19 Desembre 2018
Notícies Madrid

Descobrint Santa Caterina d’Alexandria de Caravaggio al Thyssen-Bornemisza

bonart

El Museu Nacional Thyssen-Bornemisza, passeig del Prado 8 de Madrid, presenta a les seves sales el resultat de la restauració i estudi tècnic d’una de les obres més emblemàtiques de la seva col·lecció: Santa Catalina d’Alexandria, de Caravaggio, tot això amb la col·laboració d’Asisa.

Després del seu pas pel taller, el quadre s’exposa a la sala 11 en un muntatge especial a càrrec de l’Àrea de Restauració. La mostra inclou imatges radiogràfiques i d’infrarojos que il·lustren els aspectes més assenyalats del treball realitzat, expliquen la metodologia utilitzada i posen de manifest l’excel·lent qualitat de l’obra.

La restauració de Santa Caterina d’Alexandria ha estat centrada fonamentalment en la complexa eliminació de capes successives de vernissos acumulades amb el pas del temps. La seva neteja ha tornat la unitat estètica i la intensitat del clarobscur original. Així mateix, s’ha recuperat el moviment dels volums, la subtilesa de les carnacions i la delicadesa de les textures. Com a conseqüència, el quadre ha recobrat el seu equilibri i s’exposa amb una nova

aparença molt més propera a com va ser concebut. Per la seva banda, la presa de micromostres ha permès conèixer i analitzar els materials utilitzats pel pintor i el seu estat de conservació i, gràcies a les imatges en gigapixel i macrofotografies, s’han pogut observar fins a les més mínimes alteracions i detalls del quadre. La fotografia obtinguda amb il·luminació rasant ofereix una imatge de la superfície de la tela en la qual es fan evidents els relleus i diferents textures. D’aquesta forma és possible percebre, d’una manera més precisa, les incisions realitzades sobre la imprimació i que responen a la ubicació dels volums de la composició. Aquest procediment és característic de la tècnica de Caravaggio.

A les micromostres destaca un estrat de color vermell intens corresponent a la primera versió del vestit que el pintor va decidir canviar per un color marró més apagat. Es desconeix el motiu d’aquest canvi, però és possible que tingués a veure amb les exigències del comitent (el cardenal Francesco Maria de la Muntanya) sobre vestir la jove amb un vestit més contingut i discret. La capa blava violàcia que correspon al vestit definitiu conté una barreja de lapislàtzuli, grans de atzurita, carmí de cotxinilla, negre carbó, blanc de plom i pigments terra. El lapislàtzuli està també present en el drap, barrejat amb carbó negre finament mòlt. La presència d’aquesta pedra semipreciosa indica que Caravaggio va disposar de suport i recursos per realitzar aquest encàrrec amb els millors materials.

A la imatge, Santa Caterina d’Alexandria de Caravaggio.

Etiquetes: ·

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt

c_Riera d'Oix, 12_17003 Girona_ 034 972 21 84 38 / 677 51 82 96

Política de privacitat   Política de cookies