7 Març 2019
Fires Madrid

Art Madrid clausura la renovada 14a edició

bonart

Un any més, Art Madrid reforça la seva posició com una de les fires d’art contemporani més destacada en la Setmana de l’Art, clausurant la seva catorzena edició amb un balanç molt positiu: més de 20.000 persones van visitar la fira i la gran majoria dels galeristes participants afirmen estar molt satisfets amb el balanç de vendes efectuades durant els cinc dies de celebració. Aquesta edició, la fira ha tornat a superar les xifres de visitants sent, en opinió general del públic, una de les fires més acollidores, properes i agradables en el seu recorregut. A més, aquesta edició ha aconseguit unes excel·lents impressions per part del sector professional, destacant per tenir un major protagonisme en els mitjans de comunicació nacionals i internacionals. En segon lloc, el Programa Paral·lel d’activitats també ha destacat per rebre una gran acollida per part del públic general i una excel·lent crítica del sector professional. Aquest any el programa va estar dedicat al videoart, va ser comissariat per Mario Gutiérrez Cru, director del festival de videoart Projector i celebrat a CaixaForum Madrid i la Sala Alcalá 31.
En general, els mitjans han destacat el nou i més qualitatiu criteri de selecció del Comitè i delsgaleristes, presentant seleccions estrictament contemporànies i deixant definitivament enrere l’anomenat “segon mercat”. A més, en aquesta edició totes les disciplines artístiques actuals han tingut cabuda, des de la pintura, l’escultura, la fotografia, el videoart fins a aquelles més híbrides i incloent arts vives com la performance. Les crítiques més excel·lents s’han vinculat, d’una banda, amb el nou programa One Project, comissariat per Nerea Ubieto; i d’altra banda, amb la performance Copying Claudia, realitzada perml’artista Pachi Santiago (Galeria Zielinsky). Sens dubte, els mitjans també han celebrat especialment la instal·lació audiovisual dins de la sèrie Repúbliques Mínimes de l’Artista Convidat, Rubén Martín de Lucas.
Com explica el crític i comissari Alfonso de la Torre, membre del Comitè d’Art Madrid, la fira “ha arribat a la seva majoria d’edat”, destacant “la qualitat de la selecció de galeries” que aquest any s’han exposat “amb major clarificació de l’espai, el que ha permès una millor lectura i apreciació de les obres”. Així mateix, De la Torre afirma que la fira “ha esdevingut un espai d’essència inclusiva, permetent l’accés a diverses audiències, molt especialment del coneixedor més jove, destacant l’existència d’artistes emergents i, al costat d’ells, nous col·leccionistes que s’han incorporat a la passió col·leccionista. Propostes innovadores i rigor, sense excloure l’emoció, per què no, han demostrat ser suport de les idees d’un renovat Art Madrid”.

