11 gener 2019
Fires Madrid

Art Madrid ’19, l’edició més internacional

bonart

Art Madrid celebra la seva 14a edició del 27 de febrer al 3 de març de 2019 a la Galeria de Vidre de CentroCentro Cibeles (carrer Montalbán, 1), comptant amb la participació de més de 40 galeries nacionals i internacionals que exposaran les obres de prop de 200 artistes, tant de creadors emergents com consolidats. Amb una destacada presència estrangera, que enguany arriba al 40% i reafirma la confiança dipositada en la fira per part de l’àmbit internacional, es reuneixen 26 expositors nacionals i 15 estrangers procedents de 13 països, des d’Espanya fins a Alemanya, França, Portugal, Lituània , Estats Units, Argentina, Brasil, Cuba, Mèxic, Perú, Sud-àfrica o Taiwan, i incloent la incorporació de 10 noves galeries.
En aquesta edició, com afirma el Comitè de Selecció, es presenta un conjunt de propostes que destaquen per la creixent qualitat, la rigorositat, el caràcter cada vegada més internacional i la capacitat de revelar les noves possibilitats en el món de la creació, amb discursos plenament coetanis, i contribuint a traçar el mapa del nostre temps en l’art contemporani.

En el Programa General torna a participar un gran nombre de galeries nacionals com les madrilenyes Kreisler, Marita Segòvia, BAT Alberto Cornejo, Fucking Art Gallery, Hispànica Contemporània (amb seu també a Mèxic D.F.) i Jorge Alcolea. Des Astúries repeteixen les galeries dirigides per Aurora Vigil-Escalera (Gijón), Bea Villamarín (Gijón) i Arancha Osoro (Oviedo), mentre que des de Galícia tornen Luisa Pita (Santiago de Compostel·la) i Moret Art (La Corunya).

També del nord peninsular repeteixen Galeria Espiral (Noja, Cantàbria), Rodrigo Juarranz (Aranda de Duero, Burgos) i MH Art Gallery (Bilbao), sumant-se la incorporació de Kur Art Gallery (Guipúscoa). Des de València tornen les noves propostes d’Alba Cabrera Gallery i Shiras Galeria, així com les de les galeries 3 Punts, Miquel Alzueta i Zielinsky des de Barcelona. A més, s’estrenen a la Galeria de Cristall la Galeria Cornión (Gijón) i Víctor Lope Art Contemporani (València), galeria que també té representació al programa One Project.

Dins de la participació de galeries estrangeres en el Programa General, sobresurt la representació portuguesa amb Art Lounge (Lisboa), Paulo Nunes-Art Contemporânea (Vila Franca de Xira) i la nova incorporació de la Galeria São Mamede (Lisboa / Porto). També participen per primera vegada la francesa Galerie Barrou Planquart (París), la nord-americana Lola & Unicorn (Nova York), la sud-africana Oda Gallery (Franschhoek) i el col·lectiu artístic peruà O-Art Project (Lima). Tornen les renovades seleccions de les alemanyes Schmalfuss (Berlin) i Robert Drees (Hannover), la francesa Norty Mécénat (Carrières-sur-Seine), la taiwanesa Yiri Arts (Taipei) i la cubana Collage Havana (l’Havana).

Un any més Art Madrid també presenta el programa One Project. El projecte, ideat per donar suport i promocionar a joves artistes les carreres es troben en un estat inicial o intermedi, es materialitza en una proposta col·lectiva en format sol xou. Aquest any, una de les grans novetats del programa és la incorporació de Nerea Ubieto, crítica i comissària que presenta una proposta realitzada només per dones artistes. Aquesta elecció, com afirma Ubieto, es basa “en la urgència d’equilibrar una balança que segueix molt descompensada i trencar una llança a favor de totes nosaltres”.

