7 Agost 2019
Opinió Montecarlo

Combats el Temps: Brossa, Fregoli i el transformisme, a Montecarlo

xavier barral i altet

Aquest any celebrem el centenari del geni de Joan Brossa, un geni que derivava de les seves passions i fins i tot de les seves obsessions. Una d’aquestes era el transformisme de Fregoli, a qui Brossa, el 1965, havia dedicat un poema, Darrera transformació, en forma de llibre. Hi deia: “Gran Leopold […] m’han informat que quan et vas retirar de la vida teatral havies fet deu mil representacions i t’havies canviat de vestit almenys un milió de vegades, i que la primera ciutat on vas actuar fora del teu país va ser precisament Barcelona […] Un dia et vindré a conèixer perquè el teu art i la teva alegria en algun lloc, ho sé, m’esperen des de sempre. Em deixaràs emprovar els vestits i sobretot les perruques.”
Leopoldo Fregoli (1867-1936) va ser un cèlebre transformista italià que també és conegut com a actor, director i escenògraf. Era famós per la seva habilitat, que li permetia de canviar moltes vegades en pocs segons de personatge. Tal com Brossa recorda, Fregoli va actuar el 1894 a Barcelona, al Teatro Principal, a l’inici d’una gira per la Península que després el portaria l’any següent per l’Amèrica Llatina i el 1896 als Estats Units. Molts artistes l’han imitat, però ell s’ha mantingut com una veritable llegenda.
Després de Fregoli, el transformisme ha viscut moments difícils per la dificultat de superar el llistó tan alt que havia deixat el mestre. Arturo Brachetti, nascut el 1957 a Torí, va renovar l’essència teatral del transformisme, sobretot durant els anys noranta amb els seus més de dos-cents vestits i personatges. El 2002 entrava al Guinness dels rècords com el transformista més ràpid del món, quan aconseguia canviar vuitanta vegades de personatge en un sol espectacle.
Aquest any, el 43è Festival Internacional de Circ de Montecarlo sembla que hagi volgut, indirectament i sense estridències, homenatjar Fregoli i, a través d’ell, Brossa. Ni de l’un ni de l’altre no se n’ha parlat durant el festival, però el transformisme hi ha ocupat un lloc destacat.
Montecarlo ha celebrat Rússia a través d’un destacat coreògraf, productor, dissenyador de vestuaris i organitzador d’espectacles, Gia Eradze. Aquest georgià, que era el convidat d’honor, es va presentar al festival amb un equip de 64 artistes i un ballet de 24 ballarins amb vestits espectaculars i un programa tan vistós que a vegades semblava fins i tot exagerat per als nostres ulls occidentals. El número més impressionant es deia Homenatge a Fabergé, en record del creador dels ous imperials russos entre el 1885 i el 1916. Els ballarins entraven i sortien d’uns ous de gran format. En realitat també era com un homenatge a Fregoli perquè, amb una posada en escena majestuosa, es desplegaven canvis de vestit i de personalitat a gran velocitat, davant dels ulls astorats de tothom. A Brossa li hauria agradat!

A la imatge, Transformisme espectacular del ballet de Gia Eradze al Festival del Circ de Montecarlo 2019. (Foto Festival).

Etiquetes: · · · ·

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt

c_Riera d'Oix, 12_17003 Girona_ 034 972 21 84 38 / 677 51 82 96

Política de privacitat   Política de cookies