9 Novembre 2018
Exposicions Barcelona

Els “Tres projectes” de Miralda a la Galeria Senda

annaïs miró

A partir del 14 de novembre, la Galeria Senda, al carrer de Trafalgar, 32, de Barcelona acull l’exposició Tres projectes (NYC-MIA-BCN) de l’artista multidisciplinar Miralda (Terrassa, 1942), la qual presenta la concepció i el desenvolupament de tres projectes que sintetitzen la seva forma de treball: Apocalypsis Lamb (NYC-BCN, 1989-1995), The Last Ingredients (MIA, 2016) and Santa Eulalia.175 (BCN, 2018). Es mostraran dibuixos, collages, vídeos i registres documentals d’aquestes accions articulades a través de la intervenció pública de caràcter festiu i cerimonial. L’any 1971, Miralda es trasllada a NY i des d’aleshores incideix en l’espai públic i participatiu als Estats Units i a Europa.

En aquesta exposició es mostraran alguns dels seus treballs cerimonials més complexos de la seva trajectòria artística compresos entre 1989 i 2018 a través de vídeos, collages i fotografies. Podem certament argumentar que l’obra de Miralda consisteix en una sèrie de projectes interrelacionats i no en una successió de circumstàncies que sorgeixen de manera fortuïta, perquè en la seva obra es detecten elements comuns i constants que permeten parlar d’una lingüística desenvolupada al llarg d’un procés de treball coherent. Els seus projectes estan concebuts com a rituals, en els quals la participació activa de col·laboradors anònims a l’espai públic és un recurs constant.

La participació de centenars de voluntaris anònims, equips de producció, dissenyadors, artesans, tècnics audiovisuals, músics, patrocinadors, etc, han estat necessaris per a dur a terme aquests projectes de Miralda on l’escenari principal és el carrer. Els temes més freqüents amb els quals experimenta i treballa l’artista són la fusió de cultures i el menjar concebut des de la pràctica artística i exploració antropològica. A The Last Ingredients (Miami, 2016), performance processional ideada per a inaugurar el centre cultural Faena Forum de Rem Koolhaas a Miami Beach, Miralda experimenta amb el tradicional i el contemporani, la cultura culinària de carrer i l’alta cuina. Una processó de vehicles i un banquet públic gratuït ofert pels populars food trucks amb menjar autòcton i menús de reconeguts xefs són l’eix fonamental de la cerimònia. A partir de set ingredients simbòlics presentats com a escultures monumentals, Miralda fusiona la memòria del gust amb les noves tradicions  contemporànies com a reflexió històrica sobre el dietari dels indígenes del sud de Florida.
Apocalypsis Lamb, desfilada realitzada a Nova York el 1989 i a Barcelona el 1995, va consistir en una processó d’un cobrellit nupcial de grans dimensions (18 x 15 m). Aquesta acció va ser un dels actes que formaven part del gran projecte Honeymoon (1986 – 1992), el qual s’inspira en el casament imaginari entre l’estàtua de la Llibertat de Nova York amb el monument a Colom de Barcelona, símbols antagònics de la llibertat i la conquesta. El cobrellit va ser ideat com a regal de noces d’un grup empresarial català, dissenyat per a ser transportada en processó amb la figura de l’anyell de l’Apocalipsi representat a l’església romànica de Sant Climent de Taüll. El 1989, entre cent col·laboradors la van portar a manera de desfilada per la 5a avinguda de Nova York amb motiu del Columbus Day, i el 1995 la van portar cap al MNAC on finalment va ser hissada i actualment forma part de la col·lecció permanent del museu. El vídeo de la desfilada que es podrà observar a l’exposició es el primer cop que es projecta a Barcelona.

En la performance de Santa Eulàlia. 175 (Barcelona 2018), ideada per a commemorar el 175 aniversari de la històrica botiga de moda, i que va consistir en una desfilada festiva, conflueixen tots els conceptes essencialment miraldians. L’artista va involucrar a un total de 150 alumnes de teatre, dansa i disseny, portadors dels patrons, 80 músics i un centenar de convidats professionals que van participar durant tota l’acció processional que va començar al Pla de la Boqueria, on el 1843 se situava la seu històrica, fins a Passeig de Gràcia, seu actual de Santa Eulàlia.

D’aquesta manera, l’exposició constitueix una síntesi de la forma de treballar de Miralda, on la mostra d’arxius audiovisuals, fotogràfics i obra original permet a l’espectador fer-se una idea de la concepció i desenvolupament dels seus projectes, així com també identificar l’estreta complicitat que es crea entre públic i autor.

Senda celebra, a més, que aquesta exposició coincideixi amb la recent concessió del Premio Velázquez de Artes Plásticas que atorga el Ministerio de Cultura y Deporte, en reconeixement a la seva trajectòria artística tant en l’àmbit nacional com internacional, i a la seva implicació amb la societat a través dels seus projectes culturals.

Miralda (Terrassa, 1942) és un artista multidisciplinar i potser el més versàtil, enginyós, i genial de l’avantguarda espanyola dels últims 40 anys. Viu i treballa entre Miami i Barcelona. El 1971, es va traslladar a Nova York i des de llavors incideix a l’espai públic i participatiu a Estats Units i Europa. Els seus projectes parteixen de la recerca i es desenvolupen al llarg d’extensos períodes de temps amb la cooperació del mateix espectador i la participació de nombrosos col·laboradors.

A mitjans dels 90, partint del concepte de menjar com a cultura, juntament amb la xef Montse Guillén creen la Fundació FoodCultura, un arxiu de projectes múltiples que compte amb una àmplia trajectòria d’activitats i exposicions. El 1984 Miralda i Montse Guillén, creen el reconegut restaurant L’Internacional Tapes Bar & Restaurant al barri de TriBeCa de Nova York. En 1990, Miralda presenta al Pavelló d’Espanya de la Biennal de Venècia l’aixovar i les amonestacions del Honeymoon Project, i el 2010, amb el títol de De gustibus senar disputandum, es va presentar al Palacio de Velázquez de Madrid una extensa exposició retrospectiva organitzada pel Museo Reina Sofia. Ha realitzat grans instal·lacions a ciutats com París, Nova York, Kassel, Miami, Kansas City, i Las Vegas, d’entre altres, i ha exposat a l’Institut d’Art Contemporani de Londres, al Contemporary Art Museum deTexas, el Nelson-Atkins Museum of Art de Missouri, la Fundació Joan Miró i Palau de la Virreina de Barcelona, l’IVAM de València, el Miami Art Museum, i en el Museu d’Art Modern de Buenos Aires.

A la imatge, collage d’imatges de les performances públiques The Last Ingredients MIAApocalypsis Lamb NYC – Santa Eulàlia. 175 BCN.

Etiquetes: · · · ·

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt

c_Riera d'Oix, 12_17003 Girona_ 034 972 21 84 38 / 677 51 82 96

Política de privacitat   Política de cookies