9 Setembre 2019
Exposicions Madrid

El Museu Nacional Thyssen-Bornemisza presenta “Els impressionistes i la fotografia”

bonart

El Museu Nacional Thyssen-Bornemisza presenta del 15 d’octubre del 2019 al 29 de gener del 2020, Els impressionistes i la fotografia. L’exposició vol descobrir la repercussió que la invenció de la fotografia va tenir en el desenvolupament de les arts plàstiques a la segona meitat del segle XIX i plantejar una reflexió crítica sobre les afinitats i mútues influències entre pintura i fotografia. Comissariada per Paloma Alarcó, cap de conservació de Pintura Moderna del Museu Thyssen, la mostra compta amb el mecenatge de JTI i la col·laboració de la Comunitat de Madrid i presenta 66 olis i obres sobre paper i més de 100 fotografies, de fotògrafs com Gustave Le Gray, Eugène Cuvelier o Félix Nedar i pintors com Camille Pissarro, Claude Monet o Alfred Sisley.

L’objectiu de l’exposició és el plantejament d’una reflexió crítica sobre les influències de la fotografia i la pintura, de forma recíproca. També s’exposa al públic la polèmica creada a la segona meitat del segle XIX entre crítics i artistes sobre el tema.

L’aparició de la fotografia va canviar radicalment la manera de contemplar el món i de representar la realitat per part dels artistes, particularment dels pintors impressionistes, als que els va valer no només com a font iconogràfica, sinó també com a inspiració tècnica. Així mateix, per influència de la nova factura impressionista, alguns fotògrafs van començar a preocupar-se per la materialitat de les seves imatges i van buscar fórmules per fer les seves fotografies menys precises i més pictòriques, aconseguint guanyar gradualment credibilitat artística.

La fotografia no només va inspirar simplement als impressionistes com a font iconogràfica, sinó que ells mateixos van veure una inspiració tècnica en el maneig de la llum o en la representació d’un espai asimètric i truncat. Això es pot veure en l’exploració de l’espontaneïtat i l’ambigüitat visual. Pot apreciar-se en molts quadres exposats com els pintors usaven figures en contrapicat, o escenes incompletes que ajuden a donar una sensació que el quadre va més enllà dels límits del marc, sent aquests recursos utilitzats en la fotografia. Al seu torn, els fotògrafs van començar a preocupar-se per la materialitat de les seves imatges i buscar noves fórmules per fotografiar amb un efecte més pictòric que ve donat de la inspiració de l’impressionisme.

Etiquetes: ·

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt

c_Riera d'Oix, 12_17003 Girona_ 034 972 21 84 38 / 677 51 82 96

Política de privacitat   Política de cookies