25 Agost 2018
Exposicions Moscou

El Museu Pushkin dissecciona el cubisme de Picasso

bonart

En un esforç conjunt del Ministeri de Cultura de la Federació de Rússia, el Museu Estatal de Belles Arts Pushkin de Moscú i la Fundació Picasso-Museu Casa Natal de l’Ajuntament de Màlaga, el Museu Pushkin mostrarà al públic, a partir del 30 d’agost i fins al 28 d’octubre de 2018, l’exposició Anatomia del Cubisme, protagonitzada pel quadern nº 7 d’esbossos per a “Les senyoretes d’Avinyó” que l’Ajuntament de Màlaga va adquirir el 2006 per a la seva custòdia a la Fundació Picasso. L’exposició, ubicada a l’edifici principal d’aquest museu del carrer Voljonka nº 12 de Moscou, està comissariada per Suria Sadekova, Anna Klochkova i Nikolai Molok.

La mostra ofereix al públic una oportunitat per conèixer de primera mà la genealogia del cubisme, una de les tendències més importants en l’art del segle XX (1907-1923). L’historiador d’art britànic John Golding va escriure en una monografia que el cubisme és “… la més important i, sens dubte, la revolució artística més completa i radical des del Renaixement”.

La institució municipal malaguenya ha cedit l’únic quadern existent en col·leccions espanyoles d’esbossos de Pablo Picasso per “Les senyoretes d’Avinyó” (1907), una pintura que va revolucionar l’art del segle XX, sent el quadern la pedra angular de l’exposició. El gran llenç resultant es conserva al Museu d’Art Modern de Nova York (MoMA) i mai deixa l’exposició permanent. Per primera vegada a Rússia, l’exposició de Moscou mostrarà més de 60 dibuixos del quadern d’esbossos que l’artista va crear al maig-juny del 1907, i que es troba dipositat a la Fundació Picasso, Museu Casa Natal, de Màlaga. “Les senyoretes d’Avinyó” és una pintura que va obrir una nova era en la història de l’art. Segons Picasso, aquesta obra d’art va ser una pintura d’estudi “deliberadament inacabada”, una pintura d’exploració, en la qual el mestre va provar un nou enfocament en manejar l’espai i la perspectiva, tractant de resoldre el misteri de la creació utilitzant nous mitjans expressius.

Picasso va treballar en “Les senyoretes d’Avinyó” en dues etapes que van durar nou mesos, i durant aquest període va realitzar 809 esbossos i esborranys. La majoria d’ells van ser emmagatzemats a la casa de l’artista. Segons Pierre Daix, un dels biògrafs més significatius de Picasso i autor del catàleg raonat “Picasso: the Cubist Years”, “… Picasso semblava evitar mostrar en públic els esbossos preparatoris de la seva gran obra d’art, probablement perquè no volia involucrar- en cap discussió sobre els orígens de la seva concepció, alguna cosa sempre va trobar profundament molest “. El quadern escolar amb esborranys i esbossos molt valuosos, que els hereus de Picasso van posseir durant dècades, va ser comprat per l’Ajuntament de Màlaga per la Fundació Picasso a 2006.

“Per a mi no hi ha passat ni futur en l’art. […] L’art dels grecs, dels egipcis, dels grans pintors que van viure en altres temps, no és un art del passat; potser avui estigui més viu que mai “, va dir Pablo Picasso en una entrevista a 1923. en suport d’aquesta declaració, els dibuixos de la Casa Natal es complementaran amb obres mestres de l’antic Egipte, ceràmica antiga i art aplicat del període hel·lenístic, en general uns 20 objectes d’art de l’exposició permanent i el dipòsit del Museu Estatal de Belles Arts Pushkin de Moscou. Sense cap dubte, aquesta exposició hauria estat impossible sense les figuretes africanes de Picasso i els dibuixos de guaix de la col·lecció de Sergey Shchukin, de fama mundial. Els museògrafs de l’exposició han utilitzat una gran taula d’instal·lació per recrear el “trastorn compte tots els detalls, que Picasso produeix a tot arreu”, com Ilya Ehrenburg va escriure en les seves memòries sobre el seu amic. Combinades juntes, aquestes obres mestres creen una mena de retrospecció en la imaginació i les associacions de Picasso.

La pintura de Paul Cézanne (1839-1906) “Banyistes” (1890-1894) de la col·lecció del Museu Pushkin dóna la benvinguda als visitants. Picasso va cridar a Paul Cézanne “el pare de tots nosaltres” i Philippe Sollers, un escriptor francès contemporani, va cridar a aquesta pintura un “Evangeli de la modernitat”. Cézanne va explorar el tema artístic del bany durant dues dècades i va crear més de 40 versions de “Banyistes”, que li va llançar a la recerca de noves formes en la pintura i l’abandonament gradual dels subjectes.

Marina Loshak, directora del Museu Estatal de Belles Arts Pushkin de Moscou, indica que aquest any presenten tres exposicions relacionades amb Pablo Picasso. “Anatomia del Cubisme” és la primera d’aquesta sèrie. “Mostrarem la primera fase dels estudis artístics, els primers experiments del gran mestre amb el cubisme. Si bé aquesta exposició no és molt gran, conté elements molt interessants i diversos, i serà una bona introducció a la resta de la nostra temporada expositiva d’aquesta tardor. Després d’això, presentarem una exposició dedicada al Saló de París i la vida artística de la baronessa Hélène Oettingen a París a principis del segle XX, així com un ambiciós projecte sobre la història d’amor de Pablo Picasso i la seva dona, la ballarina Olga Khokhlova “. L’exposició ha estat organitzada conjuntament per la Fundació Picasso, Museu Casa Natal-Ajuntament de Màlaga i l’equip de conservadors del Museu Estatal de Belles Arts Puixkin de Moscou, que inclou a Suria Sadekova, Anna Klochkova, Nikolai Molok i els arquitectes Nadezhda Korbut i Kirill Asse.

El Museu Estatal de Belles Arts Pushkin, creat el 1912, és un complex de museus que posseeix una de les majors col·leccions d’art estranger a Rússia, només superada, a Sant Petersburg, pel Museu de l’Ermitage. El museu mostra peces creades per mestres de diferents períodes de temps, des de l’antic Egipte i Grècia fins als nostres dies. Les col·leccions del museu actualment inclouen al voltant de 700.000 obres d’art. La seva col·lecció d’impressionistes i postimpressionistes és reconeguda mundialment com una de les col·leccions d’art francès més famoses. Aquesta és la segona col·laboració directa amb la Fundació Picasso, després de l’exhibició a Màlaga, el 1991, de la mostra “Pablo Picasso: Obra Gràfica de la col·lecció del Museu Estatal de Belles Arts Pushkin de Moscou”, que es va poder visitar a la Sala d’Exposicions Miramar (Palau de Justícia, Passeig Marítim Pablo Ruiz Picasso), del 16 d’octubre al 16 de novembre de de 1991.

A la imatge, quadern de dibuixos de Pablo Picasso.

Etiquetes: · ·

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt

c_Riera d'Oix, 12_17003 Girona_ 034 972 21 84 38 / 677 51 82 96

Política de privacitat   Política de cookies