13 Abril 2018
Exposicions Barcelona

Daniel G. Andújar, la paradoxa de l’observador a Àngels Barcelona

bonart

Daniel G. Andújar presenta El gat de Schrödinger a la galeria Àngels Barcelona, carrer Pintor Fotuny 27 del 20 d’abril al 22 de juny.

El gat de Schrödinger fa referència a un conegut experiment imaginari concebut pel físic austríac Edwin Schrödinger el 1935 segons el qual un gat està tancat en una caixa que conté, a més de l’animal, un àtom radioactiu, un comptador Geiger i una ampolla de cianur el contingut cau en una galleda amb àcid cada vegada que el comptador Geiger detecta l’emissió de partícules radioactives. Si s’emet la partícula, el detector trencarà l’ampolla i el gat morirà. Si no s’emet, l’ampolla seguirà intacta i el gat viurà. La probabilitat que el gat romangui amb vida és del 50%. Només en obrint la caixa podríem esvrinar què li ha passat al gat, però mentrestant aquest romandrà “viu i mort alhora”. És una forma d’expressar un concepte fonamental de la física quàntica: la dualitat ona-partícula, que fa, per exemple, que l’electró sigui partícula i ona a la vegada fins que ho observem.

Com a part d’un programa expositiu que reflecteix en la multiplicitat dels diferents usos atorgats a les imatges, així com a l’anàlisi del seu propi llenguatge, àngels barcelona presenta un nou projecte de Daniel G. Andújar, en què aborda la nostra incapacitat per maniobrar en un paisatge visual absolutament contaminat. Ens veiem obligats a traçar estratègies de simplificació que limiten la nostra capacitat d’observació i comprensió. Busquem respostes a les xifres de les veritats científiques, que són tot norma i imposició, tot i tenir la certesa que el nou autoritarisme s’expressarà a través d’algoritmes i equacions. Però també és cert que en l’observació de paradoxes, com la de Schrödinger, podem trobar una descripció fonamental de la natura a escales espacials petites. Un mateix fenomen pot ser percebut dediverses maneres diferents, aquí trobem una portad’accés.

Daniel G Andújar (Almoradí, Alacant, 1966). Artista visual, teòric i activista. Viu i treballa a Barcelona. Els seus projectes es plantegen al voltant de qüestions sobre la democràcia i la desigualtat en la societat de la informació. Mitjançant la ironia, qüestiona com l’ús de les noves tecnologies ens afecta, transformant la nostra experiència quotidiana, i critica la voluntat de control que amaguen darrere la seva aparent transparència. El seu treball s’ha presentat en museus, institucions culturals i esdeveniments internacionals a tot el món.

Entre els seus projectes més recents trobem Els Desastres de la Guerra. Cavall de Troia el qual va participar a la documenta14 d’Atenes i Kassel (2017) i va ser presentat al Centre del Carme de València (2018). El 2015 va tenir lloc l’exposició Sistema Operatiu al Museu Reina Sofia de Madrid, on es reunien seus projectes més recents, al costat de treballs anteriors mai exhibits abans a Espanya. En 2018 realitzarà exposicions individuals a la Fundació Suñol i el Palau de la Virreina a Barcelona, El Centre Cultural del Carme a València, i participarà en exposicions col·lectives com “50 Years after 50 Years of the Bauhaus 1968” al Württembergischer Kunstverein de Stuttgart.

Entre els seus treballs també trobem: Technologies to The People, (TTTP), un projecte que s’inicia en 1996. En aquest projecte ens fa prendre consciència de la realitat que ens envolta, investiga les infrastructures materials i immaterials de la nostra societat pel que fa a la democràcia , la política, l’economia, la cultura, el coneixement i moltes altres coses. amb les seves col·leccions d’obres distribuïdes gratuïtament -Photo Collection (1997), Video Collection (1998) i Net Art Classics Collection (1999) -, les quals qüestionen ja en aquesta època la idea de propietat material i intel·lectual.

Una tercera àrea conceptual la constituirien la creació de les anomenades pàgines e- (e-arco.org, e-manifesta.org, e-seoul.org, e- valencia.org, e-barcelona.org, e-sevilla.org , e-norte.org i e-madrid.org, entre d’altres), que s’han convertit en veritables plataformes de reflexió ciutadana vinculades a un àmbit cultural específic ia unes problemàtiques molt concretes.

A la imatge, “El gat de Schrödinger” de Daniel G. Andújar.

Etiquetes: ·

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt

c_Riera d'Oix, 12_17003 Girona_ 034 972 21 84 38 / 677 51 82 96

Política de privacitat   Política de cookies