5 desembre 2019
Exposicions Hernani

Chillida Leku inaugura “Buscant la llum” un recorregut a través de la llum i l’arquitectura

bonart

Chillida Leku inaugura “Buscant la llum” un recorregut per l’obra d’Eduardo Chillida a través de la llum i l’arquitectura. L’exposició es podrà visitar al caseriu Zabalaga de forma simultània a “Eduardo Chillida. Ressons”. Amb motiu de la mostra es publicarà el segon dels col·leccionables monogràfics que aborden aspectes de a l’obra de l’artista.

A partir del pròxim 6 de desembre Chillida Leku presentarà l’exposició monogràfica “Buscant la llum”. La mostra, que es podrà visitar al caseriu Zabalaga fins l’1 de juny de 2020, se centrarà en la investigació escultòrica que Eduardo Chillida va realitzar al voltant dels conceptes de llum i arquitectura.

Aquest nou monogràfic, simultani a la retrospectiva “Eduardo Chillida. Ecos “reuneix 42 peces, entre elles 31 realitzades en diversos materials: alabastre, porcellana, paper, ferro, acer o terra xamota, juntament amb 11 gravitacions. D’aquesta manera el públic podrà descobrir la versatilitat de formats a través dels quals l’artista es va endinsar en aquestes idees.

Comissariada per Ignacio Chillida, “Buscant la llum” pren el seu títol d’una de les sèries emblemàtiques de l’artista, part de la qual -Buscant la llum I (1997) i Buscant la llum III (2000) – es troba actualment instal·lada a la campa de Chillida Leku. La mostra ha estat realitzada en col·laboració amb la Fundació Eduardo Chillida – Pilar Belzunce, els recursos han suposat un important suport per a l’exposició.

Pel crític Kosme de Barañano: “Entrant a ‘Buscant la llum’ no només dirigim la mirada cap a l’alt, sinó que alhora comprenem la nostra escala, la nostra mida”. Aquest interès per la proporció sempre va ser una constant en el treball de Chillida, que va aplicar aquesta idea tant a les seves obres monumentals com a peces en menor escala.

El punt de partida d’aquesta nova exposició temàtica se situa en el viatge que Eduardo Chillida va realitzar el 1963 per Grècia, Itàlia i la Provença francesa. Acostumat a la llum fosca de la mar Cantàbric, gràcies a aquest recorregut descobreix en la lluminositat i les formes de la Mediterrània, conceptes que incorpora al seu treball com a escultor.

Fins a aquest moment tots dos temes ja havien estat, en certa manera, rebutjats amb anterioritat per les mans de l’escultor: a l’abandonar els seus estudis preparatoris per a la carrera d’arquitectura (1943-1947), i a el deixar de banda les seves escultures figuratives en guix (1948 -1951) inspirades en Fidias i els seus antecessors.

Però a partir d’aquell viatge en els anys seixanta va ser quan en Chillida les idees de llum i arquitectura van començar a desenvolupar-se de forma paral·lela, tal com eren concebuts en la Grècia preclàssica. Davant l’opacitat de l’marbre grec, el material escollit per l’escultor per a aquesta investigació serà l’alabastre, per les seves qualitats translúcides. Homenatge a Kandinsky (1965), la seva primera obra en aquest material amb el que posteriorment va elaborar una sèrie de relleus i elogis a la llum i l’arquitectura.

Després d’experimentar amb l’alabastre, la recerca d’aquests conceptes es convertirà en una constant en la qual Chillida farà servir altres materials, donant sempre a la llum un paper protagonista com a element creador d’espais. Això es reflecteix en produccions que abasten des delicats relleus en paper, porcellanes o petites terres, fins monuments públics com el formigó, per exemple, a La casa de Goethe (1986), a Frankfurt.

A fil dels projectes a escala monumental, Chillida culmina la seva recerca amb una sèrie de icòniques escultures de la dècada dels 90, titulada Buscant la llum, a la qual pertanyen les dues obres esmentades anteriorment així com Buscant la llum II (1997), instal·lada al jardí exterior de la Pinacoteca Moderna de Munic i Buscant la llum IV (2001), que avui dia es pot veure al campus universitari de Doha. El projecte ideat per la muntanya Tindaya, a l’illa de Fuerteventura, també va formar part d’aquesta mateixa línia de treball.

Aquesta mostra tindrà la seva continuació amb The Shadow belongs to Light, l’exposició al voltant de el llibre d’artista homònim realitzat pòstumament per l’arquitecte americà Louis Kahn i Eduardo Chillida. El llibre va ser editat en 2017 i es presenta per primera vegada a Europa amb motiu d’aquesta exposició, que s’inaugurarà al juny de 2020.

A la imatge, Vista de l’exposició “Buscant la llum”, Cortesia Successió Eduardo Chillida i Hauser & Wirth
© Zabalaga Leku. Sant Sebastià, VEGAP, 2019. Foto: Álex Abril

Etiquetes: ·

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt

c_Riera d'Oix, 12_17003 Girona_ 034 972 21 84 38 / 677 51 82 96

Política de privacitat   Política de cookies