3 Juliol 2019
Notícies Santander

El Centre Botín presenta l’exposició inèdita “Calder Stories”

bonart

El Centre Botín presenta Calder Stories, una exposició inèdita que cobreix cinc dècades de la trajectòria artística d’Alexander Calder. Comissariada per Hans Ulrich Obrist, director artístic de les Serpentine Galleries de Londres, i organitzada en col·laboració amb la Calder Foundation de Nova York, aquesta exposició dóna a conèixer històries apassionants i poc conegudes de l’obra del famós artista nord-americà, i ho fa a través d’una àmplia varietat de projectes que abasten des dels grans encàrrecs públics a les seves innovadores propostes escèniques. Hans Ulrich Obrist va començar el 1990 a reunir informació sobre un tipus d’art poc comú: el dels projectes no realitzats. “Uns camins no recorreguts que condueixen a un filó d’idees artístiques: projectes oblidats, projectes directament o indirectament censurats, projectes incompresos, projectes oprimits, projectes perduts, projectes irrealitzables … Encara que ja no és possible preguntar a Calder sobre això, vaig pensar que podria ser interessant aplicar la metodologia del que irrealizado a la història de l’art. Aquesta exposició del Centre Botín ens brinda la fascinant oportunitat de fer-ho per primera vegada”, assegura el comissari de la mostra.

Calder Stories, que compta amb la col·laboració de VIESGO, es podrà visitar a la segona planta del volum expositiu del Centre Botín fins al 20 d’octubre. Aquesta mostra està integrada per unes 80 peces procedents en gran part de la Calder Foundation, però també cedides per importants col·leccions particulars i públiques. A més, l’arquitecte i Premi Pritzker Renzo Piano, autor del disseny arquitectònic del Centre Botín, torna a col·laborar amb la Fundació Botín realitzant, en aquesta ocasió, el disseny expositiu de la mostra. Calder Stories també comptarà amb un catàleg il·lustrat i acompanyat de textos del comissari de l’exposició, Hans Ulrich Obrist; del president de la Calder Foundation, Alexander S. C. Rower, i de la comissària independent, Sandra Antelo-Suárez, entre d’altres. A més, inclourà entrevistes realitzades a la directora de cinema Agnès Varda i als artistes Jack Youngerman i Monir Shahroudy Farmanfarmaian.

Algunes de les obres més conegudes de Calder van ser fruit de col·laboracions amb importants arquitectes, coreògrafs i compositors del seu temps, unes històries que fins a la data no han estat pràcticament estudiades. Es tracta de projectes que majoritàriament van veure la llum, encara que en ocasions no van arribar a materialitzar-se. Calder Stories s’embarca en una exploració del que Calder va deixar rere seu, afegint nous matisos i complexitats al coneixement de l’artista, considerat un pilar fonamental de l’art del segle XX.

Entre els projectes mai realitzats que es poden contemplar al Centre Botín, s’expliquen una sèrie de sis maquetes creades per Calder el 1939 per acompanyar la proposta de Percival Goodman per a la construcció de la Smithsonian Gallery of Art, a Washington D.C. També un conjunt de gairebé dues dotzenes de bronzes de 1944, creats per suggeriment de Wallace K. Harrison per un edifici d’estil racionalista, que havien d’haver construït en formigó amb una altura d’entre nou i dotze metres, tot i que finalment mai es van materialitzar.

En l’àmbit de les arts escèniques, també es presenten diversos esbossos realitzats entre els anys trenta i quaranta detallant unes complexes coreografies abstractes, així com propostes per al que Calder va denominar «objectes-ballet», incloent escenografies per a la proposta d’un ballet amb música per Harrison Kerr. L’exposició inclou animacions digitals d’algunes d’aquestes composicions, creades expressament per a l’ocasió. Així mateix, en aquesta exposició del Centre Botín es poden veure importants encàrrecs realitzats in situ per Calder per mecenes de tot el món. Entre ells, destaca Untitled (1954), una gran escultura mòbil creada per l’oficina de venda de bitllets de Middle East Airlines, a Beirut. També Escutcheon (1954), una escultura realitzada al mateix temps que l’anterior en un estudi improvisat a la capital libanesa, així com Guava, Franji Pani i Xarxa Stalk, algunes de les escultures creades per Calder en 1955 durant un viatge a Ahmadabad, a l’Índia. Unes obres, aquestes últimes, creades a instàncies del seu amfitrió Gira Sarabhai, que va oferir a l’artista i la seva dona la possibilitat de viatjar pel país a canvi d’obres d’art. Tots aquests encàrrecs posicionen a Calder com el primer artista veritablement internacional, en realitzar totes aquestes obres viatjant incessantment en una època en què no era l’habitual.

Calder Stories segueix el procés creatiu del famós artista nord-americà durant aquestes i altres experiències. Una visió holística de les intencions d’Alexander Calder a través d’esbossos i obres efímeres, que brinden a l’espectador l’oportunitat de contemplar peces mai abans vistes.

Etiquetes: · · · · · ·

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt

c_Riera d'Oix, 12_17003 Girona_ 034 972 21 84 38 / 677 51 82 96

Política de privacitat   Política de cookies