. En canvi, en la franja més nombrosa de població, d’una banda, destacaven els jueus originaris de diversos països europeus que intentaven escapar de la persecució nazi i, de l’altra, els ciutadans francesos que, oposats a l’ocupació alemanya i al règim col·laboracionista de Vichy, prenien la determinació d’incorporar-se a l’exèrcit de la França lliure que combatia al costat dels Aliats. Aquest era el cas de les persones integrades en l’expedició que va fotografiar Jacques Léonard. Segons el mateix Josep Calvet, que ha investigat de manera concreta aquest episodi, les fotografies de Jacques Léonard serien un testimoni gràfic, pel que sabem fins avui, pràcticament únic. Jacques Léonard va viatjar a Espanya a la cerca de localitzacions per a una pel·lícula d’Abel Gance sobre Cristòfor Colom que, a causa de la situació bèl·lica a Europa, no es va arribar a rodar. Fou, probablement, llavors quan realitzà el reportatge a Màlaga i a altres ciutats espanyoles, atès que és possible que formés part de la xarxa de col·laboradors –sovint integrada per ciutadans francesos que es trobaven en territori espanyol vinculats a la representació diplomàtica, a entitats culturals/educatives tipus Institut i Liceu francesos i a la Creu Roja francesa– que s’encarregava d’ajudar els evadits a sortir del territori espanyol. Aquesta exposició arriba al Museu Memorial de l’Exili de la Jonquera després d’haver passat pel Festival de fotografia documental Docfield, organitzat a Barcelona per la Fundació Photographic Social Vision, que representa l’autor i ha comptat amb la col·laboració de la Galeria Marc Domènech, que l’ha acollida a la seva seu, i de l’Arxiu Fotogràfic de Barcelona, que conserva els negatius de Jacques Léonard i ha contribuït a la investigació del tema objecte de la mostra. Les imatges fotogràfiques es complementen amb documents de l’època, publicacions sobre les investigacions del pas de persones per la frontera durant la Segona Guerra Mundial i retrats i una càmera del fotògraf. A la imatge, fotografia de Jacques Léonard.
Eude, genericBanner-Consuelo-Kanaga-180x180px_v1-cat-1

Et poden
Interessar
...

0324-banner-bonart-Racisme-1280x107px