11 Juliol 2019
Notícies Montserrat

El Museu de Montserrat remodela l’accés amb escultures de Joan Rebull

anna carreras i aubets

El Museu de Montserrat (MDM) ha remodelat l’entrada i el vestíbul. Un conjunt de models de guix de l’escultor Joan Rebull, recentment restaurats, han estat instal·lats a la paret de les escales d’accés; i al capdavall d’aquestes s’ha col·locat una escultura, també de guix i del mateix conjunt i autor, de la Mare de Déu Assumpta, que dóna la benvinguda al visitant. La remodelació de l’accés s’ha completat amb una nova peanya especial –imitant el mascaró de proa d’un vaixell- per a la còpia de marbre de la Victòria de Samotràcia que ja presidia l’entrada al MDM, i que contrasta amb el quadre de grans dimensions de Josep Niebla titulat Déu. Per tant, la col·locació d’aquestes obres “atorga una presència més solemne i artística al Museu, que el vincula més fortament amb el monestir”, afirma P. Josep de C. Laplana, director del MDM.

La història de les figures que s’han col·locat a l’accés del MDM es remunta als temps de l’Abat Aureli M. Escarré, que va encarregar a l’arquitecte Francesc Folguera, l’any 1941, la façana urbana de l’Abadia de Montserrat. L’abat Aureli va voler que hi fossin plasmats els valors vertebradors de la missió històrica de Montserrat: la fe i el país. L’arcada central està dedicada a la Mare de Déu Assumpta; la de l’esquerra és la de Sant Benet, ja que Montserrat és una abadia benedictina generadora de fe i cultura; i la de la dreta manifesta el patronatge de Sant Jordi sobre Catalunya. L’arquitecte va proposar a l’artista Joan Rebull l’execució de la part escultòrica de la façana i, per a motivar-lo, li va dir que havia de ser el “Partenó de Catalunya”. Rebull va assumir la metàfora i va disposar sobre la balconada tres frisos –realitzats entre 1955 i 1960-, que representen una desfilada de monjos benedictins, amb la netedat de línies i l’eurítmia parsimoniosa de moviments de les Panatenees de l’Acròpolis d’Atenes.

Els models de guix que va fer l’escultor, previs al tallat definitiu de la pedra, restaurats ara acuradament per l’empresa Policromia, conserven els punts i les anotacions de l’escultor. “Exposats a l’entrada del Museu de Montserrat, permeten una visió propera i impactant, i un diàleg visual amb els relleus definitius de la façana vistos al lluny”, afirma el p. Josep de C. Laplana. L’obra l’ha desenvolupada l’empresa Puigdellívol en col·laboració amb l’equip tècnic de l’Abadia de Montserrat, durant els mesos de març i abril de 2019.

Etiquetes: · ·

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt

c_Riera d'Oix, 12_17003 Girona_ 034 972 21 84 38 / 677 51 82 96

Política de privacitat   Política de cookies