Sota el títol “Ficcions, màscares i paisatges: el color com a teló de fons”, es recullen els treballs inèdits de 7 artistes, destacant de nou la presència internacional. Com explica la comissària, són treballs que ens conviden a construir universos propis, com els paisatges de ruta Vadlugaité (amb Contour Art Gallery, Vílnius), caracteritzats per línies mestres i formes rotundes, pròpies d’una marcada personalitat; també aquestes obres evidencien un profund interès per les grans taques de color dins d’una paleta reduïda, cosa que sens dubte comparteix amb la més abstracta i gestual Virginia Rivas (DDR Art Gallery, Madrid), artista que ens convida a transitar per llocs potser més íntims, però possibles fins i tot en el marc d’una fira. Per la seva banda, els paisatges de Mara Caffarone (Granada Gallery, Comuna), collages amb els quals reflexiona sobre els límits de la percepció, també poden ser escoltats i sentits d’altres formes; mentre que el factor lúdic i la flexibilitat indomable de les pintures de Núria Mora (About Art, Lugo) arriben a desbordar qualsevol suport a través de capes acumulatives.

Així mateix Sofia Echeverri (Flux Zone, Ciutat de Mèxic) treballa a partir del paisatge, en el seu cas des narracions en blanc i negre que, però, són actualitzades i transcendides per mitjà del contrast que exerceix la introducció del color. D’altra banda, es presenten les subversives màscares de Manuela Eichner (RV Cultura i Art, Salvador), amb què l’artista reinterpreta models i mites femenins vinculats amb la saviesa popular; qüestions que comparteix amb Alejandra Atarés (Víctor Lope Art Contemporani, Barcelona) però que, en la seva obra, es plantegen des de la repetició i combinació de patrons, estratègies amb les que el color es propaga, contamina ambients i connecta les set propostes en una onada de frescor i vigor.

Destacats Art Madrid ’19
En aquesta edició, l’àmplia i variada proposta destaca pel seu caràcter cada vegada més internacional i per la major contemporaneïtat de les seleccions artístiques. Així mateix, la fira reforça el seu compromís permanent amb els joves creadors i les formes de creació més actuals, com demostren l’elevat nombre d’artistes menors de 40 anys (63), l’elecció de Rubén Martín de Lucas com Artista Convidat o l’eix temàtic del programa Paral·lel.

Dins de la creixent participació internacional, aquest any es presenta una perspectiva única de l’escena artística llatinoamericana, sobresortint determinades propostes com la del col·lectiu O-Art Project, que presenta una suggestiva selecció d’obres de 7 creadors del context peruà. Amb personalitats i imaginaris ben diferents però amb una visió col·lectiva, els treballs d’aquestes artistes destaquen pel seu caràcter híbrid i reivindicatiu. Així ho evidencia les obres de Carolina Melsa i Alessandra Rebagliati, centrades en la reconfiguració dels estereotips associats a la dona o el poder que exerceix el patriarcat i la lògica capitalista en el nostre quefer diari; també destaquen les instal·lacions de fibres metàl·liques i les transparències de Cristina Colichón; les peces de Gianna Pollarolo, en què treballa al voltant de conceptes com l’energia, el misticisme o els orígens de l’imaginari col·lectiu; i la polivisió dels impactants audiovisuals de Rocío Gómez.

La Galeria Zielinsky manté la seva ferma aposta per l’art emergent i consolidat d’Amèrica del Sud amb els artistes Joaquín Lalanne, Eduardo Marco i Yamadú Canosa -també en diàleg amb les identitats de l’espanyol Pachi Santiago-, sumant aquest any la incorporació del joveníssim Joan Fielitz . De la mateixa manera, la Galeria Kreisler repeteix amb grans artistes llatinoamericans, com Liliana Golubinsky i Miki (Guillermo Gutiérrez) i incorpora les escultures geomètriques del veneçolà Juan Gerstl.