Els galeristes fan balanç
A la fira s’ha generat un alt volum de vendes i la gran majoria de galeristes estan molt satisfets amb el balanç de vendes realitzades. En general, cal destacar l’augment de la presència de col·leccionistes particulars i institucionals, des d’entitats locals i autonòmiques fins internacionals. Sobresurten les visites de professionals d’Administracions de tot el país; responsables d’institucions culturals públiques tan destacades com el Ministeri de Cultura, MUSAC, IVAM, MARC, ARTIUM, CA2M, CEART o el Museu Picasso; especialistes i acadèmics d’universitats nacionals com la Universitat Complutense de Madrid, la Universitat Autònoma de Madrid o la Universitat Nebrija; igual que han recorregut la fira representants de col·leccions privades com les d’Iberdrola, Repsol, Iberia, MercedesBenz o Inelcom.
En relació amb les vendes d’obres, Mariana Rei, assistent de la galeria dirigida per Marita Segòvia (Madrid), afirma que “l’experiència ha estat positiva, sobresortint les vendes de la pintura d’Edgar Plans i la fotografia de Pilar Petit “. Per la seva banda, Pablo Moure, galerista de l’espai dirigit per Núria Blanco, Moret Art (La Corunya), explica que “el balanç ha estat molt positiu. la fira ha funcionat molt bé, hi ha hagut molta afluència de públic i, com a novetat, hi ha hagut molta gent jove que s’ha animat a comprar, i molts d’ells s’han anat amb il·lusió tremenda amb les seves obres. Nosaltres hem portat una proposta molt gallega i multidisciplinari i ha agradat molt. En les vendes ha despuntat Lli Llac, però també hem venut peces de la resta dels artistes: Xurxo Gómez-Chao, Iván Prieto, Miguel Piñeiro i Daniel Sueiras“.
La galerista i directora Bea Villamarín (Gijón) reconeix que, tot i que troba a faltar la finalització de vendes d’obres d’escultura de gran format, estan “molt contents perquè el públic ha respost molt bé en relació amb l’obra de Carles Tárdez i la proposta pictòrica de la resta d’artistes, especialment davant l’obra de Patricia Escutia, que no és només l’artista que més ha venut sinó per la que més ens han preguntat amb diferència”. Així mateix, un dels galeristes especialment satisfet ha estat Víctor Lope Art Contemporani (Barcelona), la selecció, integrada pels treballs de Patrik Grijalvo, Kepa Garraza, Jacinto Moros i Dirk Salz, juntament amb el sol xou d’Alejandra Atarés al programa One Project, funcionessin molt bé en l’àmbit comercial, venent-peces tant a col·leccionistes privats com a grans col·leccions de fundacions. A més, el galerista Víctor Lope agraeix haver estat destacat i premiat com un dels dos millors estands d’aquesta edició. A l’espai de Miquel Alzueta (Barcelona) van tenir gran èxit els treballs de Jordi Alcaraz, Hugo Alonso i Andrea Torres Balaguer; en Hispànica Contemporània (Madrid-Ciutat de Mèxic) van sobresortir les vendes de Mel Bochner, Hugo Fontanela, Mr. Brainwash o Manolo Valdés; mentre que a 3 Punts (Barcelona) van destacar les vendes d’Alejandro Monge, Samuel Salcedo, Ramon Surinyac i Okuda Sant Miquel. Igualment, expositors nacionals com Aurora Vigil-Escalera (Gijón), Zielinsky (Barcelona), DDR Art Gallery (Madrid), About Art (Lugo) o BAT Alberto Cornejo (Madrid), juntament amb expositors forans com Paulo Nunes-Art Contemporânea (Vila Franca de Xira, Portugal), Schmalfuss (Berlín) o Yiri Arts (Taipei, Taiwan), van assenyalar un balanç positiu.
Aurora Vigil-Escalera destaca les vendes dels artistes Gorka García, Ismael Lagares, Herminio i Pablo Armesto, afirmant que, “tot i que ha estat una fira mica més lenta, el resultat final per a la galeria ha estat positiu i el públic es va mostrar en tot moment molt interessat en les propostes que hem portat, més arriscada en aquesta edició. D’altra banda, la difusió que ha tingut el treball dels artistes en l’àmbit mediàtic ha estat molt positiva”. La galeria Yiri Arts,
dirigida per Orton Huang i present a la fira com Vigil-Escalera des de fa anys, destaca que “la majoria del públic ja coneix molt millor als nostres artistes; aquesta edició hem optat per crear un diàleg més intens entre els artistes taiwanesos i els espanyols, presentat a dues dones [Chen Yun i Mònica Subidé] i dos homes [Guim Tió i Lai WeiYu] i múltiples connexions entre ells”. Sent el treball de Guim Tió el més venut, l’equip de la galeria afirma que sempre gaudeix molt participant en Art Madrid.
David Delgado Ruiz, director de la galeria en línia DDR Art Gallery, una de les galeries que van participar per primera vegada i dins el One Project, reconeix que, encara que queden alguns tractes per concloure en els pròxims dies, el balanç és bo i destaca l’acollida de la feina de Virgínia Rivas: “l’acollida ha estat excel·lent, tant per part de la crítica especialitzada i els col·leccionistes, com per part del públic general”. Igualment, María Díaz, directora de la Galeria About Art que va presentar el treball de Núria Mora, destaca el valor i importància de l’One Project, un programa molt interessant en el qual s’arrisca però amb el que es pot evolucionar i créixer. Les galeries Cornión (Gijón) i Kur Art Gallery (Sant Sebastià) també s’estrenaven a Art Madrid’19. l’espai de Kur Art Gallery, dirigit per Juanma Arriaga, va presentar una selecció especialitzada en l’abstracció geomètrica i exclusivament de creadors bascos. Justament les seves responsables han destacat les moltes felicitacions que els van arribar pel disseny i la proposta que van exposar a Art Madrid. Per la seva banda, Elsa Fernández, galerista d’Cornión, afirma que malgrat que “feia molt temps sense estar en fires, de manera que vam perdre cert contacte amb alguns clients i estem treballant a reprendre aquestes relacions, estem contents amb la nostra participació. Hi ha hagut molt d’interès, els artistes que presentem [Miquel Galano, Javier Victorero i Amancio] van agradar molt, i per fer balanç real cal tenir en compte que sempre hi ha una postferia en què es pot tancar allò que va quedar en l’aire”.
Art Madrid, a més de mostrar un panorama únic de la creació actual i fomentar l’col·leccionisme d’art contemporani, és un espai en què artistes, galeristes, comissaris, crítics i altres agents culturals creen noves relacions, plantegen futures col·laboracions o s’encarreguen propers treballs. I, encara que la fira hagi conclòs, la tasca d’Art Madrid continua la resta de l’any en la seva versió digital, a través de la comunicació, la creació de contingut propi i la plataforma de compravenda ara Art Madrid Market.

A la imatge de Claudia Mardones (cortesia de Madphoto),  l’obra de Daniel R. Collazo (galeria Collage Havana)

Etiquetes:

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt

c_Riera d'Oix, 12_17003 Girona_ 034 972 21 84 38 / 677 51 82 96

Política de privacitat   Política de cookies