0324-banner-bonart-Racisme-1280x107px

Exposicions

"Esteban Vicente. Obres de 1953 a 1996" a la Galeria Elvira González

\
bonart madrid - 30/10/19
La Galeria Elvira González presenta, fins al 18 de gener, l'exposició Esteban Vicente. Obres de 1953 a 1996, una selecció de 30 obres realitzades al llarg de quatre dècades que recollirà pintures, collages i dibuixos. Aquesta exposició serà l'onzena que la galeria dedica a Esteban Vicente, artista íntimament lligat a la trajectòria d'Elvira González. L'exposició és una acurada selecció retrospectiva en què veurem les diferents etapes de la seva obra, que s'inscriu en el si de l'Escola de Nova York. Cronològicament la mostra comença en els anys cinquanta. A principis d'aquesta dècada Vicente comparteix estudi amb De Kooning, que serà el seu interlocutor a l'Escola. Mentre que més tard treballaria la tècnica color field, a la dècada dels seixanta el gest i la línia són determinants per a la seva obra serena, mai abrupta. L'evolució en els anys 70 i 80 camina cap a una composició més precisa, amb formes més contundents i una gran harmonia en el color. El caos i l'acció es retiren obrint pas a una obra despullada i calmada, en la qual la textura, llum i color brillen per sobre de l'estructura i la composició. L'exposició presentarà, a més de pintures, una àmplia selecció de collages. En 1949, com assenyala Elizabeth Frank en el seu text Esteban Vicente i l'art del collage, Vicente és convidat a passar l'estiu com a professor a Universitat Califòrnia a Berkeley. És precisament el repte de treballar lluny del seu estudi de Nova York el que el porta buscar alternatives de producció i a descobrir el potencial del collage. Sense accés als seus materials i espai habitual per pintar, un dia es fixa en el suplement a color del diari dominical de Sant Francesc i comença a tallar les pàgines en tires i enganxar-les sobre paper. Tot experimentant durant aquests mesos amb la tècnica del collage, descobreix que pot abordar els mateixos problemes que havia deixat a mitges en les seves pintures de Nova York. Ràpidament, Vicente comença a ser reconegut per la seva particular domini i treball amb aquest mitjà. Amara la superfície del paper amb aiguades de pintura, el ratlla amb pastís, carbonet, tinta o llapis. Li resta la seva qualitat bidimensional i el dota d'una ambigua suavitat. Tant és així que el 1953 - any en què comença a fer classes a Black Mountain College juntament amb John Cage i Merce Cunningham - Elaine de Kooning dedica un article a ArtNews per descriure detalladament el seu procés compositiu, que titula "Vicent pinta un collage". Als collages inicials, definits per J.M. Bonet com a action collages, seguirà una nova etapa d'austeritat decisiva per comprendre bé la seva obra. El descobriment de les possibilitats d'aquesta tècnica, amb la va continuar treballant tota la seva vida, va impactar radicalment el seu procés des d'aquest moment. El seu treball amb la pintura i el collage es torna indissoluble. Per a Vicente ofereixen les mateixes vies d'investigació formal i material. Per tant, és impossible fer distinció jeràrquica entre la seva obra pictòrica i els seus collages.
canal-mnactec-180-180SS_Bonart-180x180-Online

Et poden
Interessar
...

banner_aire_bonart_horitzontal