També sobresurt la proposta de Collage Havana, íntegrament cubana, formada per les noves obres dels joves Andy Llanes Bultó, Roldán Lauzán, Daniel R. Collazo i Ernesto Rancaño, virtuosos de les tècniques pictòriques.

Un altre focus singularment representat aquest any és Àfrica, amb autors de diferents procedències del continent. Si bé la Galeria Norty Mécénat ens acosta a l’escena francoafricana, la proposta d’Oda Gallery ens submergeix en els corrents sud-africanes amb treballs com els de Samson Mnisi i Benon Lutaaya. Altres països especialment representats a través dels seus artistes són Alemanya, Portugal, França i Estats Units. Noves visions de l’escena francesa es podran veure a l’espai de la Galeria Barrou Planquart, en què destaquen les apropiacions, tant les dels objectes encapsulats, els anomenats Big Bangs, amb els quals François Bel ens fa reflexionar sobre el materialisme i l’individualisme , com les del dissenyador Stéphane Gautier, més relacionades amb una lectura crítica de la propaganda de l’imaginari infantil. En Schmalfuss sobresurten les escultures dels alemanys Jörg Bach, Thomas Röthel i Willi Siber, així com les brillants peces en acer del suís Carlo Borer o les vitalistes pintures de la brasilera Cristina Canal; igual que les fantasies en goma i paper del sud-coreà Sun-Rae Kim, les misterioses pintures de l’espanyola Pepa Sales o les abstraccions dels alemanys Jürgen Jansen i Michael Laube a la Galeria Robert Dress.

Altres galeries destaquen pel caràcter internacional de les seves propostes, com les de Art Lounge, MH Art Gallery o la Galeria BAT Alberto Cornejo, destacant en aquesta última el gènere del retrat, tant amb els orientals dibuixos de la italiana Lantomo, les expressionistes pintures del espanyol José Ramón Lozano com amb les fotografies de l’eslovaca Mària Švarbová, escenografies de estudiades composicions tan fredes com seductores. 3 Punts suma a les noves obres dels seus artistes habituals, el treball mitjançant radiografies del britànic Nick Veasey, mentre que la Galeria São Mamede exposa les abstraccions dels portuguesos Susana Chasse i Rui Tavares, i les escultures en marbre dels alemanys Matthias Contzen i Georg Scheele.

Com sempre, la creació nacional és un dels punts forts de la fira, exposant un excel.lent panorama de l’art actual espanyol. Destaquen les seleccions valencianes d’Alba Cabrera i Shiras Galeria, així com la de Kur Art, representada només per artistes guipuscoans. També els artistes de Fucking Art presenten les seves últimes creacions: les etèries i equilibrades composicions de Atauri, o la continuació de la sèrie It Isn’t chaos, just Binary d’Alfonso Zubiaga. Finalment, es podran gaudir els escenaris urbans intervinguts per Alberto Sánchez a Rodrigo Juarranz; els més recents treballs d’Edgar Plans, present en dos espais; les poètiques tan singulars de Jordi Alcaraz i Maria Yelletisch o la seducció del desconegut amb Hugo Alonso, a la Galeria de Miquel Alzueta; i les últimes pintures, més naturalistes que mai, de Maria Ortega, o les més recents de María José Gallardo a la galeria de Luisa Pita.

Així, Art Madrid’19 torna a ser una gran ocasió per apropar-se a un excel·lent panorama de la creació contemporània. Així mateix, la fira anunciarà pròximament el nou Programa Paral·lel: durant les setmanes prèvies a la fira, es desenvolupa un ampli conjunt d’activitats formatives i culturals que pivoten al voltant d’un gènere artístic molt actual i en auge. Aviat, es donaran tots els detalls.

A la imatge, Desiderare amb l’anima I, de Pepa Sales.

Etiquetes:

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt

c_Riera d'Oix, 12_17003 Girona_ 034 972 21 84 38 / 677 51 82 96

Política de privacitat   Política de cookies