15 Octubre 2018
Reportatges Lleida

CAEM, divuit anys de rigor científic al servei de la història de l’art

bonart

El Centre d’Art d’Època Moderna (CAEM) de la Universitat de Lleida és un servei científic tècnic especialitzat en l’estudi, l’anàlisi i el peritatge d’obres d’art, la gran majoria provinents de col∙leccions particulars catalanes i espanyoles, però també algunes europees i americanes. Es tracta, sens dubte, del gabinet analític més complet en el marc de les universitats espanyoles, sense ànim de lucre, que destina tots els seus ingressos al foment, desenvolupament i conservació del patrimoni artístic: tres pilars fonamentals en la missió i raó de ser del centre.
És amb aquesta voluntat que han anat sorgint els diferents serveis que cobreix el CAEM: l’estudi d’obres inèdites i la identificació dels seus autors, la catalogació i inventariat de col·leccions, la restauracions d’obres d’art, les publicacions, les visites guiades i tallers didàctics, la promoció d’artistes, la mediació artística amb l’organització d’exposicions temàtiques, etc. Tampoc es manté al marge del mercat de l’art, no només fent peritatges econòmics sinó oferint també la possibilitat d’assessorar i gestionar la venda i/o l’adquisició de qualsevol peça.
A dia d’avui, gràcies als 18 anys de reconeixement i confiança per part dels seus usuaris, el CAEM ha esdevingut un centre de referència amb una ben consolidada trajectòria professional.
El seu naixement es remunta a l’any 2000, quan el Dr. Company –catedràtic de la Universitat de Lleida, fundador i actual director del CAEM– detecta la necessitat d’oferir un servei rigorós, ètic i transparent en l’autentificació de les peces artístiques. Des d’aleshores, els mitjans tecnològics del centre i l’excel·lent preparació dels seus investigadors, ha permès identificar centenars de peces inèdites, un nombre que continua creixent any rere any.
En alguns casos, el valor d’aquestes peces s’ha vist més que multiplicat, al revelar­‐s’hi en elles l’autoria d’alguns dels grans mestres de la història de l’art, com José de Ribera, Cornelis de Vos, Francisco de Goya, Bartolomé Esteban Murillo, Francisco Bayeu, Zurbarán, El Greco, Il Veronese, Ribalta, Joaquin Sorolla, Cezanne o Pablo Picasso, entre molts altres. També s’han estudiat obres de Federico Zuccari, Simone Barabino, Dalí, Martí Alsina, Van Dyck, Francisco de Burgos Mantilla, Ludovic Gignoux, Joan de Flandes, Giovanni Battista Beinaschi, etc. Tot això acompanyat d’una activa participació en projectes i intercanvis científics d’àmbit internacional –com per exemple, la campanya d’investigació realitzada als Metropolitan Museum i a la Hispanic Society of America, o l’estudi d’un possible fresc de Pisanello al Palau Ducal de Màntua (projecte coordinat des de la Universitat de Verona)– que, indubtablement, avalen el centre de la UdL com a referent a l’hora d’analitzar el patrimoni artístic amb precisió i objectivitat científica.
Els anys d’experiència i investigació, i el constant contacte amb col·∙leccionistes i institucions públiques i organisme privats, ha brindat  l’oportunitat de conèixer de primera mà les mancances, inquietuds i requeriments de cadascun d’aquests col·∙lectius. Com es pot conèixer l’autor d’un quadre que no està signat? Com es pot catalogar i gestionar un patrimoni rebut en herència? Quin valor econòmic té i/o com podria vendre’s? Podria ser una obra inèdita d’un dels grans mestres? Com es pot saber si una peça té valor artístic? Són alguns dels dubtes en què els usuaris arriben a les instal·∙lacions del CAEM, esperant trobar‐hi una resposta objectiva que, necessàriament reclama una aproximació científica.
La metodologia del CAEM es basa en abordar l’objecte artístic amb una mirada holística i interdisciplinària. Les característiques particular de les obres d’art fan que sigui indispensable crear un pla d’anàlisis específic per a cada una; tanmateix, tots els estudis històric artístics fets al CAEM comparteixen unes característiques bàsiques: la realització de proves tècniques i l’estudi estilístic de l’expert historiador de l’art.
El mateix laboratori del centre disposa de tots els mitjans tecnològics necessaris per a dur a terme eficaces proves tècniques, destacant l’anomenada Multispectral Imaging System o Medium Scale of Integration (MSI), la qual comprèn un conjunt de proves – no invasives – que operen amb diferents tipus d’il·∙luminació, tan visible com invisible. Dins de l’espectre de llum visible, s’hi inclou la Imatge amb HD (“High Definition” o fotografíes d’Alta Resolució), la Fotografia mitjançant la Llum Rasant (RL: Raking Light), la Fotografia amb Llum Transmesa (TL) i la Fotomicroscopia Digital; per sota de l’espectre visible UV, s’obté la Imatge per Fluorescència Ultravioleta (UVF) i la Imatge per Reflexió Ultraviolada (UVR); i, finalment, per sobre de l’espectre visible IR, es treballa amb la Fotografia Infraroja Reflectida amb Llum Transmesa (IRT), la Reflectografia Infraroja de Fluorescència (IRF) i la Fotografia Infraroja de Fals Color (IRFC). El resultat obtingut en cadascun d’aquests anàlisis electromagnètics permet el coneixement d’aspectes de gran transcendència per a l’estudi de l’obra, com per exemple el procés creatiu, el mètode pictòric, la factura formal empleada, l’aproximació a la identificació pigmentària, l’estat de conservació, etc.
