VISA POUR L’IMAGE, EL FESTIVAL QUE REBUTJA LA MORT DEL FOTOPERIODISME

anna carreras

Explicar històries és un art, com la seducció, i, en el cas del fotoperiodisme, la dificultat –i, en conseqüència, el seu valor més alt– rau en el fet de crear a partir de quatre conceptes bàsics: actualitat, objectivitat, narrativa i estètica. El reportatge gràfic (també anomenat fotoperiodisme o periodisme gràfic) és un gènere periodístic que fusiona la fotografia, el disseny gràfic i el vídeo. L’ètica periodística, entesa com a rigor, precisió i veracitat també és condició indispensable per a un fotoreporter. La diferència fonamental, allò que distingeix un fotoperiodista d’un turista que dispara la seva càmera digital, és el tret distintiu de l’art. L’aficionat no té en compte la semàntica: la imatge ha de tenir un significat, una llum concreta, una relació precisa entre la figura i el fons, una harmonia amb el context. Donar relleu, en definitiva, al quadre psicològic que s’hi respira.

A Perpinyà, de l’1 al 16 de setembre, com cada any, s’hi organitza Visa pour l’Image, el principal Festival Internacional de Fotoperiodisme. Aquesta mostra implica que els amants de la fotografia comparteixin un emplaçament idoni que reuneix milers de visitants amb una mateixa passió pel fotoperiodisme. Visa pour l’Image és, juntament amb el prestigiós certamen de fotoperiodisme World Press Photo, un dels referents més interessants de la fotografia internacional d’aquest gènere documental. Molts espais de la ciutat s’omplen d’exposicions fotogràfiques d’artistes professionals, però també d’amateurs emprenedors: galeries, biblioteques, hemeroteques, comerços, restaurants, cafès… tot espai és susceptible de reunir instantànies o gravacions que denuncien, que anuncien, que criden o que senzillament volen ser mirades. Aquest 2012 es podran veure una trentena d’exposicions. Amb noms com ara els de Stanley Greene, Julien Goldstein, Erika Larsen, Noël Quidu, Justin Jin o Massoud Hossaini, Perpinyà assegura la qualitat del seu muntatge, que no es limita a oferir una mostra artística fragmentada en diversos indrets, sinó que la complementa amb les vetllades de projecció i la setmana professional. Les vetllades de Visa pour l’Image presenten els esdeveniments que han tingut més transcendència en el període temporal que discorre des del mes de setembre del 2011 fins a l’agost del 2012. En aquestes sessions també es lliuren els premis del festival: hi ha quatre nominats per a cadascuna de les categories (Visa d’Or News, Visa d’Or Magazine, Visa d’Or de Premsa Diària i el premi de la Vila de Perpinyà Rémi Ochlik). Enguany, els temes de les vetllades fan referència a l’actualitat (crisi, guerres, els indignats, la desertificació d’Àfrica, l’extrema dreta europea, la precarietat grega, la reconstrucció del Japó al cap d’un any del tsunami, etc.). D’altra banda, també s’hi proposen retrospectives sobre fets o personalitats importants de la història. En aquesta avinentesa, es reprendran els conflictes de l’antiga Iugoslàvia, es farà una passejada pels darrers cent anys de la història de Síria i es tractarà el cinquantenari de la independència d’Algèria o el centenari del primer i únic trajecte del Titanic. Les trobades professionals, per la seva banda, fan de Perpinyà un fòrum de discussió, un debat sobre l’ús i la producció de les imatges, una conversa sobre les dificultats de certs reportatges, etc. L’objectiu del festival consisteix a restablir la funció de la fotografia de premsa. Així, sorgeix una interrogació: la transformació de les vies de difusió (la digitalització ha substituït plenament l’argèntic) minva la importància del reporter gràfic? Som en un grau zero del fotoperiodisme? Els professionals de la imatge quedaran orfes de signatura? Oblidarem que són els professionals els que s’enfronten al perill per oferir-nos l’objectivitat d’uns fets que altrament desconeixeríem?


LA DIPUTACIÓ DE GIRONA A PERPINYÀ

L’àrea de Cultura i Acció Social de la Diputació de Girona participa, any rere any, en el festival internacional de fotoperiodisme Visa pour l’Image, en el marc del Visa Off. El Festival Off és una proposta organitzada per la Cambra de Comerç i l’associació de comerciants Les Vitrines de Perpinyà, amb la col·laboració oficial del mateix Visa pour l’Image, que des de l’any 1995 té lloc durant les mateixes dates que el festival. Enguany, la Diputació de Girona hi exposa Dani Duch: fotografia de premsa, 1979-2011. L’exposició és una mostra representativa dels més de trenta anys de treball com a fotògraf de premsa. L’exposició, que consta d’unes 35 fotografies en blanc i negre i color, presenta una selecció de les obres més destacades de la seva dilatada trajectòria professional. Els inicis de Duch al Punt Diari marquen el punt de partida d’un fons fotogràfic que aplega la història contemporània, entre els anys 1979 i 1984, de molts municipis de les comarques gironines. A banda d’aquest conjunt, el fons està compost per imatges d’abast nacional i internacional, fruit del treball de Duch a La Vanguardia des de l’any 1990.

Inspai, Centre de la Imatge de la Diputació de Girona, participa per vuitè any consecutiu en el Festival Off de Perpinyà, amb l’objectiu de continuar treballant per la promoció de la fotografia actual i contemporània de les comarques gironines.


Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


Subscripció edició en paper

50 € i l'edició digital gratuïta
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE

Subscripció edició digital

Rep la revista digital des de 25 €
4 números a l'any

SUBSCRIU-TE
agenda
d’exposicions
catalunya, catalunya nord,
illes balears, país valencià,
andorra i aragó
bonart revista bonart actualitat bonart gestora bonart agenda
a dalt

c_Riera d'Oix, 12_17003 Girona_ 034 972 21 84 38 / 677 51 82 96

Política de privacitat   Política de cookies