25 Gener 2018
Exposicions Santander

El Centre Botín exposarà els principals treballs escultòrics de Joan Miró

bonart

El Centre Botín de Santander obrirà el proper 20 de març les seves portes a una mostra única i antològica, que exhibirà els principals treballs escultòrics de Joan Miró i la seva original procés creatiu, allunyat dels cànons tradicionals. Aquesta exposició reunirà per primera vegada més d’un centenar d’escultures de tots els períodes artístics de Miró (Barcelona, ​​1893 – Palma, 1983), a més de dibuixos, esbossos preparatoris dels seus treballs, fotografies de l’artista, vídeos en què es pot contemplar la seva procés en la fosa i els objectes amb què creava les seves obres, gran part d’ells inèdits, reunits per primera vegada i restaurats expressament per a aquesta exposició.

L’acoblament de materials recollits pel mateix Joan Miró en els seus passejos pel camp i la transformació d’objectes quotidians en peces artístiques, són els senyals d’identitat del treball escultòric de l’artista, per a qui la llibertat i la poesia van ser l’essència de totes les seves creacions. “Em sento atret per una força magnètica cap a un objecte, sense premeditació alguna; després em sento atret per un altre objecte que en veure lligat al primer produeix un xoc poètic, passant abans per aquest amor a plàstic, físic, que fa que la poesia et commogui realment i sense el qual no seria eficaç … “, explicava Joan Miró que fa a el seu procés creatiu.

Concebuda únicament i exclusivament per al Centre Botín, ‘Joan Miró: Escultures 1928-1982’ es podrà gaudir en el nou centre d’art de la Fundació Botín, a Santander, del 20 de març al 2 de setembre de 2018. Una exposició que compta amb la generosa col·laboració de l’Obra Social “la Caixa”.

Aquesta exposició antològica constitueix una fita en l’acostament a la figura de Miró en relació a l’escultura. Així, per primera vegada s’aprecia el treball creatiu de l’artista, mostrant els objectes originals i els diversos materials que utilitzava en les seves creacions; el seu treball en les diferents foses; els projectes per a monuments; seves idees plasmades en esbossos i la seva selecció de materials, fins a l’última transformació en la peça buscada.

Comissariada per Mª José Salazar, membre de la Comissió Assessora d’Arts Plàstiques de la Fundació Botín i experta en l’obra de Miró, i Joan Punyet Miró, nét de l’artista i cap visible de la Successió Miró, la selecció d’obres abasta des de la primera peça, creada el 1928, fins a l’última, datada el 1982. Així mateix, estan representats tots els materials amb els quals va treballar l’artista: ferro, bronze, fusta, pintura, fibres de vidre, poliuretà o resines sintètiques. S’inclou també una selecció de la col·lecció privada de petits i curiosos objectes que el propi Miró atresorava a les prestatgeries de la seva biblioteca, la qual ha cedit generosament la seva família i que és, en certa manera, el fonament del seu món escultòric.

Segons el mateix artista, “Vull fer escultures enormes. Em preparo amuntegant coses al meu estudi “. I certament, l’artista “crea amb ells un món fantasmagòric, irònic i lúdic, i pot semblar fins i tot que l’escultura està formada per una conjunció inversemblant d’objectes, obtinguts a l’atzar; però res més lluny de la realitat. Miró intuïa i buscava les formes “, afirma María José Salazar.

La majoria de les peces provenen de la col·lecció privada de la família de Miró, de la Fundació Miró de Barcelona i de la Fundació Pilar i Joan Miró de Mallorca, a més d’obres cedides per institucions internacionals, entre les quals destaquen el Museum of Modern Art de Nova York, The Pierre and Tana Matisse Foundation de Nova York, la Fondation Maeght de Saint-Paul-de -Vence i la Galerie Lelong de París; així com el Museu Nacional Centre d’Art Reina Sofia, la Fundació “La Caixa” o el Govern de les Illes Balears.

L’exposició s’ha disposat, considerant la cronologia, en cinc espais. En línies generals, es pot afirmar que ‘Joan Miro: Escultures 1928-1982’ exhibirà una selecció dels seus millors construccions, ensamblatges, escultures monumentals, així com imatges diverses del seu procés creador preses per grans fotògrafs com Joaquim Gomis, Josep Planas Montanyà o Francesc Català-Roca; d’esbossos que ens remeten a la seva constant entrega i recerca de les formes i, especialment, dels materials originals amb què concep les peces en la solitud del seu estudi.

A la imatge, Joan Miró, Oiseau solaire, 1966, bronze, 120 x 180 x 102 cm. Successió Miró. Dipositada a la Fundació Pilar i Joan Miró a Mallorca. ©Successió Miró 2018

Etiquetes: ·

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt

c_Riera d'Oix, 12_17003 Girona_ 034 972 21 84 38 / 677 51 82 96

Política de privacitat   Política de cookies