A més a més, l’ampli ventall de tècniques disponibles va més enllà de les que es realitzen in situ a les instal·lacions del CAEM gràcies als convenis i col·∙laboracions establerts amb altres centres d’investigació, destacant les fortes aliances amb el CRBMC (Centre de Restauració de Béns Mobles de la Generalitat de Catalunya), el LANIAC (Laboratorio di Analisi non Invasive per l’Arte Antica, Moderna e Contemporanea) de la Universitat de Verona, el IRP (Instituto de Restauración de Patrimonio) de la Universitat Politècnica de València, l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Agrària (ETSEA) de la Universitat de Lleida, etc. Tot això permet disposar de maquinàries i recursos de major complexitat i especificitat, necessaris per a l’obtenció d’Imatges Radiogràfiques Digitals (RX), dur a terme anàlisis de pigments per Raman, anàlisi de fibres o cromatografies de Gasos, entre altres.
De forma paral∙lela, és del tot imprescindible l’anàlisi formal i estilístic de l’historiador de l’art; un procés que s’inicia amb el profund i pausat examen organolèptic, reflexiu i comparatiu de la peça objecte d’estudi, i que es complementa amb la recerca a arxius i fototeques diverses, tant nacionals com internacionals. Al finalitzar la investigació, el CAEM entrega a l’usuari un informe històric artístic amb els resultats obtinguts, els quals són exposats de manera objectiva, transparent, clara i didàctica.
Fins i tot, s’hi explica de forma concisa i entenedora la descripció dels diferents equips emprats en l’examen científic tècnic, així com la seva utilitat per l’estudi d’aspectes concrets de la obra. Aquesta memòria, tot i que no té una estructura rígida sinó que es construeix “a mesura” i en base a les particularitats intrínseques de cada peça, sempre aporta la següent informació: una proposta d’autoria –i en el cas que no sigui possible, d’una escola o cercle–, una cronologia, la tècnica i material empleat, l’estat de conservació i l’anàlisi tècnic, formal i estilístic. Si s’escau, també es pot incloure una proposta de restauració o una valoració econòmica.
Però, certament, és important recalcar que un dels secrets de l’èxit professional del CAEM cal buscar-­‐lo en l’equip humà que l’integra, format per joves investigadors, fortament compromesos, perfectament entrenats i preparats per a treballar en equip de forma transversal; que, compta també amb suport dels membres del grup consolidat, reconegut per la Generalitat de Catalunya “Art i Cultura d’Època Moderna”, dirigits pel doctor Ximo Company. Un Human Team, en definitiva, ètic, cohesionat i professionalitzat.
Així mateix, com a valor qualitatiu distintiu que busca la major fiabilitat possible, tots els informes o certificacions estan realitzats de manera col∙legiada no només amb el consens de l’equip, sinó també amb el suport de diversos especialistes formats en Història de l’Art, Conservació i Restauració, alhora que amb un extens repertori de col·∙laboradors i assessors de reconeixement i prestigi internacional, especialistes de diferents autors, cronologies i tècniques.
El més important pel “Centre d’Art d’Època Moderna” de la UdL és poder contribuir en la mesura que es pugui, però amb la màxima convicció, amb una Història de l’Art diferent i innovadora, aconseguint així estudiar una extensa quantitat de peces, de qualitat i procedència diversa, que havien quedat relegades de l’àmbit acadèmic, la majoria d’elles per desconeixement de la seva existència.
En aquest sentit, possiblement entre els esdeveniments més sonats se’n destacaria el descobriment d’una obra inèdita de Francisco de Goya, concretament d’un retrat de rei Carles IV, i que des d’aleshores està exposat, de forma temporal, a la sala Goya del Museo Goya de Saragossa. Segons les proves obtingudes en el ganivet analític, aquesta peça seria, ni més ni menys, que la matriu o prototipus originari que Goya hauria elaborat per a construir el primer retrat oficial del monarca. Però, aquest és només un dels molts casos d’obres que han arribat al CAEM com “anònimes” o amb autoria dubtosa, i que gràcies al profund estudi realitzat, s’han pogut atribuir i incloure dins el corpus pictòric de l’autèntic artista.
Des dels inicis fundacionals, el CAEM ha estat un centre imparcial que ha ofert un nou tipus d’estudi atributiu, demostrant i reafirmant la necessària retroalimentació de la ciència amb l’art.
La complexitat i rigorositat de les seves investigacions, juntament amb la transparència, honestedat, i preeminència d’uns criteris ètics, inclús morals, irrefutables, han estat determinants en el posicionament, confiança i satisfacció del seu heterodox grup d’usuaris: des d’entitats públiques a particulars; i des de particulars neòfits aficionats a l’adquisició d’art fins a entesos col·leccionistes internacionals.

El “Centre d’Àrt d’Època Moderna” (CAEM) opera a les instal·lacions del Parc Científic i Tecnològic del Complex de Gardeny, a l’Edifici H3 B, 2a planta, despatxos 8-­‐11, laboratoris 9 i 10, 25003 Lleida.
Telèfon de contacte: +34 973 70 21 96
Correu electrònic de contacte: caem.gestion@udl.cat
Pàgina web: http://www.caem.udl.cat/.

Etiquetes:

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt

c_Riera d'Oix, 12_17003 Girona_ 034 972 21 84 38 / 677 51 82 96

Política de privacitat   Política de cookies