canal-mnactec-1280-150

Notícies

El P. Mennekes parla a l'Espai Sean Scully de l'art contemporani dins de l'Església

El P. Mennekes parla a l\'Espai Sean Scully de l\'art contemporani dins de l\'Església
bonart montserrat - 24/02/18
El P. Friedhelm Mennekes, reconegut internacionalment per la seva tasca com a promotor de les arts, va impartir a l’Espai d’Art Sean Scully de Santa Cecília de Montserrat, la conferència Eduardo Chillida. Gurutz aldare (2000). L’altar de la creu per a Sant Pere de Colònia, que es va centrar en la relació del P. Mennekes amb l’escultor Eduardo Chillida, autor de l’altar de la parròquia de Sankt Peter de Köln. Com a jesuïta i com a entès en art, el P. Mennekes ha defensat el paper de l’art contemporani dins de l’Església i la seva utilitat com a via d’autoconeixement, de reflexió i de contacte amb el transcendent. Això el va portar a relacionar-se amb artistes de la categoria de Beuys, Tàpies, Chillida, Byars, Rainer, Barbara Kruger o Kounellis, que van dur a terme nombroses intervencions artístiques promogudes pel propi Mennekes a l’església de Sankt Peter de Colònia, de la qual n’ha estat rector fins el 2008. Aquestes accions, normalment efímeres, defensaven la importància de l’art abstracte i la seva dimensió espiritual, oberta tant per a creients com per a no creients. Actualment, el P. Mennekes resideix a Frankfurt i és professor visitant de diverses universitats com ara la Universität für Bildende Künste de Berlín, la Universität für Angewandte Kunst de Viena, la Universitat de Kingston o la Universitat de Bonn, ja que Friedhelm Mennekes és considerat com el màxim pensador dels lligams entre art contemporani i religió. Mennekes a Montserrat Eduardo Chillida (1924-2002) va ser amic del P. Mennekes, rector de l’església de Sant Pere de Colònia. L’any 2000 van remodelar el presbiteri d’aquella església, que havia esdevingut referent mundial de l’obertura de l’Església catòlica envers l’art contemporani: Chillida hi va col·laborar esculpint un altar inusitat que va suscitar un fort recel als defensors de les normes canòniques. Consistia en tres blocs de pedra diferents en forma de creu que es volen encaixar els uns amb els altres, però que creen entre ells espais buits. Com va dir el mateix Chillida, “es compenetren i permeten que nosaltres també entrem en aquest sistema de matèria i buit, creu i esperit”. L’altar va romandre in situ una temporada, però finalment l’arquebisbat va dictaminar que aquella peça no podia fer funcions d’altar, sinó que era més pròpia d’un museu. Després de ser exposat durant un temps al Museu Diocesà de Colònia, finalment ha tornat a Sankt Peter i es troba instal·lat a la capella del Santíssim. El P. Mennekes, en la seva conferència a Santa Cecília de Montserrat, va explicar en primera persona el sentit profund d’aquest altar i el missatge que implica més enllà dels episodis canònics. A la imatge, el P. Mennekes.
inclassificablesDP_Bonart-180x180

Et poden
Interessar
...

DP_Bonart-1280x150px